Suomalaiset huolissaan henkilökohtaisesta taloudestaan
Syksyllä tehdyn tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (56 %) suomalaisista työntekijöistä on huolissaan elinkustannusten nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Asia käy ilmi kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen toimittajan, SAP Concurin, tutkimusraportista*. Siinä käydään läpi haasteita ja ongelmia, joita yritykset ja kuluttajat kohtaavat inflaation ja energiakriisin myötä nopeasti muuttuvassa maailmantilanteessa.
Eurooppalaisten työntekijöiden mielestä palkankorotus on paras piristysruiske työtyytyväisyydelle. Tätä mieltä on 64 % vastaajista. Suomessa luku on koko Euroopan matalin eli 46 prosenttia. Se on peräti noin 20 % matalampi kuin Euroopan keskiarvo, mikä on täysin poikkeava tulos muihin maihin verrattuna. Ilmeisesti suomalaiset pitävät muita tapoja parempina lisätä työtyytyväisyyttä kuin raha. Listalta löytyvät mm. työajan ja -paikan joustavuus, toimiva teknologia ja automaatio sekä kertakorvaukset kompensoimaan alentunutta ostovoimaa.
Samalla kun henkilökohtaiseen talouteen liittyvät huolet lisääntyvät, työnantajien ja työntekijöiden väliset jännitteet voivat kasvaa, kun molemmat osapuolet pyrkivät säästämään.
46 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että heidän työnantajansa kannustaa heitä työskentelemään kotoa käsin säästääkseen toimiston sähkö- ja lämmityslaskuissa. 43 prosenttia työntekijöistä puolestaan kertoo viettävänsä enemmän aikaa toimistossa vähentääkseen energiankulutusta kotona, jos heidän työnantajansa ei nosta korvauksia inflaation tahdissa.
Säästämistä ja kulujen kompensoimista etsitään siis ahkerasti eri lähteistä – ettei tarvitsisi luopua kovin monesta elämän ilosta.
”Elinkustannuskriisin vuoksi yritysten on entistäkin tärkeämpää kyseenalaistaa nykyiset, usein luutuneetkin käytäntönsä hybridityössä ja kulujenhallinnassa. Hybridi työympäristö on aiheuttanut sen, että työntekijät toimittavat kululaskunsa myöhässä. Yllättäen suomalaiset ovat Euroopan toiseksi hitaimpia Saksan jälkeen”, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Nina Ruokonen sanoo.
Palkankorotuksen lisäksi suomalaiset erottuvat muissakin asioissa merkittävästi eurooppalaisista vastaajista. 28 prosenttia sanoo, että kertaluonteinen korvaus olisi hyödyllinen ja 19 prosenttia sanoo, että polttoaineeseen käytettävät setelit tai mahdollisuus maksaa työmatkakuluja olisivat tervetulleita. Nämä lukemat ovat todella paljon pienemmät kuin Euroopassa keskimäärin (47 ja 40 prosenttia).
Myöhästyneet kulukorvaukset ovat uhka työntekijöiden taloudelle
Monimutkaiset talouteen liittyvät prosessit voivat heikentää työntekijöiden taloudellista hyvinvointia, sillä monet yritykset eivät päivitä järjestelmiään digitaalisiksi tai vastaamaan kulukorvausten kasvavaa määrää, jolloin työ pitää tehdä manuaalisesti. Se on hidasta ja kallista.
47 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että kulujen takaisinperintäprosessi on niin vaikeaa ja/tai aikaa vievä, etteivät he peri takaisin pieniä summia. Puolet vastaajista on huolissaan siitä, että he kärsivät taloudellisia tappioita, koska kuluja ei ole peritty takaisin (esim. kuitit puuttuvat tai ne on unohdettu toimittaa ajoissa).
Teknologiauskovaisina suomalaiset kunnostautuvat kyselyssä automaation suhteen. Eurooppalaiset uskovat kulukorvausprosessien automatisointiin, suomalaiset eniten kaikista eli 61 %.
”Jämptisti hoidetulla kuluprosessilla on aliarvostettu rooli työntekijöiden sitouttamisessa. Tämä viestii organisaation arvostuksesta työntekijöitä kohtaan ja halusta huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista. Tässä maailmantilanteessa automaatio voi auttaa nopeuttamaan prosesseja ja lievittämään suurta osaa kulukorvauksiin liittyvästä ahdistuksesta, mutta silti monet yritykset luottavat liikaa manuaalisiin prosesseihin. Kun työntekijöiltä kysyttiin, miten heidän työnantajansa voisi yksinkertaistaa kulukorvausten hakemista, vastanneiden suosituin vaihtoehto oli prosessin automatisointi”, Ruokonen sanoo.
Lisätietoja:
Taina Kaitala
Viestintätoimisto Manifesto
+358 50 372 3406
* “Expense Management in Times of Inflation: How to Improve Employee Experience” -raportti perustuu 2 500 työntekijän näkemyksiin, jotka matkustavat säännöllisesti työmatkoilla, sekä 750 talouspäättäjän ja 750 henkilöstöpäättäjän näkemyksiin yrityksissä. Coleman Parkes toteutti tutkimuksen Ranskassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Benelux-maissa, Pohjoismaissa, Espanjassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa heinä- ja elokuussa 2022.
