Suomalaisen viinitalon vienti kasvanut miljoonaluokkaan – myy samppanjaa myös Ranskaan

Suomen johtaviin huippulaadukkaiden viinien ja oluiden maahantuojiin kuuluva Viinitie on kasvattanut myyntiään merkittävästi myös Suomen ulkopuolelle. Omissa ja edustamissaan laatuviineissä markkinoiden parhaaseen hinta-laatusuhteeseen pyrkivän Viinitien strategia on toiminut Suomen lisäksi erityisesti Ruotsissa ja Norjassa kasvattaen Viinitien viennin tänä vuonna yli miljoonaan euroon. Suosittua samppanjaansa Viinitie myy myös Ranskaan.

Suomen myydyin samppanja on Viinitien oma, Ranskan Champillonissa valmistettu La Chouette de Champillon. Myös pöllösamppanjana tunnetulla juomalla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

Vuonna 2003 perustettu suomalainen Viinitie on erikoistunut pientuottajaviinien maahantuontiin ja omaan tuotantoon. Yhtiön edustuksessa on 140 pientuottajaa mm. Ranskasta, Saksasta, Espanjasta, Italiasta ja Itävallasta. Mukaan mahtuu myös vähemmän tunnettuja viinimaita, kuten Iso-Britannia, Georgia ja Venäjä. Viinitie tuottaa myös omia viinejään sekä sopimusviljelijöidensä kanssa, että omalla viinipalstallaan Saksassa. Viinitien omia viinibrändejä ovat esimerkiksi X-Berg Riesling sekä Suomen myydyin samppanja La Chouette de Champillon.

Valikoimassamme ei ole tunnettuja, suurella rahalla rakennettuja bulkkibrändejä, vaan olemme keskittyneet puhtaasti oikeiden viinintekijöiden valmistamiin huippulaadukkaisiin ja alkuperäänsä heijastaviin juomiin. Päätös on onnistunut ja sekä omamme, että edustuksessamme olevat pientuottajaviinit ovat löytäneet tiensä paitsi yksilöllisiin ravintoloihin, myös Suomen, Ruotsin ja Norjan vähittäiskauppamonopoleihin. Vientimme arvo on tänä vuonna jo yli miljoona euroa ja jonkinlaisena merkkisaavutuksena voinee pitää myös sitä, että olemme onnistuneet myymään omaa samppanjaamme myös Etelä-Ranskaan”, kertoo Viinitien toimitusjohtaja Toni Immanen ja jatkaa: ”Pystymme pitämään viiniemme hinnat kilpailukykyisinä jättämällä suuret brändikampanjat tekemättä ja ylläpitämällä omaa laatulupaustamme. Ruotsin ja Norjan menestys perustuu myös toimitusvarmuuteen, sillä pystymme Suomessa sijaitsevasta varastostamme toimittamaan täydennykset koko markkina-alueellemme vuorokaudessa. Emme halua kilpailla halvimman kategorian volyymilla, mutta asiakkaamme ovat oppineet luottamaan siihen, että tuotteissamme maistuu hintaansa nähden paras laatu.”

Ruotsin Systembolagetissa Viinitiellä on jo 5 viiniä ja Norjan Vinmonopoletissa suomalaisyhtiöllä on alustavia tuotelistauksia. Viinitien omalla samppanjamerkillä, Ranskan Champillonissa valmistetulla La Chouette de Champillonilla on 13 % markkinaosuus kaikesta Suomessa myytävästä samppanjasta.

”Suomea, Ruotsia ja Norjaa yhdistää vähittäismyyntimonopoli ja sen asema viinialan portinvartijana. Viinimarkkina on Suomessa selkeästi murroksessa ja ravintolamyynti ottaa naapurimaitamme kiinni, mutta Suomessa nautitaan edelleen kotisohvalla enemmän viiniä kuin missään muussa OECD-maassa. Alkolla on siten tärkein rooli suomalaisen viinikulttuurin kehittämisessä. Samalla kun alkoholin kokonaiskulutus jatkaa laskuaan, viinien keskihinta nousee vuosittain tasaisesti. Tämä on selkeä osoite kuluttajien lisääntyvästä kiinnostuksesta määrän sijasta laatuun”, jatkaa Immanen.

Viinitie Oy on vuonna 2003 perustettu viinejä, pienpanimo-oluita ja muita juomatuotteita sekä viinitarvikkeita maahantuova yritys. Viinitien juomavalikoima keskittyy persoonallisiin viineihin ja mielenkiintoisiin tuottajiin, joilla on tarina kerrottavanaan. Yhtiön liikevaihto on noin 6 miljoonaa euroa, työntekijöitä 11 ja tuotteita portfoliossa 700. Näistä laatuviinejä on 650 ja käsityö- sekä pienpanimo-oluita 50.

Toni Immanen, toimitusjohtaja, Viinitie Oy
+358 40 588 7060, toni.immanen@viinitie.fi

Sasta esittelee 50-vuotisjuhlansa viimeisen lahjan19.12.2019 11:04:14 EETTiedote

Sastan juhlavuoden viides kumppanijulkistus korostaa perinteisiä suomalaisia materiaaleja, kun pellava- ja villakutomo Lapuan kankurit tuo jouluksi myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia SASTA X LAPUAN KANKURIT -villahuopia. Huopa jatkaa Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Costo X Sasta -sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko, ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat sekä kotimaisen kiväärivalmistaja Lynxin kanssa suunniteltu metsästysase.

Sasta ja LYNX Rifles yhteistyöhön10.12.2019 11:21:01 EETTiedote

Suomalainen ulkoiluvaatettaja Sasta jatkaa 50-vuotismerkkipäivänsä juhlistamista uudella kotimaisella yhteistyöllä. Vuoden neljäs kumppanijulkistus korostaa suomalaista teknistä osaamista, kun Lynx Rifles tuo myyntiin rajoitetun erän huippulaadukkaita kotimaisia Lynx TD15 Sasta50 Special Edition -metsästyskivääreitä. Lynx-kiväärit jatkavat Sastan juhlavuosiyhteistöitä, joita ovat Coston kanssa tehty sarkalippis, Marttiinin Sasta-juhlapuukko sekä ravintola Nokan syysmenu ja kierrätysmateriaalista ommellut esiliinat.

Olo Groupin ravintoloihin suomalaista huipputeknologiaa4.12.2019 13:02:52 EETTiedote

Olo Group on valinnut kotimaisen Fredman Groupin toimittamat digitaaliset omavalvonta- ja johtamispalvelut varmistamaan ravintolatoimintojensa ruokaturvallisuutta ja vähentämään hävikkiä. Fredmanin älykkäät keittiönjohtamispalvelut automatisoivat huippuravintoloiden arkirutiineja ja helpottavat keittiöhenkilökunnan työtä minimoimalla ruoanlaittoon ja asiakaspalveluun kuulumattomia toimenpiteitä.

Jäämies Kimi Räikkönen huippukylmään yhteistyöhön15.11.2019 10:08:34 EETTiedote

F1-kuski Kimi Räikkönen on aloittanut markkinointiyhteistyön huippukylmähoitoon erikoistuneita laitteita Suomessa valmistavan CTN Groupin kanssa. Cryotech Finlandin kehittämät kylmähoitolaitteet tarjoavat lääkkeetöntä apua palautumiseen, stressitason laskemiseen sekä unen laadun ja vastustuskyvyn parantamiseen. Yhtiön uusin innovaatio, vain sähköllä toimiva CTN XCryo mahdollistaa paikallisten huippukylmähoitojen suorittamisen myös ilman nesteytettyjä kaasuja. Uutuuden odotetaan tuovan huippukylmähoidon yhä useampien hoitoa tarvitsevien iholle.

Puolet suomalaisista pk-yrityksistä sisäistänyt tietosuojalain ja sen vaatimukset7.11.2019 09:54:44 EETTiedote

EU:n yleisen GDPR tietosuoja-asetuksen tuomat velvoitteet ovat puolessatoista vuodessa sisäistetty Suomessa kohtuullisesti. Tietoturva- ja tietosuojaratkaisuihin erikoistuneen D-Fence Oy:n teettämän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista PK-yrityksistä (80 %) kertoo kartoittaneensa käytössään ja hallussaan olevat henkilörekisterit ja yhteystietolistat. Kuitenkin vain noin puolet (54 %) kyselyyn osallistuneista yrityksistä kertoo osaavansa huolehtia rekistereistään ja valtaosa (88 %) vastanneista myös tiedostaa, että heillä on tietosuojassaan joitain puutteita.

Maailmalla tunnettu, Suomessa leivottu Finn Crisp loi uutuuden31.10.2019 13:39:41 EETTiedote

Helsingin olympialaisissa vuonna 1952 esitelty Finn Crisp -hapankorppu on lajissaan maailman myydyin. Yli 30 maassa myytävä Finn Crisp on useilla markkinoilla yleisnimi hapankorpuille. Olympiavieraiden kanssa Suomesta maailmalle lähtenyt merkki ottaa nyt haltuunsa uuden tuotekategorian, ohuet Suomessa leivotut täysjyväruislastut. Finn Crisp tekee uutuuksien myötä paluun uudistuvalle Helsingin Olympiastadionille ja kannustaa kuluttajia parempaan valintaan myös porrasviikolla 4.-10.11.