Suomalaiset ahkeria tomaatinsyöjiä - 16.-22.5. vietetään tomaattiviikkoa

Pyöreitä, soikeita, punaisia, oransseja, pieniä, isoja, pisaroita, kirsikanmallisia… Kotimaisten tomaattien valikoima on runsas ja yllättävä! Perinteiseksi salaattiainekseksi ja voileivän raikastajaksi mielletty tomaatti sopii ja muuntuu moneen. Kotimaista tomaattia on saatavilla ympäri vuoden, ja valikoimaa riittää. Suomalaiset ovat innokkaita tomaatinsyöjiä. Vuodessa kulutamme keskimäärin 12 kiloa tomaatteja per henkilö. Tänä vuonna juhlitaan tomaattia vuoden 2022 vihanneksena.

Kuva: Heidi Siivonen

Tomaatti on Suomen suosituimpia kasvihuonevihanneksia. Sen kokonaistuotantoala on noin 100 hehtaaria ja tuotantomäärä on noin 40 miljoonaa kiloa vuosittain. Tomaatin pääsatokausi on huhtikuusta lokakuuhun. Satohuiput ajoittuvat kesä-elokuuhun. Tomaatin kotimaisuusaste on noin 60 prosenttia. Suomessa viljellään pääosin pyöreää klassikkotomaattia.

- Kirsikkatomaattien, erilaisten terttutomaattien, keltaisten ja oranssien tomaattien sekä luumu- ja miniluumutomaattien kysyntä ja tuotanto on kuitenkin viime vuosina kasvanut, kertoo kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen.

Tomaatissa on runsaasti C- vitamiinia, antioksidantteja ja karoteenia. Tomaatti on valmista syötävää kepeän huuhtaisun jälkeen, ja sen voi syödä ihan kokonaan. Kotikeittiössä siitä ei synny lainkaan kuoria tai muuta ruokajätettä.

Tomaatti sopii nautittavaksi perinteiseen tapaan tuoreena salaatissa tai vaikkapa välipalana. Mehukkaat tomaatit sopivat myös moniin lämpimiin ruokiin, esimerkiksi perinteisen liha-makaronilaatikon päälle viipaleina mehevöittämään ruokaa.

Säilytä tomaatti oikein

Säilytä tomaatti huoneenlämmössä. Parhaimmillaan tomaatti on 11-14 asteen lämmössä säilytettynä. Jääkaapissa maku muuttuu pliisuksi ja rakennekin kärsii, neuvoo ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

- Yhdessä juuston kanssa tomaatti muodostaa ihanan makuparin! Kotimaiset juustot sopivat hienosti yhteen tomaatin kanssa. Salaattiin voi valita miedompaa juustoa tai vahvempia makuja oman maun mukaan. Raikkaat yrtit viimeistelevät annoksen ja kotimainen kasviöljy mehevöittää salaatin.

- Kotimaisissa öljyissä on paljon valinnanvaraa. Kokeile tomaatti-juustosalaattiin perinteisen hienoaromisen rypsiöljyn lisäksi vaikkapa camelinaöljyä tai kauraöljyä, vinkkaa Siivonen.

Kotimaiset juustot ja öljyt tunnistat kaupassa Hyvää Suomesta -merkistä, ja kotimaiset kasvikset tutusta Sirkkalehti-merkistä.

Maistuisiko tomaattiviikon salaatti? Nappaa resepti täältä: https://www.mtk.fi/-/tomaattiviikko

Lisätiedot:
kasvinviljelyasiamies Mika Virtanen, MTK, mika.virtanen@mtk.fi, 040 054 4728
ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen, MTK, heidi.siivonen@mtk.fi, 040 568 8802

Tomaattiviikon salaatti

4:lle
1 kg erilaisia ja erivärisiä kotimaisia tomaatteja
200 g juustoa, miedompaan makuun esim. Ruska-juusto, voimakkaamman ystävälle vaikkapa Viinitarhurin juustoa
½ ruukkua basilikaa
2 rkl öljyä, esim. kauraöljy tai kylmäpuristettu rypsiöljy
suolaa ja mustapippuria myllystä

• Huuhdo tomaatit.
• Pilko tomaatit reiluiksi lohkoiksi, pienemmät kirsikka- ja luumutomaatit voi halkaista.
• Kuutioi juusto.
• Yhdistä vadille tomaattilohkot, ripottele päälle juustokuutiot ja nypi sekaan basilikan lehdet.
• Pirskottele päälle öljyä. Viimeistele salaatti rouhimalla päälle mustapippuria ja suolaa.