Tietoja julkaisijasta
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki
https://www.manifesto.fi
SAP® Concur® on integroitujen kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen toimittaja ja johtava brändi. Yritys pyrkii yksinkertaistamaan ja automatisoimaan liikematkustamiseen liittyvät päivittäiset prosessit. Erittäin hyvät arvosanat saanut SAP Concur -mobiilisovellus opastaa liikematkustajia koko matkan ajan, kulut muuntautuvat helposti matkalaskuiksi ja laskujen hyväksyntä on automatisoitu. Integroimalla lähes reaaliaikaisen datan ja auditoimalla transaktiot tekoälyn avulla yritykset näkevät, miten paljon ne käyttävät rahaa tarvitsematta huolehtia sokeista pisteistä budjetissa. SAP Concur -ratkaisut auttavat pääsemään eroon aiemmista tylsistä rutiinitehtävistä ja helpottamaan työtä. Ne auttavat yrityksiä tekemään parhaansa joka päivä. Lue lisää concur.fi tai SAP Concur -blog.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
3stepIT ja ExpandNow yhdistävät voimansa tuodakseen uusia kiertoteknologiapalveluita30.4.2025 10:27:39 EEST | Tiedote
Yritykset aloittavat yhteistyön edistääkseen laadukkaiden uusiolaitteiden saatavuutta ja tarjotakseen entistä parempia palveluja teknologian käyttäjille kaikkialla.
Miljoona Phishing-as-a-Service-hyökkäystä kahdessa kuukaudessa kertoo nopeasti kehittyvästä uhkasta31.3.2025 10:58:13 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kahden ensimmäisen kuukauden aikana tietoturvayhtiö Barracudan tunnistusjärjestelmät estivät yli miljoona kalasteluhyökkäystä merkittäviltä Phishing-as-a-Service (PhaaS) -alustoilta. Uusi raportti hyökkäyksissä käytetyistä työkaluista ja tekniikoista kertoo siitä, kuinka PhaaS- eli kalastelu palveluna -alustat kehittyvät nopeasti entistä vaarallisemmiksi ja vaikeammin havaittaviksi. Monet hyökkäykset kohdistuvat suosittujen pilvipohjaisten alustojen, kuten Microsoft 365:n, käyttäjiin. Suurin osa (89 %) havaituista hyökkäyksistä liittyi kehittyneeseen Tycoon 2FA -hyökkäykseen, jota seurasi EvilProxy (8 % hyökkäyksistä) ja uusi tulokas Sneaky 2FA, joka oli vastuussa 3 % tapauksista. Kolmella alustalla on erilaiset ja erottuvat työkalut, mutta niillä on myös yhteisiä piirteitä, kuten Telegram-viestipalvelun käyttö hyökkäysten edistämiseen. Tycoon 2FA kiertää tunnistusjärjestelmiä Barracudan uhka-analyytikot raportoivat Tycoon 2FA:sta tammikuussa 2025. Sen jälkeen alusta on jat
Virta valittiin Time Magazinen parhaiden green tech -yritysten listalle 202527.3.2025 11:12:50 EET | Tiedote
Suomalainen sähköautojen latausalustan kehittäjä Virta on valittu TIME Magazinen maailman parhaiden Green Tech -yritysten listalle vuonna 2025. Listauksessa korostetaan yritysten myönteisiä ympäristövaikutuksia, taloudellista vahvuutta ja innovaatiokykyä. Virta oli 250 yrityksen joukossa sijalla 32., ja se oli myös korkeimmalle listalla yltänyt suomalainen yritys. Viidestä listalle valitusta suomalaisyrityksestä myös Infinite Fiber ja Solar Foods nousivat sadan parhaan joukkoon.
Autoglym vahvistaa kansainvälistä kasvustrategiaansa valitsemalla uuden jakelijan Suomessa ja Baltiassa20.3.2025 09:23:52 EET | Tiedote
Iso-Britannian johtava autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on valinnut AS Baltoilin tuotteidensa eksklusiiviseksi jakelijaksi Suomessa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. AS Baltoil, jonka tytäryhtiö Suomessa on Nextoil Oy, vastaa jatkossa Autoglym-tuotteiden jakelusta ja markkinoinnista Suomessa. Yhteistyö aloittaa merkittävän vaiheen Autoglymin kansainvälisessä kasvustrategiassa ja vahvistaa yrityksen asemaa tärkeillä Pohjois-Euroopan markkinoilla.
Ecovacs lanseeraa markkinoiden ohuimmat Deebot T50 -siivousrobotit20.3.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Täysin uuden Deebot T50 -tuoteperheen siivousrobottien erityisen ohut muotoilu mahdollistaa siivouksen matalampienkin huonekalujen alta, minne muut robotti-imurit eivät pääse. T50 takaa näin perusteellisen siivouksen täysin vaivattomasti myös hankalista paikoista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme