SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset innostuivat entistä vahvemmista grillimauista – nousevina makumaailmoina Etelä- ja Väli-Amerikan keittiöt

Jaa

S-ryhmän mukaan tämän kesän grillaustrendeissä korostuvat katuruoat sekä paluun tekevä hidas grillaaminen. Myös viime kesältä tuttu hedelmien ja vihannesten grillaaminen pitää pintansa. Suositut smash burgerit valmistuvat kotigrillissä helposti esimerkiksi Amarillo-tuotesarjan valmiista pihveistä.

Smash burgerit kuuluvat tämän kesän grillaushitteihin. Kuva: Yhteishyvä
Smash burgerit kuuluvat tämän kesän grillaushitteihin. Kuva: Yhteishyvä

Yksi tämänkin kesän kuumimmista grillaustrendeistä tulee olemaan street food eli käsin syötävä katuruoka, ennustaa myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta. Kotigrillaajien suosiossa ovat edelleen burgerit, mutta hieman erityyppisinä kuin on perinteisesti totuttu.

”Paksun burgerpihvin sijaan hampurilaisten väliin grillataan nyt niin sanottu smash-pihvi. Pihviä painetaan grillauksen aikana kuumaa parilaa vasten, jolloin siitä tulee ohut ja rapeareunainen. Parhaiten smash burgereihin sopii vähintään 17 % rasvaa sisältävä naudan jauheliha”, Nieminen vinkkaa.

Naudanlihapihvin lisäksi burgereiden väliin grillataan myös entistä enemmän kasvipohjaisia pihvejä sekä kalaa. Olennainen täyte hyvässä burgerissa on myös hyvin maustettu majoneesi, joiden valikoimat ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti.

Myös viime kesältä tuttu hevi-grillaus eli hedelmien ja vihannesten grillaaminen on edelleen pinnalla. Kasvikset eivät ole enää pelkkiä lisukkeita, vaan yhä useamman suomalaisen kotigrillaajan annos rakentuu grillattujen kasvisten ja vihannesten ympärille, ja vasta niiden jälkeen valitaan mukaan sopiva proteiinin lähde.

Vahvaa paluuta grillitrendeihin tekee myös niin sanottu hidas grillaaminen, eli matalassa lämpötilassa pitkään grillatut ja savustetut lihat. Grilliruoat ovat myös aiempaa rohkeammin maustettuja.

”Grillasitpa sitten lihaa, kalaa tai kasviksia, kaikkia näitä yhdistää entistä rohkeampi maustaminen. Korean BBQ on ollut trendikästä jo jonkin aikaa, ja nyt sen rinnalle ovat vahvasti nousemassa makumaailmat Etelä- ja Väli-Amerikasta”, Nieminen sanoo.

Hiiligrillaus kasvattaa suosiotaan

Grillikausi on viime vuosina pidentynyt, ja yhä useampi suomalainen grillaa jopa vuoden ympäri tai avaa grillikauden jo hyvissä ajoin keväällä.

”Kesä on grillauksen kulta-aikaa, ja grilli otetaan varmasti esille monessa kodissa ja kesämökeillä viimeistään nyt helatorstaiviikonloppuna. S-ryhmän kesäkuussa 2021 asiakastutkimuksen mukaan yli puolet eli 52 % vastaajista grillaa kesällä vähintään kerran kuussa. Aktiivisimpia grillaajia ovat asiakastutkimuksemme mukaan 35–54-vuotiaat suomalaiset”, Nieminen toteaa.

Erilaisista grillaustavoista etenkin hiiligrillaus kiinnostaa suomalaisia enenevissä määrin, kertoo S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen.

”Grillauksesta on tullut aiempaa yhteisöllisempi ja pitkäkestoisempi tapahtuma, johon halutaan panostaa sekä ajallisesti että laadukkaan grillin muodossa. Hiiligrillien suosiota ruokkii entisestään se, että hiiligrillillä voi valmistaa mehukkaita, pitkään haudutettuja liharuokia, jotka ovat tällä hetkellä erittäin trendikkäitä”, Väänänen kertoo.

Jos uuden grillin hankkiminen tällä hetkellä on ajankohtaista, valinnanvaraa riittää vielä hyvin, Väänänen vinkkaa.