Resepti ja kuvat: Heidi Siivonen

Kuva: Heidi Siivonen

Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän20.5.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Enemmistö suomalaisista aikoo matkailla kotimaassa tänäkin kesänä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Kotimaanmatkailuun innostaa helppous, turvallisuus, edullisuus ja halu tukea paikallisia yrittäjiä. ”Yli kolmasosa suomalaisista odottaa tänäkin kesänä kotimaanmatkailulta eniten luontoa ja kauniita maisemia. Nämä ovat erityisesti maaseudun vetovoimatekijöitä", sanoo Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja Kimmo Aalto.

EU parlamentin ympäristövaliokunta: Metsäenergia ei ole enää uusiutuvaa. Maankäytön ilmastotavoitteita kiristetään.18.5.2022 15:02:28 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin ympäristövaliokunta hyväksyi 16.–17.5. näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin uudistamiseksi. Ympäristövaliokunnan näkemyksen mukaan metsäenergiaa ei jatkossa katsottaisi uusiutuvaksi energian lähteeksi. Suomen osalta tämä tarkoittaisi noin 20TWh poistumista uusiutuvasta fossiiliseksi, kun metsähaketta ei enää katsottaisi uusiutuvaksi. Määrä olisi suurempi kuin yli kahden Loviisan ydinvoimalaitoksen vuotuinen energiantuotantomäärä.

Hyviä tavoitteita, epäonnistuneita pykäliä – luonnonsuojelulakiehdotuksesta ongelmia maanomistajan oikeusturvalle12.5.2022 14:32:50 EEST | Tiedote

Hallitus antoi torstaina esityksensä eduskunnalle luonnonsuojelulain uudistamiseksi. Uudistusta on valmistelu ympäristöministeriön johdolla vuoden 2020 alkupuolelta lähtien. Työryhmävalmistelu päättyi vuoden 2021 lopulla, jolloin julkaistiin hankkeen loppuraportti. MTK jätti loppuraporttiin eriävän mielipiteen, sillä kokonaisuuteen sisältyi maanomistajien sekä maa- ja metsätalouden kannalta kelvottomia ehdotuksia. MTK on pettynyt siihen, että hallitus ei ole tehnyt esitykseen kaivattuja muutoksia ennen asian antamista eduskunnan käsittelyyn. Yksi isoimmista ongelmakohdista on luontotyyppisuojelun kokonaisuus, MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola toteaa. Luontotyyppien osalta MTK korostaa, että se ei vastusta suojelun tarpeessa olevien luontotyyppien turvaamista. Järjestö kuitenkin edellyttää, että suojeluun liittyvät menettelyt ovat maanomistajien kannalta hyväksyttäviä ja käytännössä toimivia. MTK katsoo, että luonnonsuojelulain luontotyyppisuojelun tulee jatkossakin perustua viranoma

Skogsvårdsföreningarna lanserar en Kolbindningstjänst för skogsägare - Skogsägaren tjänar nu även på att binda kol29.4.2022 11:31:35 EEST | Tiedote

Skogsägarna kan i fortsättningen tjäna pengar även med klimatåtgärder, då den omtalade koldioxidkompensations verksamheten äntligen kommer i gång. Kolbindningstjänsten är ett kommersiellt kolbindnigkoncept, där skogsägaren kompenseras för den ökade tillväxten en gödsling av skogen åstadkommer. De kolenheter som därmed skapas marknadsförs vidare till inhemska företag som frivilligt vill kompensera sitt koldioxidavtryck.

Metsänhoitoyhdistykset lanseeraavat Hiilipalvelun metsänomistajille - Metsänomistaja tienaa nyt myös hiiltä sitomalla28.4.2022 12:06:14 EEST | Tiedote

Metsänomistajat voivat jatkossa tienata puun tuotannon lisäksi myös ilmastotoimilla, kun paljon puhuttu metsätalouden hiilikompensaatiotoiminta näkee viimein päivänvalon. Hiilipalvelu on Metsänhoitoyhdistysten palveluvalikoimaan tuleva kaupallinen hiilensidontakonsepti, jonka kautta metsänomistaja saa korvausta lannoituksella aikaansaadusta puuston lisäkasvusta. Näin luodut hiiliyksiköt markkinoidaan hiilijalanjälkeään vapaaehtoisesti kompensoiville kotimaisille yrityksille.