Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt Avainlippu- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkit Asuntosäätiölle

Valtakunnallisesti toimivalle Asuntosäätiölle ja Asuntosäätiön Asumisoikeus Oy:lle (Asokodit) on myönnetty Avainlippu- ja Yhteiskunnallinen Yritys -merkkien käyttöoikeus osoituksena Suomessa tuottamalle ja työllistämälle palvelulleen sekä liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.

Asuntosäätiö sr -konserni tekee sääntöjen mukaisesti työtä asuntopulan voittamiseksi ja yleisen asumistason kohottamiseksi. Säätiö kehittää sosiaalista asuntorakennustoimintaa sekä pyrkii luomaan puisto- ja puutarhavaltaisia asuinalueita, jotka on suunniteltu asunnon tarvitsijain etuja sekä erityisesti lasten ja nuorison huollon asettamia vaatimuksia silmällä pitäen. Missiona on Hyvä koti kaikille. Asuntosäätiön tarkoituksena ei ole välittömän voiton tai taloudellisen edun tavoittelu.

Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-merkki on suomalaisten hyvin tuntema alkuperämerkki, joka kertoo suomalaisesta alkuperästä ja työllistämisestä kotimaassa. Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada yritys, joka on perustettu tuottamaan yhteiskunnallista hyvää ja joka käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen haasteen ratkaisemiseen. Tärkeää on myös liiketoiminnan yhteiskunnallisten vaikutusten osoittaminen ja toiminnan avoimuus.

– Olemme ylpeitä meille myönnetyistä merkeistä. Ne tukevat toimintamme ytimessä aina olleiden yleishyödyllisyyden ja vastuullisuuden viestintää sidosryhmillemme. Asuntosäätiön perustivat vuonna 1951 kuusi suomalaista kansalaisjärjestöä, joiden tavoitteena oli asuntopulan voittaminen ja tavallisten ihmisten asumistason kohottaminen. Nämä tavoitteet ohjaavat yhä toimintaamme. Kehitämme turvallisia, kohtuuhintaisia ja kestäviä asuinympäristöjä, joissa jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa asumiseensa. Mahdollistamme hyvää asumista ja onnellisia koteja asumisoikeus-, vuokra- ja omistusasunnoissa ympäri Suomen, kertoo Asuntosäätiö sr -konsernin toimitusjohtaja Esa Kankainen.

– Asuntosäätiö sr -konsernin toiminnan ytimessä on vastuullisuus ja yleishyödyllisyys, jota edellytetään myös yhteistyökumppaneilta ja säätiön toiminta perustuu elinkaariajatteluun ja ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Yhteiskunnallinen Yritys -merkki onkin juuri oikea merkki kertomaan Asuntosäätiö sr:n arvoista ja toiminnasta ja Avainlippu-merkki puolestaan kertomaan Suomessa tehdystä työstä ja työllistävyydestä, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta.

Johanna Otranen, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, Asuntosäätiö sr -konserni, johanna.otranen@asuntosaatio.fi, 050 747 2461

Niina Ollikka, markkinointipäällikkö, Yhteiskunnallinen Yritys -merkki, Suomalaisen Työn Liitto, niina.ollikka@suomalainentyo.fi, 040 674 8773

Yhteiskunnallinen Yritys -merkin saaneet yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. www.yhteiskunnallinenyritys.fi. Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlippua kantaa yhteensä yli 4500 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi

Asuntosäätiö sr -konserni tekee työtä asuntopulan voittamiseksi ja yleisen asumistason kohottamiseksi. Suomen neljänneksi suurimpana asuinkiinteistöjen omistajana sen visiona on tarjota parasta asumista elämän eri vaiheisiin mission Hyvä koti kaikille mukaisesti. www.asuntosaatio.fi

Blogi: Asumisoikeusasumisella kova kysyntä24.8.2020 08:57:14 EESTBlogi

Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa todettiin 19.8.2020, että omistus- ja vuokra-asumisen välimuodot eivät ole yleistyneet Suomessa. Välimuotojen yleistyminen ei ole kiinni asukkaiden tarpeista. Varsinkin omistus- ja vuokra-asumisen väliin asettuvalla asumisoikeusasumisella on erittäin suuri kysyntä kasvukeskuksissa, joissa asumisoikeusasuntojen vastikkeet ovat selvästi vuokria edullisempia. Esimerkiksi Helsingissä kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ei ole riittävästi ja vapaarahoitteisista vuokra-asunnoista joutuu ARAn viimeisimmän, vuoden takaisen selvityksen mukaan maksamaan keskimäärin 46 % enemmän vuokraa kuin asumisoikeusasunnoista vastiketta.

Kesätyöt nuorille tärkeä ensiaskel työelämään tutustumisessa9.7.2020 08:00:00 EESTTiedote

Asuntosäätiö-konserni palkkasi tänä kesänä yhteensä 12 nuorta kesätöihin. Työtehtävät vaihtelevat iän ja kokemuksen mukaan, skannaustehtävistä myyntitöihin. Nuorin tämän kesän kesätyöntekijöistä on 16-vuotias, joka pääsee ensimmäisen kesätyöpaikkansa myötä tutustumaan työelämään. Tarkoituksena on, että kaikki nuoret saavat kesätyöpesteistään arvokasta oppia työelämästä.