Suomalaisen metsäteollisuuden tuotteiden kysyntä korkealla

Suomalaisen metsäteollisuuden koneet käyvät kuumina ja tuotteiden kysyntä on korkealla. Lähes kaikissa teollisuuden tuoteryhmissä vuoden ensimmäisen puoliskon tuotantoluvut ovat historiallisen hyviä. Toisen vuosineljänneksen tuotantoluvut kertovat myönteisestä suhdannetilanteesta ja hyvästä kysynnästä metsäyhtiöiden tuotteille etenkin Euroopassa ja Aasiassa.

Vaikka paperin kysyntä maailmalla on viime vuosina trendinomaisesti laskenut, nousi paperin tuotanto Suomessa tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Toisella vuosineljänneksellä paperia tuotettiin noin 1,7 miljoonaa tonnia, jossa on kasvua viime vuoteen 3 prosenttia.

Sellun tuotanto on jatkanut kasvuaan ja vuoden ensimmäisen puoliskon tuotanto on historiadatan mukaan korkeimmillaan. Tuotanto on noussut, kun verrataan viime vuoden toiseen neljännekseen sekä verratessa ensimmäiseen puoleen vuoteen. Sellua tuotettiin kuluvan vuoden toisella vuosineljänneksellä lähes 2 miljoonaa tonnia.

"Metsäteollisuus on tärkeä vientitulojen tuoja Suomelle ja sen monet uudet sovellusalueet mahdollistavat myös tulevaisuuden menestystuotteiden hyvät näkymät. Pöyryn tuoreen selvityksen mukaan uusilla tuotteilla on 200 miljardin euron globaali markkinapotentiaali vuoteen 2030 mennessä. Metsäteollisuuden tulevaisuuden menestymisen edellytyksenä kuitenkin on, että toimintaympäristö pysyy riittävän kilpailukykyisenä", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Kartonkia ei tilastojen mukaan ole koskaan tuotettu Suomessa niin paljon kuin vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla. Syyt poikkeuksellisen hyvään menekkiin kumpuavat taloussuhdanteesta sekä uusiutuvaa materiaalia puoltavien pakkausten kysyntää lisäävistä tekijöistä. Vuoden toisella neljänneksellä kartonkia tuotettiin 930 000 tonnia, mikä on noin 5 prosenttia enemmän kuin vastaavana aikana edellisenä vuonna.

Sahatavaran tuotanto oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla samalla tasolla kuin viime vuonna. Vuoden 2018 toisella kvartaalilla havusahatavaraa tuotettiin noin 3,2 miljoonaa kuutiota, mikä on noin 5 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

"Puun tasainen saatavuus ja kilpailukykyinen raaka-ainekustannus ovat avaintekijöitä sekä kemiallisen että mekaanisen metsäteollisuuden menestykseen. Suomalainen metsälaki sallii eri metsänkäsittelymenetelmien käytön. Keskeistä on, että metsiä hoidetaan ja ne pidetään hiiltä sitovina, elinvoimaisina ja hyväkasvuisina", toteaa Jaatinen.

Lisätiedot:

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. (09) 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.