Suomalaiset lahjoittavat kaksi lasten leikkikenttää Ukrainaan

Suomalaiset yritykset ja yksityishenkilöt ovat yhdistäneet voimansa rakentaakseen ukrainalaisille lapsille leikkikentät Lviviin ja Kiovaan. Joy of Play -yhteistyön aloitteentekijä on Hartwallin perhe. Projektin pääkumppanit ovat lastenvaatemerkki Reima ja leikki- ja liikuntavälineiden valmistaja Lappset. Myös kymmenien muiden yritysten ja yksityisten lahjoitukset Ukrainaid-tukihankkeen kautta mahdollistavat näiden kahden leikkikentän rakentamisen.
Lappsetin suunnittelema ja valmistama uusi leikkipaikka tuo väriä ja iloa kiviseen ympäristöön sekä  innostaa lapset leikkimään ja liikkumaan väli- ja liikuntatunneilla.
Lappsetin suunnittelema ja valmistama uusi leikkipaikka tuo väriä ja iloa kiviseen ympäristöön sekä innostaa lapset leikkimään ja liikkumaan väli- ja liikuntatunneilla.

Lviv: leikin iloa alakoulun oppilaille

Ensimmäinen leikkikenttä rakentuu Lvivin julkisen koulun nro 62 oppilaille. Koulun sisäpihalle rakennetaan alue, jolla koulun 6-10-vuotiaat oppilaat voivat leikkiä. Välineiden mahdollistama liikunta, kuten esimerkiksi kiipeileminen ja riippuminen, toimii luokassa istumisen vastapainona.Rakennustyöt ovat alkaneet, ja tavoitteena on saada kenttä valmiiksi ennen kesää.

Miksi juuri tämä koulu

Lvivin julkinen koulu nro 62 sijaitsee Lvivin keskustassa,Teatralna-kadun varrella olevassa historiallisessa rakennuksessa. Koulussa on 602 oppilasta luokka-asteilla 1-11. Alakoulun oppilaita, jotka tarvitsevat kunnollista leikkipaikkaa välitunneille ja joskus myös liikuntatunneille, on 198.

Sodan alusta lähtien koulussa on majoitettu miehitetyiltä ja tuhotuilta alueilta tulleita pakolaisia, jotka ovat asuneet koulun liikuntasalissa. Viime syksynä oppilaat palasivat kouluun. Ilmahälytysten aikana he suojautuvat koulun kellariin. Välitunneilla heillä ei ole viihtyisää oleskelupaikkaa.

Hartwallin perhe on jo 15 vuoden ajan omistanut Leopolis Hotel Lvivin, joka sijaitsee aivan koulun vieressä. Hotelli on tukenut koulua taloudellisesti ja aloitti Joy of Play -projektin paikallisen yhteiskuntatyönsä osana.Projektin tarkoitus on tuottaa paikka, jossa lasten on mahdollista juosta, hyppiä, keinua ja leikkiä vapaasti keskenään – kokea ilon hetkiä ja unohtaa ikävät asiat. Hotellin paikallinen johto valvoo projektityötä ja varmistaa, että se toteutuu suunnitelmien mukaisesti.

Kiova: leikkikentän paikkaa etsitään

Kiovassa vielä haetaan parasta mahdollista paikkaa leikkikentälle.Projektityöryhmä toivoo paikan varmistuvan kevään aikana, jotta rakennustyöt saataisiin käyntiin heti Lvivin leikkikentän valmistuttua.

Yhteistyötä yli rajojen

Tämän vuoden tammikuun 20. päivänä Helsingissä järjestettyyUkrainaid-tapahtumaan osallistui yli 400 vierasta, joiden joukossa oli useita lahjoittajia. Projektin aloittanut juhla oli tunnelmaltaan toiveikas.