”Viime vuoden huhtikuu oli Prismoissa ennätyksellinen grillien myynnissä. Tänä vuonna kevät on ollut kylmempi, eikä grillikaupassa siten ylletty viime vuoden tasolle. Grillien kysyntä kiihtyy tyypillisesti sitä mukaa, kun säät lämpenevät”, Väänänen toteaa.

Ravintolahenkisiä herkkuja kotigrillaajille

S-ryhmä vastaa vahvasti maustettujen grillaustuotteiden kysyntään tuomalla kauppoihin Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saaneen grillaustuotesarjan, jotka kytkeytyy samalla grocerant-trendiin eli ravintolan ja ruokakaupan lähentymiseen. Viime vuonna tehdyn asiakastutkimuksen mukaan S-ryhmän asiakkaat toivoivat ruokakauppaan erityisesti Amarillon ja Rosson makumaailman mukaisia, ravintolatasoisia valmisruokia.

S-ryhmä on vastannut ravintolahenkisten tuotteiden kysyntään jo muutamaan otteeseen: ensin Amarillo-valmisruokasarjalla, joka tuotiin myyntiin viime syksynä ja tänä keväänä Rosso-tuorepizzoilla. Molemmat lanseeraukset saivat asiakkailta innostuneen vastaanoton. Amarillo-valmisruokien käyttäjille tehdyn kyselyn mukaan tuotteissa koettiin olevan reilusti makua ja niitä pidettiin laadukkaina ja hyvänmakuisina.

”Nyt Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saanut tuotesarja laajenee grillaustuotteisiin. Ravintolatasoisten, tuoreista raaka-aineista valmistettujen grillaustuotteiden suunnittelusta ovat vastanneet tälläkin kertaa Amarillon keittiömestarit”, Juha Nieminen kertoo.

Amarillo-grillaustuotesarjaan kuuluu kahdeksan tuotetta, joissa kaikissa on reilusti makua. Koska Amarillon makumaailma on paikoin hyvinkin tulinen, on kaikkiin tuotteisiin merkitty myös tulisuusaste. Tuotesarjaan kuuluu valmiiksi maustettuja, grillattavaksi suunniteltuja lihoja: kanaa, possua, ribsejä ja trendikkäisiin smash-burgereihin sopivia pihvejä. Lihojen lisäksi tuotesarjasta löytyy erilaisia lisukkeita. Kaikki Amarillo-sarjan uutuustuotteet on valmistettu Suomessa.

Amarillo-grillaustuotteet:

  • Amarillo Chorizo Smash burger steak
  • Amarillo Smoked chili pork
  • Amarillo Pibil chicken
  • Amarillo Piri piri chicken
  • Amarillo Rockefeller Hot Ribs 
  • Amarillo Texican Roast Potatoes 
  • Amarillo Butter Corns
  • Amarillo Fresh Pico de Gallo 
  • Tuotteet saatavilla S-ryhmän ruokakaupoista (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) 24.5. alkaen
  • Valikoiman laajuus voi vaihdella myymälän koon mukaan.

Vinkkejä ja reseptejä tuotteiden käyttöön löydät Yhteishyvästä: yhteishyvä.fi/amarillo

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Nieminen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juha.nieminen@sok.fi, puh. 010 7680692

Kuvat

Smash burgerit kuuluvat tämän kesän grillaushitteihin. Kuva: Yhteishyvä
Smash burgerit kuuluvat tämän kesän grillaushitteihin. Kuva: Yhteishyvä
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Tutkijat perehtyivät S-ryhmän ostodataan: pienituloiset ostavat ilmastoystävällisemmin17.6.2022 08:05:00 EEST | Tiedote

Punaisen lihan suosio suomalaisten lautasilla on yhä vankka. Kotitalouden tulot ja ruoan hinta eivät silti ole esteitä kestävämpien ruokavalintojen tekemiselle. Tiedot käyvät ilmi Helsingin ja Tampereen yliopistojen kansainvälisestikin uraauurtavasta LoCard-tutkimuksesta, jossa seurattiin S-ryhmän asiakasomistajien ostotietoja kahden vuoden ajan. Muutos proteiininlähteissä on kiihtynyt entisestään aineiston keräämisen jälkeen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme