Suomalaisarkkitehdit menestyivät kansainvälisessä Brick Award 08 tiiliarkkitehtuurikilpailussa

Kaikkiaan 255 tiilikohdetta 19 eri maasta valittiin mukaan Brick Award 08 kilpailuun maakohtaisten lukuisien hyvien ehdotusten pohjalta. Tunnetuista arkkitehdeistä koostunut kansainvälinen arvosteluraati Englantilaisen George Fergusonin johdolla valitsi kolme parasta kohdetta sekä kaksi erikoispalkinnon saajaa. Raatiin kuuluivat puheenjohtaja Fergusonin lisäksi arkkitehdit Ferenc Cságoly Unkarista, Lipa Goldstein Ranskasta, Martin Kalm Eestistä sekä Ryszard Jurkowski Puolasta. Tuomaristo kiinnitti arvostelussaan erityistä huomiota oivalliseen materiaalin käyttöön ja onnistuneeseen ulko- että sisäarkkitehtuuriin sekä erityisesti myös rakennuksen toiminnallisuuteen.

Lukuisien, eri maiden kilpailuun ehdottamien, kohteiden joukosta arkkitehti Tuomo Siitosen suunnittelema VTT:n Informaatiotegnologian talo eli ”Digitalo” saavutti kolmannen palkinnon. Tuomariston mielestä Siitosen suunnittelema kohde on uusi helmi Otaniemen campusalueen rakennuskannassa.
Kohde sisältää näennäisen vastakohtaisuuden, jossa perinteinen punatiili ja moderni IT-ajattelu kohtaavat, ja siinä on onnistuttu erinomaisesti. Myös rakennuksen toiminnallisuus ja selkeys oli yksi avaintekijä palkinnon perusteissa.
Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen eli VTT:n käyntikortiksikin luonnehdittu talo valmistui vuonna 2005 ja se valittiin tuolloin myös Senaatti-kiinteistöjen Vuoden rakennushankkeeksi.

Arkkitehti Aaro Virkkusen suunnittelema Espoon asuntomessukohde Blok It valittiin myös parhaimmiston joukkoon ja se pääsi myös mukaan Brick 08 tiiliarkkitehtuurin vuosijulkaisuun.

Voittajaksi tuomaristo valitsi Kölnissä sijaitsevan Kolumban taidemuseon, jonka on suunnitellut sveitsiläinen arkkitehti Peter Zumthor. Rakennus on rakennettu osittain v. 1943 tuhoutuneen Pyhän Kolumban kirkon raunioiden päälle ja viereen ja se avattiin yleisölle syyskuussa 2007.
Toiseksi parhaana palkittiin Fläschin viinivalmistamon laajennos Sveitsissä. Kohteen on suunnitellut sveitsiläinen Bearth & Deplazes Architekten AG.

Erikoispalkinnon saivat lisäksi T.M.RAU arkkitehtien suunnittelema Hollannin Zeistissa  sijaitseva WWF:n pääkonttori, sekä Marcus Wespi, Jérôme de Meuron Architekten BSA -toimiston suunnittelema pientalokohde Sveitsissä.

Wienerberger AG, joka on maailman johtava poltettujen tiilien valmistaja sekä toiseksi suurin kattotiilien tuottaja Euroopassa, jakoi palkinnot hyvälle tiiliarkkitehtuurille jo kolmatta kertaa. Palkintoja on jaettu vuodesta 2004 alkaen joka toinen vuosi ja seuraavankerran vuonna 2010. Maailman johtava tiilentuottaja haluaa tällä tavoin tuoda esille hyvää tiiliarkkitehtuuria sekä myös tiilen hyviä ominaisuuksia elinkaareltaan kestävänä ja ekologisena rakennusmateriaalina.

Palkintoseremonia järjestettiin 3. huhtikuuta hienosti restauroidussa historiallisessa ”Old Hall of the Academy of Sciences ” rakennuksessa Wienissä. Palkintojen jaon ohella tilaisuudessa julkistettiin myös Brick Avard 08 tiiliarkkitehtuurikirja, joka sisältää palkittujen kohteiden lisäksi 35 eripuolilta maailmaa kilpailuun ehdolla ollutta ja parhaimmistoon valittua tiilikohdetta. Kirja tulee kansainväliseen levitykseen ja myyntiin Callway kustantamon kautta.

Lisätietoja kilpailusta, kirjasta ja kohteista:
marketing@wienerberger.com
www.wienerberger.com

Picture 1 Single family house Block it Finland
Picture 1 VTT Digital technology building Espoo Finland
Plok It kuva 2
Picture 2 VTT Digital technology building Espoo Finland

Wienerberger Oy
Kumpulantie 15

0207 489 200http://www.wienerberger.fi

Wienerberger on maailman johtava tiilituotteiden valmistaja ja markkinoija. Kaikkiaan konsernilla on toimintaa yli 30 maassa. Suomessa yrityksellä on toimipiste Helsingissä, Korialla ja Lappilassa. Suomessa myytävät tiilituotteet ovat pääosin valmistettu kotimaassa paikallisista raaka-aineista. Suurin tuoteryhmä on Terca-julkisivutiilet. Lisäksi Wienerbergerin valikoimaan kuuluvat käsinlyödyt sisustustiilet ja -laatat, keraamiset Koramic-kattotiilet, sekä Penter-maankatetiilet. Valikoimaa täydentävät lisäksi Terca-tiilitalon rakennusjärjestelmä, Porotherm-kennoharkot, tulisijojen lämpösydämet sekä keraamisiin tiililaattoihin perustuva Argeton-julkisivuverhousjärjestelmä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Wienerberger Oy

K2S-arkkitehtien suunnittelema Hotelli Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla kansainvälisessä tiiliarkkitehtuurikilpailussa13.5.2014 13:02:00 EEST | Tiedote

- Kansainvälisen Wienerberger Brick Award 2014 tiiliarkkitehtuurikilpailun palkinnot jaettiin 8. toukokuuta Wienin Arkkitehtuurikeskuksessa järjestetyssä tilaisuudessa Itävallassa. - Kilpailussa jaettiin pääpalkinto sekä palkinnot viidessä eri kategoriassa. Lisäksi jaettiin kaksi Wienerberger -erikoispalkintoa. - Pääpalkinnon vei Thaimaan Film Instituutti ja suomalainen Hotelli ja Kokouskeskus Paasitorni palkittiin erikoispalkinnolla hienosta ja luovasta tiiliarkkitehtuuristaan.