Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi

Suomalaiskuluttajat mieltävät S-ryhmän Suomen toiseksi vastuullisimmaksi brändiksi ykkössijaa pitävän Valion jälkeen. Top kympistä löytyvät myös Prisma ja S-market.
”Suomalaisten kuluttajien antama tunnustus on asiakkaidensa omistamalle kaupparyhmälle erityisen arvokasta. Työmme vastuullisuuden eteen kaikilla toimialoillamme on selkeästi tunnistettu. Olemme tuoneet myös kestävän kuluttamisen keinoja näkyvämmäksi kuluttajille, ja tässä riittää työnsarkaa edelleen. On tärkeää pitää rima korkealla vastuullisuusohjelmamme pitkän tähtäimen tavoitteiden toteuttamisessa ja aidoissa arjen vastuullisuusteoissa joka päivä”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.
ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki toimialansa ykkösiä vastuullisuudessa
Suomalaiset arvioivat jälleen Prisman vastuullisimmaksi ruokakauppabrändiksi. S-market oli kategoriassa toisena. Marketkaupassa vastuullisuustyössä näkyvät muun muassa myymälöiden energiatehokkuuden parantaminen ja kylmäkalusteiden uusiminen, hävikinhallinnan tehostuminen, valikoimien korkea kotimaisuusaste ja hinnannousun pitäminen kohtuullisena asiakkaille.
Myös ABC nousi oman kategoriansa ykköseksi. S-ryhmässä on investoitu voimakkaasti valtakunnalliseen sähköautojen latausverkostoon ja eri puolille maata on rakennettu satoja uusia ABC-latauspisteitä.
Suomalaiset ovat arvioineet Sokos Hotellit jo yhdennentoista kerran vastuullisimmaksi hotelliketjubrändiksi. Sokos Hotelleissa on tehty pitkään järjestelmällistä omaa vastuullisuustyötä sekä paikallista yhteistyötä lähialueen hyväksi. Erityistä huomiota viime aikoina on kiinnitetty ruokahävikkiin ja energiatehokkuusnäkökulmiin. Sokos Hotellit tarjosivat Suomessa ensimmäisenä alallaan asiakkailleen mahdollisuuden kompensoida yöpymisensä ilmastopäästöt.
S-Pankki on pysynyt pankkibrändien sarjassa ykkösenä jo yksitoista vuotta peräkkäin. S-Pankki tarjoaa S-ryhmän asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut, kilpailukykyisesti hinnoitellut lainat sekä mahdollisuuden aloittaa vastuullinen säästäminen ja sijoittaminen matalalla kynnyksellä.
Eurooppalainen Sustainable Brand Index kartoittaa kuluttajien mielikuvia brändien vastuullisuudesta
Kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta tarkasteleva Sustainable Brand Index perustuu kyselytutkimukseen, jossa 12 000 suomalaistakuluttajaa on arvioinut Suomen 228 suurinta tuotemerkkiä 26 toimialalta. Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuusmielikuviin keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013.
Arvioitavat brändit valikoituivat kyselyyn niiden markkinaosuuden, liikevaihdon ja brändin tunnettuuden perusteella. Yritykset eivät itse valitse kyselyyn osallistumista tai siitä pois jäämistä. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään trendejä ja vastuullisen kuluttamisen ajureita.
Lue lisää Sustainable Brand Index -tutkimuksesta ja toteutuksesta: Sustainable Brand Index 2023 Finland — SUSTAINABLE BRAND INDEX (sb-index.com)
Lue lisää S-ryhmän vastuullisuudesta: https://s-ryhma.fi/vastuullisuus sekä 23.3. ilmestyvästä vuosi- ja vastuullisuuskatsauksesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, nina.elomaa(at)sok.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme