Suomalaiset huolissaan henkilökohtaisesta taloudestaan

Suomalaiset poikkeavat täysin eurooppalaisista eivätkä usko palkankorotuksiin piristysruiskeena

Syksyllä tehdyn tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet (56 %) suomalaisista työntekijöistä on huolissaan elinkustannusten nousun vaikutuksesta henkilökohtaiseen talouteensa. Asia käy ilmi kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen toimittajan, SAP Concurin, tutkimusraportista*. Siinä käydään läpi haasteita ja ongelmia, joita yritykset ja kuluttajat kohtaavat inflaation ja energiakriisin myötä nopeasti muuttuvassa maailmantilanteessa.

Eurooppalaisten työntekijöiden mielestä palkankorotus on paras piristysruiske työtyytyväisyydelle. Tätä mieltä on 64 % vastaajista. Suomessa luku on koko Euroopan matalin eli 46 prosenttia. Se on peräti noin 20 % matalampi kuin Euroopan keskiarvo, mikä on täysin poikkeava tulos muihin maihin verrattuna. Ilmeisesti suomalaiset pitävät muita tapoja parempina lisätä työtyytyväisyyttä kuin raha. Listalta löytyvät mm. työajan ja -paikan joustavuus, toimiva teknologia ja automaatio sekä kertakorvaukset kompensoimaan alentunutta ostovoimaa.

Samalla kun henkilökohtaiseen talouteen liittyvät huolet lisääntyvät, työnantajien ja työntekijöiden väliset jännitteet voivat kasvaa, kun molemmat osapuolet pyrkivät säästämään.

46 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että heidän työnantajansa kannustaa heitä työskentelemään kotoa käsin säästääkseen toimiston sähkö- ja lämmityslaskuissa. 43 prosenttia työntekijöistä puolestaan kertoo viettävänsä enemmän aikaa toimistossa vähentääkseen energiankulutusta kotona, jos heidän työnantajansa ei nosta korvauksia inflaation tahdissa.

Säästämistä ja kulujen kompensoimista etsitään siis ahkerasti eri lähteistä – ettei tarvitsisi luopua kovin monesta elämän ilosta.

”Elinkustannuskriisin vuoksi yritysten on entistäkin tärkeämpää kyseenalaistaa nykyiset, usein luutuneetkin käytäntönsä hybridityössä ja kulujenhallinnassa. Hybridi työympäristö on aiheuttanut sen, että työntekijät toimittavat kululaskunsa myöhässä. Yllättäen suomalaiset ovat Euroopan toiseksi hitaimpia Saksan jälkeen”, SAP Concurin kansainvälisen liiketoiminnan kehityksestä vastaava johtaja Nina Ruokonen sanoo.

Palkankorotuksen lisäksi suomalaiset erottuvat muissakin asioissa merkittävästi eurooppalaisista vastaajista. 28 prosenttia sanoo, että kertaluonteinen korvaus olisi hyödyllinen ja 19 prosenttia sanoo, että polttoaineeseen käytettävät setelit tai mahdollisuus maksaa työmatkakuluja olisivat tervetulleita. Nämä lukemat ovat todella paljon pienemmät kuin Euroopassa keskimäärin (47 ja 40 prosenttia).

Myöhästyneet kulukorvaukset ovat uhka työntekijöiden taloudelle

Monimutkaiset talouteen liittyvät prosessit voivat heikentää työntekijöiden taloudellista hyvinvointia, sillä monet yritykset eivät päivitä järjestelmiään digitaalisiksi tai vastaamaan kulukorvausten kasvavaa määrää, jolloin työ pitää tehdä manuaalisesti. Se on hidasta ja kallista.

47 prosenttia suomalaisista työntekijöistä sanoo, että kulujen takaisinperintäprosessi on niin vaikeaa ja/tai aikaa vievä, etteivät he peri takaisin pieniä summia. Puolet vastaajista on huolissaan siitä, että he kärsivät taloudellisia tappioita, koska kuluja ei ole peritty takaisin (esim. kuitit puuttuvat tai ne on unohdettu toimittaa ajoissa).

Teknologiauskovaisina suomalaiset kunnostautuvat kyselyssä automaation suhteen. Eurooppalaiset uskovat kulukorvausprosessien automatisointiin, suomalaiset eniten kaikista eli 61 %.

”Jämptisti hoidetulla kuluprosessilla on aliarvostettu rooli työntekijöiden sitouttamisessa. Tämä viestii organisaation arvostuksesta työntekijöitä kohtaan ja halusta huolehtia työntekijöiden hyvinvoinnista. Tässä maailmantilanteessa automaatio voi auttaa nopeuttamaan prosesseja ja lievittämään suurta osaa kulukorvauksiin liittyvästä ahdistuksesta, mutta silti monet yritykset luottavat liikaa manuaalisiin prosesseihin. Kun työntekijöiltä kysyttiin, miten heidän työnantajansa voisi yksinkertaistaa kulukorvausten hakemista, vastanneiden suosituin vaihtoehto oli prosessin automatisointi”, Ruokonen sanoo.

Lisätietoja:

Taina Kaitala

taina.kaitala@manifesto.fi

+358 50 372 3406

* “Expense Management in Times of Inflation: How to Improve Employee Experience” -raportti perustuu 2 500 työntekijän näkemyksiin, jotka matkustavat säännöllisesti työmatkoilla, sekä 750 talouspäättäjän ja 750 henkilöstöpäättäjän näkemyksiin yrityksissä. Coleman Parkes toteutti tutkimuksen Ranskassa, Saksassa, Itävallassa, Italiassa, Benelux-maissa, Pohjoismaissa, Espanjassa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa heinä- ja elokuussa 2022.

SAP® Concur® on integroitujen kulujen- ja matkanhallintaratkaisujen maailmanlaajuinen toimittaja ja johtava brändi. Yritys pyrkii yksinkertaistamaan ja automatisoimaan liikematkustamiseen liittyvät päivittäiset prosessit. Erittäin hyvät arvosanat saanut SAP Concur -mobiilisovellus opastaa liikematkustajia koko matkan ajan, kulut muuntautuvat helposti matkalaskuiksi ja laskujen hyväksyntä on automatisoitu. Integroimalla lähes reaaliaikaisen datan ja auditoimalla transaktiot tekoälyn avulla yritykset näkevät, miten paljon ne käyttävät rahaa tarvitsematta huolehtia sokeista pisteistä budjetissa. SAP Concur -ratkaisut auttavat pääsemään eroon aiemmista tylsistä rutiinitehtävistä ja helpottamaan työtä. Ne auttavat yrityksiä tekemään parhaansa joka päivä. Lue lisää concur.fi tai SAP Concur -blog.

Suomen Pakkaustuottajat Oy ja Lassila & Tikanoja solmivat sopimuksen kuluttajapakkausmuovien kierrätyksestä16.12.2022 08:55:15 EET | Tiedote

Pakkausten tuottajayhteisö Suomen Pakkaustuottajat Oy ja kiertotalousyritys Lassila & Tikanoja ovat solmineet sopimuksen kuluttajapakkausmuovien kierrätyksen järjestämisestä. Sopimus kattaa noin 20 000 tonnia Suomessa kerättyjä kuluttajapakkausmuoveja, ja määrä vastaa noin puolta Suomessa vuosittain kerätyistä pakkausmuoveista. Sopimus tulee voimaan vuoden 2023 alusta.

Ultra Safe Nuclear ja LUT kehittävät Suomen ensimmäistä edistynyttä tutkimusmikroydinreaktoria15.12.2022 14:46:03 EET | Tiedote

Seattlelainen ydinteknologia -ja palveluintegraattori Ultra Safe Nuclear Corporation ja Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto (LUT) allekirjoittivat tänään aiesopimuksen, jonka tarkoituksena on tutkia Ultra Safe Nuclear Micro-Modular™ -reaktorin (MMR®) käyttöönottoa tutkimus- ja testireaktorina. Reaktori on tarkoitus ottaa käyttöön Lappeenrannan yliopiston kampuksella tai sen läheisyydessä. Reaktoria käytetään koulutus-, tutkimus- ja testilaitoksena, ja se liitetään Lappeenrannan Energian kaukolämpöverkkoon. Lappeenrannan Energia on kunnan omistama energiayhtiö, joka tarjoaa hiilivapaata kaukolämpöä yliopistolle, kaupungille ja lähialueelle. Käyttöönoton jälkeen mikroreaktori tuottaa alueella lämpöä ja sähköä. Johtavana energiatutkimusyliopistona LUT:n tutkimus tukee maailmanlaajuista siirtymää kohti hiilineutraaliutta kaikilla yhteiskunnan ja teollisuuden aloilla. MMR-tutkimus- ja testireaktorissa testataan uusia teknologioita energiantuotannon hiilidioksidipäästöjen vähentämisek

GreenStar Hotels Oy kiihdyttää kasvuaan lisärahoituksella – avaa uuden hotellin Ouluun15.11.2022 08:35:16 EET | Tiedote

Kotimaisen GreenStar Hotels -hotelliketjun omistuspohja laajenee, kun henkilöstöpalveluyritys Bolt.Worksin perustajakolmikko Timo Hakkarainen, Ville Herva ja Tommi Hämäläinen liittyvät hotelliketjun omistajakuntaan. Osakeannilla kerätyllä 700 000 euron lisärahoituksella hotelliketju avaa uuden GreenStar-hotellin Ouluun. Tavoitteena on nopeuttaa ketjun kasvua myös muille uusille paikkakunnille.