Suomalaiset kaipaavat lisätietoa siitä, miten rakentamisen ja remontoinnin kustannuksiin voi itse vaikuttaa – vertailulla ja harkituilla valinnoilla pääsee pitkälle

Kun koti kaipaa kunnostusta tai suunnitteilla on rakennusprojekti, mietitään remontoinnin ja rakentamisen kustannuksia. Noin neljännes suomalaisista haluaisi saada lisää tietoa siitä, miten rakentamisen ja remontoinnin kustannuksiin voi itse vaikuttaa. Tämä selviää Starkin teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Tutkimuksen tuloksista selviää, että 26 prosenttia suomalaisista toivoo saavansa lisää tietoa siitä, miten rakentamisen ja remontoinnin kustannuksiin voi itse vaikuttaa. Monet toivovat saavansa lisää tietoa myös materiaalivaihtoehdoista.

– Rakennus- tai remontointibudjetti voi ylittyä jo suunnitteluvaiheessa, kun asumiseen liittyvät unelmat halutaan toteuttaa. On siis ymmärrettävää, että monet kaipaavat lisää tietoa siitä, miten budjetissa voisi pysyä ja missä rakennus- tai remontointivaiheissa kustannuksiin voi itse vaikuttaa, toimitusjohtaja Harri Päiväniemi Stark Suomesta kertoo.

Osaavista ammattilaisista kaipaa lisää tietoa 22 prosenttia vastaajista.

– Jollei ole aiemmin tehnyt remontointia tai rakennusprojekteja, niin voi olla vaikea löytää hyviä tekijöitä. Olemme koonneet PAKKI-rakentajaverkostoon paikkakunnan ammattilaisia eri osaamisalueilta helpottamaan osaajien löytämistä, Päiväniemi kertoo.

Nuoret eivät koe kaipaavansa lisää tietoa kustannuksiin vaikuttamisesta

18–24-vuotiaista vastaajista vain 11 prosenttia haluaisi saada lisää tietoa siitä, miten rakentamisen ja remontoinnin kustannuksiin voi itse vaikuttaa.

– Nuorten vanhemmat saattavat hoitaa rakentamisesta ja remontoinnista aiheutuvat kustannukset, minkä vuoksi nuoret eivät itse koe tarvitsevansa lisää tietoa. Toisaalta remontointi ei välttämättä ole edes ajankohtaista, Päiväniemi pohtii.

25–34-vuotiaiden vastaajien keskuudessa osuus on jo huomattavasti suurempi, sillä jopa 29 prosenttia kertoo haluavansa lisää tietoa siitä, miten kustannuksiin voi itse vaikuttaa.

Asiantuntijan vinkit remonttikustannuksissa säästämiseen:

1. Jos ei ole tarvetta isommalle muutostyölle, niin pienilläkin kohennuksilla voi saada paljon aikaan. Tilojen ilmettä voi muuttaa edullisesti uudella tapetilla tai maalaamisella, jopa vain tehosteseinällä. Myös keittiötä voi ehostaa edullisesti esimerkiksi uusimalla vetimet ja maalaamalla keittiökaapit.

2. Kilpailuta ammattilaiset. Pyydä useampi tarjous ja vertaile niitä keskenään. Kiinnitä huomiota muun muassa siihen, sisältyykö tarjoukseen materiaaleja ja kuka on vastuussa rakennusjätteestä sekä siivouksesta.

3. Valitse kestäviä materiaaleja, sillä ne tuovat säästöä pitkällä aikavälillä. Kun valitset ajattomia ja ominaisuuksiltaan kestäviä materiaaleja, huoltoväli on pidempi ja materiaalit pysyvät hyvänä vuodesta toiseen – ja ne ovat myös ekologinen valinta. Pyydä tarvittaessa myyjiltä tai muilta asiantuntijoilta apua sopivien materiaalien valintaan.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:
Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi