Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.

Suomen myydyin samppanja on Viinitien oma, Ranskan Champillonissa valmistettu La Chouette de Champillon. Myös pöllösamppanjana tunnetulla juomalla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

Vuonna 2003 perustettu suomalainen Viinitie on erikoistunut pientuottajaviinien maahantuontiin ja omaan tuotantoon. Yhtiön edustuksessa on 140 pientuottajaa mm. Ranskasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta ja Itävallasta. Mukaan mahtuu myös vähemmän tunnettuja viinimaita, kuten Iso-Britannia, Georgia ja Venäjä. Viinitie tuottaa myös omia viinejään sekä sopimusviljelijöidensä kanssa, että omalla viinipalstallaan Saksassa. Viinitien omia viinibrändejä ovat esimerkiksi X-Berg Riesling sekä Suomen myydyin samppanja La Chouette de Champillon.

Valikoimassamme ei ole tunnettuja, suurella rahalla rakennettuja bulkkibrändejä, vaan olemme keskittyneet puhtaasti oikeiden viinintekijöiden valmistamiin huippulaadukkaisiin ja alkuperäänsä heijastaviin juomiin. Päätös on onnistunut ja sekä omamme, että edustuksessamme olevat pientuottajaviinit ovat löytäneet tiensä paitsi yksilöllisiin ravintoloihin, myös Suomen, Ruotsin ja Norjan vähittäiskauppamonopoleihin. Vientimme arvo on tänä vuonna jo yli miljoona euroa ja jonkinlaisena merkkisaavutuksena voinee pitää myös sitä, että olemme onnistuneet myymään omaa samppanjaamme myös Etelä-Ranskaan”, kertoo Viinitien toimitusjohtaja Toni Immanen ja jatkaa: ”Pystymme pitämään viiniemme hinnat kilpailukykyisinä jättämällä suuret brändikampanjat tekemättä ja ylläpitämällä omaa laatulupaustamme. Ruotsin ja Norjan menestys perustuu myös toimitusvarmuuteen, sillä pystymme Suomessa sijaitsevasta varastostamme toimittamaan täydennykset koko markkina-alueellemme vuorokaudessa. Emme halua kilpailla halvimman kategorian volyymilla, mutta asiakkaamme ovat oppineet luottamaan siihen, että tuotteissamme maistuu hintaansa nähden paras laatu.”

Ruotsin Systembolagetissa Viinitiellä on jo 5 viiniä ja Norjan Vinmonopoletissa suomalaisyhtiöllä on alustavia tuotelistauksia. Viinitien omalla samppanjamerkillä, Ranskan Champillonissa valmistetulla La Chouette de Champillonilla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

”Suomea, Ruotsia ja Norjaa yhdistää vähittäismyyntimonopoli ja sen asema viinialan portinvartijana. Viinimarkkina on Suomessa selkeästi murroksessa ja ravintolamyynti ottaa naapurimaitamme kiinni, mutta Suomessa nautitaan edelleen kotisohvalla enemmän viiniä kuin missään muussa OECD-maassa. Alkolla on siten tärkein rooli suomalaisen viinikulttuurin kehittämisessä. Samalla kun alkoholin kokonaiskulutus jatkaa laskuaan, viinien keskihinta nousee vuosittain tasaisesti. Tämä on selkeä osoite kuluttajien lisääntyvästä kiinnostuksesta määrän sijasta laatuun”, jatkaa Immanen.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 700. Näistä laatuviinejä on 650 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 50.

Toni Immanen, toimitusjohtaja, Viinitie Oy
+358 40 588 7060, toni.immanen@viinitie.fi

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle27.3.2020 08:53:35 EETTiedote

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.

Manchester United -seuralegendat Helsinkiin maaliskuussa4.2.2020 10:00:02 EETTiedote

Maailman suosituimman urheiluseuran Manchester Unitedin pelaajalegendat Bryan Robson, Wes Brown, Lee Martin ja Ben Thornley saapuvat maaliskuussa Suomeen tapaamaan seuran faneja ja osallistumaan Manchester Unitedille omistetun yksityisen suomalaisen Red Room -museon avajaisiin. Pelaajalegendojen lisäksi Helsinkiin saapuu Old Trafford -stadionin pitkäaikainen kuuluttaja Alan Keegan. 28.3. järjestettävä yleisölle avoin Manchester United Legends Night in Helsinki -fanitapahtuma on laajuudessaan ensimmäinen Suomessa ja sen myötä Helsinkiin saapuu myös kansainvälisten urheilumedioiden edustajia ja United-faneja ympäri maailmaa.