Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Suomalaisen pelikulttuurin juhlaviikko alkaa!

Tällä viikolla 4.-10.11.2019 juhlitaan suomalaista pelaamista, kun kansallisen Peliviikon sadoissa tapahtumissa tutustutaan monipuolisesti pelikulttuuriin! Viikon aikana pelataan lautapelejä, konsolipelejä, tietokone- ja mobiilipelejä, roolipelejä sekä järjestetään kymmeniä luentoja, työpajoja, kokeilu- ja keskustelutilaisuuksia, sekä lukuisia pelistriimejä kaikenikäisille!
Remedyn työntekijät osallistumassa Pelit kiertoon! -pelikeräykseen toimistollaan Espoossa. Kuva: Liisa Kauppinen

Peliviikon tavoitteena on rakentaa positiivista pelikulttuuria lisäämällä ja monipuolistamalla peleistä käytävää keskustelua. Peliviikon aikana järjestetään myös Pelit kiertoon! -pelikeräys vähävaraisille ja kriisin kokeneille perheille 20 paikkakunnalla ja palkitaan Vuoden pelikasvattaja.

“Toivoisin erityisesti pelaajien kertovan enemmän omasta pelaamisestaan läheisilleen. Miksi pelaaminen on sinulle tärkeää ja mitä haluaisit läheisesi ymmärtävän pelaamisestasi?” haastaa Peliviikon koordinaattori Tommi Tossavainen Kansallisesta audiovisuaalisesta instituutista.

“Ainoastaan keskustelemalla ennakkoluulottomasti kaikista pelaamiseen liittyvistä ilmiöistä pääsemme yhteiseen ymmärrykseen ja rakennamme positiivista pelikulttuuria.”

Peliviikon tapahtumat löytyvät helposti Peliviikon tapahtumakalenterista ja -kartasta.

www.peliviikko.fi/kalenteri

www.peliviikko.fi/kartta

www.facebook.com/peliviikko

#peliviikko

Pelit kiertoon! -pelikeräys Peliviikolla

Peliviikko järjestää Hope ry:n kanssa Pelit kiertoon! -pelikeräyksen 20 paikkakunnalla. Peliviikon aikana voi lahjoittaa lauta- kortti- ja konsolipelejä sekä toimivia pelikonsoleita perheisiin, joissa niistä voi olla iloa vuosiksi. Kaikki lahjoitukset toimitetaan vähävaraisille lapsiperheille, äkillisiä kriisejä kohdanneille lapsiperheille sekä huostaanotetuille lapsille.

Lahjoitusten tulee olla siistejä ja pelikuntoisia. Lahjoittajia toivotaan tarkistamaan, että lauta- ja korttipeleissä on kaikki osat tallella. Erityistä tarkkaavaisuutta on käytettävä, että pelikonsolien mahdolliset käyttäjätilit on poistettu ja kovalevyt tai muistit on tyhjennetty ennen lahjoittamista. Lahjoitukseen toivotaan vain konsolipelejä joiden PEGI ikäraja on 3, 7 tai 12 ja palapelejä, joissa on enintään 1000 palaa.

Pelilahjoituksia voi lahjoittaa Pelit kiertoon! -keräyspisteisiin niiden aukioloaikoina. Keräyspaikat löytyvät Pelit kiertoon! -pelikeräyksen kotisivulta osoitteesta:

www.peliviikko.fi/pelitkiertoon

www.hopeyhdistys.fi

#pelitkiertoon

Vuoden pelikasvattaja 2019 - Mikko Meriläinen

Vuoden pelikasvattaja -kunnianosoitus annetaan Peliviikolla henkilölle, organisaatiolle, teolle tai ilmiölle, joka on olemassaolollaan, toiminnallaan tai käytöksellään edistänyt positiivista pelikulttuuria, suvaitsevaisuutta ja asiallista käytöstä peleissä, keskustelua digitaalisesta pelaamisesta tai vähentänyt pelaamiseen liittyviä haittoja.

Tänä vuonna Pelikasvattajien verkosto myöntää Vuoden pelikasvattaja -kunnianosoituksen useana vuonna ehdokkaana olleelle Mikko Meriläiselle.

Meriläinen on vuosien ajan edistänyt tietopohjaista pelikasvatusta ja monipuolisempaa uutisointia peleistä ja pelaajista. Mikon positiivinen suhtautuminen peleihin ei ole estänyt Mikkoa tarttumasta myös pelikulttuurin ongelmallisempiin ilmiöihin. Mikko on ajanut pelikasvatuksessa niin tasa-arvoon kuin hyvinvointiinkin liittyviä kysymyksiä. Mikko on myös tuonut yleiseen keskusteluun käsitteen “pelisivistys”.

Meriläinen on helsinkiläinen nuorten pelaamisen ja pelikasvatuksen tutkija ja asiantuntija. Meriläisen tuleva väitöskirja “Kohti pelisivistystä – Nuorten digitaalinen pelaaminen ja pelihaitat kasvatuskysymyksenä” on läpäissyt esitarkastuksen ja tulee käsittelemään nuorten digitaalista pelaamista ja hyvinvointia. Meriläinen työskentelee Tampereen yliopistolla osana Growing Mind -tutkimushanketta, jossa hän on erikoistunut pelikasvatuksen ja pelioppimisen kysymyksiin.

