Suomalaiset kävivät kauppaa Nokialla ja tankkasivat Applea – osakesäästötili ei muuttanut sijoitusten maantieteellistä jakaumaa

Danske Bankin suomalaisasiakkaiden tekemistä kaupoista Suomen osuus laski aiempien vuosien tammikuusta. Toiseksi suurin markkina oli Yhdysvallat, josta suomalaiset ostivat erityisesti Applen osaketta.

Yhdysvallat jatkaa suomalaissijoittajien toiseksi tärkeimpänä osakemarkkina. Danske Bankin asiakkaiden tammikuussa tekemistä osakekaupoista reilut 8 prosenttia tehtiin Yhdysvaltojen markkinoilla. Tammikuussa omistukset Yhdysvalloissa kuitenkin vähenivät, sillä ostoja kaupoista euromääräisesti oli vain 37 prosenttia.

Vastavirtaan kulki teknologiayhtiö Apple, jonka osaketta ostettiin eniten Yhdysvalloissa. Yhdessä niin sanotut GAFA-yhtiöt, eli Google, Amazon, Facebook ja Apple kattoivat lähes neljänneksen Yhdysvalloissa tehdyistä osakeostoista.

”Yhdysvaltojen osakemarkkinoilla parasta tuottoa ovat viime vuonna tuoneet kasvuyhtiöt, joihin GAFA-nelikko kuuluu. Yhtiöt ovat pystyneet kasvamaan kannattavasti markkinajohtajien joukkoon. Tämän tyyppiset yhtiöt ovat sinänsä hyviä ulkomaalaisia osakkeita myös osakesäästötilille, sille niiden tuotto koostuu pääasiassa arvonnoususta osinkojen sijaan”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen.

Ulkomaalaisten yhtiöiden osingoista osakesäästötilisijoittaja joutuu maksamaan lähdeveroa, kun suomalaisten osakkeiden osingot voi sijoittaa ilman välitöntä veroseuraamusta uudestaan osakesäästötilin sisällä.

”Suurin riski GAFA-yhtiöissä näyttää nyt olevan poliittinen, sillä keskustelut digijättien toiminnan rajoittamisesta ovat esillä esimerkiksi presidenttiehdokkaiden puheissa. Pilkkominen tai toiminnan rajoittaminen muuten iskisi yhtiöiden kykyyn kasvaa”, sanoo Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen.

Osakesäästötili ei muuttanut maantieteellistä jakaumaa

Suomalaisten osakkeiden osuus tammikuun osakekaupasta oli 83 prosenttia. Kolmanneksi eniten kauppaa käytiin saksalaisille osakkeille, joiden osuus kaupoista oli 2,2 prosenttia.

Suomalaisista yhtiöistä eniten kauppaa käytiin tammikuussa Nokialla, Nesteellä ja Outokummulla. Saksalaisista kärjessä olivat Infineon Technologies, Siemens ja SAP.

Tammikuun luvut osoittavat, että osakesäästötili ei ole vaikuttanut voimakkaasti sijoittajien maantieteelliseen hajauttamiseen. Koko viime vuoden osakekaupoista 81 prosenttia tapahtui suomalaisilla osakkeilla. Tilanne on sama, kun vertaillaan vain piensijoittajien tekemiä kauppoja.

”Osakesäästötilin yksi ominaisuus on, että se ohjaa osinkosijoittajaa sijoittamaan suomalaisiin yhtiöihin. Sen sijaan kasvuosakkeita ostavan ja voittoja välillä kotiuttavan sijoittajan kannattaa hajauttaa maantieteellisesti.”

Osakekaupat maittain, kunkin vuoden tammikuu

Osakkeet maittain, tammikuu 2020

Maa

Ruotsi

Saksa

Norja

LÄHDE: Danske Bank

YHDYSVALLAT

Tesla Inc (US)

Tesla Inc (US)

Chegg Inc

Alphabet Inc A

Facebook Inc A (US)

Alphabet Inc A

Osakkeet maittain, tammikuu 2020

SAKSA

SUOMI

LÄHDE: Danske Bank

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin tammikuussa 2020.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi