Infine

Suomalaisella tekoälyllä tukea yritysten vastuullisuuspäätöksiin – onnistunut rahoituskierros vahvisti ohjelmistopalvelun kehityksen

Juuri päättynyt vastuullisuusteknologian startup-yritys Infinen onnistunut rahoituskierros takaa nopean kehityksen tekoälyyn pohjautuvalle kuluttajatuotteiden vastuullisuusarvioinnille. Päivittäistavaroiden, elintarvikkeiden ja tekstiilituotteiden tarjoajille tämä tarkoittaa mahdollisuutta parantaa huomattavasti vastuullisuuttaan ja kilpailukykyään.

Tuotteiden kokonaisvastuullisuutta arvioiva tekoäly kehitetään, koska tuotetason vastuullisuudella on suurempi vaikuttavuus globaaliin kestävyyskriisiin kuin millään muulla yritysvastuun osa-alueella. Harvalla yrityksellä on kuitenkaan tuotteistaan kattavaa vastuullisuustietoa, koska vastuullisesti vaikuttavien tekojen määrittely on monitasoista.

Lanseerattavan ohjelmistopalvelun avulla analyyseja voidaan tuottaa satoja kertoja aiempaa nopeammin. Näin vastuullisuustieto on yritysjohdon saatavilla nopeuden lisäksi myös huomattavasti aikaisempaa edullisemmin.

”Uusi ohjelmistopalvelu yhdistetään osaksi yrityksen johtamista. Sen tarjoaman datan avulla yritysjohto voi kehittää tehokkaasti tuotteidensa vastuullisuusominaisuuksia, kuten esimerkiksi vaikutuksia ilmastonmuutokseen, ympäristöjalanjälkeen, ihmisoikeuksiin tai kotimaisuusasteeseen”,  Infinen toimitusjohtaja Tiina Saukko nostaa esiin.

Suomessa on vahvaa vastuullisuus- ja teknologiaosaamista: tuleva ohjelmistopalvelu mallintaa johtavien suomalaisten vastuullisuusasiantuntijoiden päätöksentekoprosessia. Samalla ohjelmisto hyödyntää alan viimeisimpiä tutkimustuloksia.

Kehitteillä oleva ohjelmistopalvelu antaa apua niin yritysten tuotekehitykseen, vastuullisuusraportointiin kuin tuotteiden markkinointiin ja myyntiin. Palvelu toimii jatkuvan kehittämisen mallin mukaisesti, ja datan lisäksi se tarjoaa käytännön suositukset jatkoon.

Onnistunut rahoituskierros tuo vahvaa kasvuyritysosaamista

Infine keräsi tuoreella rahoituskierroksellaan 566 000 euroa. Päärahoittajina ovat raskaansarjan kansainvälisiä enkelisijoittajia, vastuullisuuden erityisasiantuntijoita sekä innovaatio- ja kansainvälistymisrahoitusta tarjoava Business Finland.

”Olemme tyytyväisiä rahoituskierrokseen, sillä olemme löytäneet Infineen juuri oikeat sijoittajat. Rahoituksen lisäksi saimme huippuosaajat niin tuotekehitykseen, vastuullisuuden markkinointiin kuin kasvuyrityksen kehittämiseen. Uusista omistajista hallitukseen siirtyvät pitkänlinjan kasvuyritysosaaja Taneli Tikka ja vastuullisuusliiketoiminnan osaaja Olli-Pekka Pohjanmäki”, Infinen hallituksen puheenjohtaja Pasi Joronen kertoo.

Infinen hallituksen uusi jäsen, kasvu- ja sarjayrittäjä Taneli Tikka jatkaa: ”SaaS-palvelun yhdistäminen kestävän kehityksen viitekehykseen on erittäin kiinnostavaa, ja tavoitteenamme on siirtyä jo ensi vuonna skaalautuvaan liiketoimintaan. Tällä hetkellä etsimme edelläkävijäyrityksiä yhteiskehittämään ohjelmistopalveluamme, joka perustuu Suomen vastuullisin tuote -kilpailussakin koeponnistettavaan tuotteen vastuullisuustietomalliin.”

Infinen toimitusjohtaja
Tiina Saukko
Tiina@infine.fi

Infine
Alppikatu 17

+358 40 509 5909https://infine.fi/

Infine on Suomen ensimmäinen vastuullisuusmuotoilutoimisto ja vastuullisuusteknologian startup-yritys. Vuonna 2018 perustettu Infine on koonnut riippumattoman Vastuullisuuspaneelin, joka kuratoi kestävän kehityksen tuotteita ja palveluita. Kuratoidut tuotteet nostetaan Ostavastuullisesti.fi -portaaliin, ja sen tarkoitus on helpottaa kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Infine kehittää tekoälypohjaista, skaalautuvaa ohjelmistopalvelua yritysten vastuullisuuspäätöksenteon tueksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Infine