"Lämmin kiitos Pelikasvattajien verkostolle tästä kunnianosoituksesta! Maailma muuttuu pikku hiljaa myös pelikasvatuksen osalta, ja vuosi vuodelta keskustelu peleistä ja pelaamisesta on laadukkaampaa ja monipuolisempaa – on hienoa nähdä, että niin oma kuin lukuisien muiden ihmisten pelisivistystyö kantaa hedelmää. Erinomaista Peliviikkoa kaikille!" kommentoi Meriläinen kuultuaan kunnianosoituksesta.

www.peliviikko.fi/vuodenpelikasvattaja

www.mikkomerilainen.com

Vuoden pelikasvattaja -kunnianosoitukset aiempina vuosina:

2018 - Pelimiitti-toiminta
2017 - Suomen pelimuseo
2016 - Jussi "Kaapo" Kosonen
2015 - 100k esports
2014 - Yleisradio

Peliviikon suojelija - Remedy Entertainment Oy

Peliviikolla on yksi vuosittain vaihtuva suojelija, joka on yleensä pelialan yritys. Tänä vuonna Peliviikon suojelija on suomalainen Remedy Entertainment Oyj.

Remedy on yksi pelialan arvostetuimpia riippumattomia yhtiöitä maailmalla, jonka pelejä ovat mm. Max Payne, Alan Wake, Quantum Break ja äskettäin julkaistu yliluonnollinen toimintaseikkailu Control. Remedyn peleissä yhdistyvät syvät tarinat, hiottu pelattavuus ja huikeat pelimaailmat.

Remedy tukee Peliviikkoa osallistumalla Pelit kiertoon! -pelikeräykseen, sekä lahjoittamalla Control-pelejä Peliviikon aikuisille avoimiin paikallisiin tapahtumiin ja uuden pelikonsolin viidelle paikalliselle toimijalle pelikasvatustyön tueksi.

Tee juttu pelaamisesta, pelaajista tai pelinkehityksestä Peliviikolla 4.-10.11.2019!

Jos tarvitset haastateltavia voit käyttää tätä listausta suomalaisista asiantuntijoita, jotka vastaavat mielellään haastattelupyyntöihin. Lisää asiantuntijoita löydät Pelikasvattajien verkoston Facebook-ryhmästä.

www.pelikasvatus.fi/asiantuntijat

www.pelikasvatus.fi/fb

Lisätietoja:

Tommi Tossavainen
Peliviikon koordinaattori
Puhelin ja WA: 045 310 1412
Sähköposti: tommi.tossavainen@kavi.fi

Kuvat

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen valtion virasto, jonka toiminta perustuu lainsäädäntöön. KAVIn lakisääteisiin tehtäviin kuuluvat elokuvien ja televisio- ja radio-ohjelmien säilyttäminen sekä niihin liittyvä tutkimus, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

13. Peliviikko alkaa maanantaina. Tämän vuoden teemana on epäonnistuminen.3.11.2023 10:30:57 EET | Tiedote

Kansainvälisen pelien kuukauden kohokohta - Peliviikko - käynnistyy jo kolmattatoista kertaa maanantaina 6. marraskuuta. Peliviikon teemana on epäonnistuminen. Tämän vuoden Peliviikolla järjestetään lukuisia paikallisia pelipäiviä ja verkkotapahtumia, myönnetään Vuoden pelikasvattajan tunnustus positiivisen pelikulttuurin edistämisestä, julkaistaan uutta tutkimusta lasten ja nuorten pelaamisesta ja tiedotetaan pelialan muuttuvista käytännesäännöistä.

Pelikulttuuri on muuttumassa yhdenvertaisemmaksi. Kansallinen Peliviikko alkaa tänään!7.11.2022 07:58:57 EET | Uutinen

Maanantaina 7.11.22 alkavalla Peliviikolla keskustellaan pelikulttuurin yhdenvertaisuudesta ja tutustutaan monipuolisesti pelikultuuriin sadoissa paikallisissa pelipäivissä ja kymmenissä livelähetyksissä. Yhdenvertaisuutta edistää myös Vuoden pelikasvattaja 2022 arvonimen saanut Laura "lapa" Kyntäjä, tuomalla esiin sukupuoleen kohdistuvaa syrjintää elektronisessa urheilussa. Ennakkotiedot vuoden 2022 Pelaajabarometri-raportista kertovat naisten ja miesten välisten erojen kaventumisesta pelaamiseen käytetyn ajan ja rahan suhteen.

Suositun Pelikasvattajan käsikirjan jatko-osa on julkaistu!9.11.2018 12:00:00 EET | Tiedote

Kaikille kasvattajille ja pelikulttuurista kiinnostuneille suunnattu maksuton Pelikasvattajan käsikirja on saanut jatko-osan! Ensimmäisen käsikirjan julkaistusta on tämän kirjan julkaisuun kulunut viisi vuotta. Näiden vuosien aikana pelikulttuuri on muuttunut tuntuvasti ja pelikasvatuksesta on tullut aiempaa tavoitteellisempaa. Uudessa kirjassa kymmenet pelitutkimuksen, pelikasvatuksen ja pelialan asiantuntijat kertovat omista lähtökohdistaan siitä, millaisia tärkeitä kysymyksiä pelaamiseen liittyy juuri nyt!