Ukrainan sota on tuottanut julmuuksia. Viattomat ihmiset, lapsetkin, kokevat jotain, mitä kenenkään ei pitäisi koskaan joutua kokemaan.Toivottavasti Joy of Play -projekti olisi esimerkki siitä, kuinka yritykset voivat auttaa Ukrainaa käytännössä. Kannustamme yrityksiä yhteistyöhön ja kutakin laittamaan oman osaamisensa peliin auttamisessa”,sanoo Victor Hartwall.

Lappset suunnittelee ja valmistaa innovatiivisia, innostavia ja inklusiivisia leikki- ja liikuntavälineitä. Yritys on toiminut Ukrainassa vuodesta 2005.Lappset suunnittelee ja rakentaa molemmat leikkikentät omia tuotteitaan käyttäen.

Pitkäaikaiset kumppanimme ja asiakkaamme - ja heidän lapsensa - ovat ajatuksissamme män käsittämättömän kriisin aikana”, sanoo Lappsetin suunnittelusta ja innovaatioista vastaava johtaja Erkki Ikäheimo. ”Tuemme Ukrainaa tekemällä Joy of Play -projektissa sen mitä parhaiten osaamme – Lvivin ja Kiovan leikkikenttien suunnittelun ja rakentamisen. Meille tämän projektin keskiössä ovat paikalliset lapset: tahdomme tuottaa heille onnellisia lapsuusmuistoja. Tavoitteenamme on luoda innostavia leikkialueita, jotka tuovat iloa, väriä ja luonnon tuntua kiviseen kaupunkiympäristöön.

Reima on johtava ainoastaan lapsille toiminnallisia vaatteita valmistava merkki, joka on toiminut vuodesta 1944. Reimatoimitusjohtaja Elina Björklund kertoo, miksi tämä hanke innosti Reiman lähtemään heti mukaan:

Sodan alkaminen viime vuonna järkytti koko Eurooppaa. Reima on keksinyt tapoja lahjoittaa Ukrainan lapsille ja tukenut samalla paikallisia kumppaneitaan. Meille oli ilo päästä tekemään lisää hyvää tavalla, joka on meille hyvin luonnollinen. Onhan koko olemassaolomme perusta liikkumisen ilo: tahdomme lasten kaikkialla maailmassa voivan leikkiä ja liikkua vapaasti säässä kuin säässä, jotta heillä olisi terveempi, aktiivinen elämä. Joy of Play -projektissa voimme antaa ilon hetkiä juuri niille lapsille, jotka niitä eniten tarvitsevat.

Lisätietoja ja valokuvia

Ursula Blässar ja Pia Hartwall joyofplay@khw-invest.fi

The Joy of Play -projektista

Projektin toteuttaa Hartwallin perhe ja heidän tiiminsä, jotka ovat jo pitkään toimineet Ukrainassa. Ukraina ja sen asukkaat ovat perheelle läheiset, ja sodan puhjettua perhe on toimittanut maahan humanitääristä apua. Siviileille ja sotilaille on lähtenyt rekkalasteittain tarvikkeita. Perheen omistamilla yrityksillä on Ukrainassa monitaitoista henkilökuntaa ja laaja verkosto, joiden avulla avun perillemeno sitä tarvitseville voidaan varmistaa. Paikan päällä projektia koordinoi Lvivissä sijaitseva Leopolis-hotelli.

Ursula Blässar ja Pia Hartwall: joyofplay@khw-invest.fi

Lviv koulu nro 62 sisäpiha ennen remonttia ja leikkipaikan asennusta

Reima lyhyesti
Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden merkki. Reiman missiona on edistää aktiivista lapsuutta, jotta seuraava sukupolvi olisi valmiina tulevaisuuden haasteisiin. Kankaanpäässä vuonna 1944 toimintansa aloittanut yritys työllistää noin 400 henkeä ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli 154 miljoonaa euroa. Konserni myy tuotteitaan yli 50 eri maahan. Reima-tuotteiden suunnittelun kulmakivet ovat innovaatio, toiminnallisuus, turvallisuus ja tuore suomalainen design. Vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset. Tutustu tarkemmin: www.reima.com