Suomalaiset lähtivät ulos: telttojen myynti lähes 50 % kasvussa

Kiinnostus kotimaanmatkailua ja mökkeilyä kohtaan on kasvanut viime aikoina, mikä näkyy myös kalastustarvikkeiden kysynnässä. Kalastustuotteiden kysyntä lähti nousuun toukokuussa ilmojen lämmetessä, ja kasvu on ollut hurjaa. Prisman myyntidatasta selviää, että kalastusvälineiden myynti kasvoi 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.
Erityisen hyvin kauppa on käynyt tavallisten onkien ja virvelisettien sekä kalastusosaston jääkaapista löytyvien matojen osalta.
”Olemme halunneet panostaa helppouteen. Esimerkiksi kesämökille lähtiessä voi samalla kauppareissulla mökkiruokien lisäksi hankkia onget, virvelit ja jopa onkimadot valmiiksi. Erityisesti kuivalla kelillä matojen löytäminen voi olla hankalaa, minkä vuoksi moni ostaa ne mielellään kaupasta”, sanoo valikoimapäällikkö Henri Himberg S-ryhmän marketkaupasta.
Valikoimaa löytyy aloittelijoiden ja satunnaisten harrastajien lisäksi myös kokeneemmille kalastajille.
”Erilaisista kalastustyypeistä erityisesti jigi-kalastukseen liittyvät tarvikkeet ovat kasvattaneet myyntiään valtavasti”, Himberg kertoo.
Ulkona kokkaaminen ja yöpyminen kiinnostaa
Myös retkeilyn tuoteryhmissä on nähty poikkeuskevään aikana huomattavaa, yli neljänneksen kasvua viime vuoteen verrattuna.
”Erilaisia retkeilyn perustuotteita myydään koko ajan enemmän. Tästä voikin päätellä, että retkeilyn pariin on tänä vuonna löytänyt paljon sellaisia, jotka eivät ole aiemmin juurikaan liikkuneet luonnossa. Lisäksi telttojen myynti on tällä hetkellä kovassa, 46 prosentin kasvussa. Tämä puolestaan kertonee siitä, että kevään aikana tehdyistä päiväretkistä innostuneet suomalaiset uskaltavat nyt lähteä myös pidemmälle ja yöpyä luonnossa”, pohtii valikoimapäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Ulkona yöpymisen lisäksi suomalaiset vaikuttavat innostuneen kokkaamaan luonnossa, sillä erilaisia retkikeittimiä ja ruoanlaittovälineitä myydään nyt paljon. Esimerkiksi erään retkikeittimeen tarkoitetun kaasun myynti on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.
”Yllättävä hittituote tänä keväänä on ollut risukeitin, joka on selvästi nyt noussut suuren yleisön tietoisuuteen”, Viitanen paljastaa.
Poikkeusaika sai monet päivittämään polkupyöränsä uuteen
Prisman myyntidatasta selviää myös, että todella moni on hankkinut kevään aikana uuden polkupyörän. Pyörissä kasvua on 34 % viime vuoteen verrattuna myymälät ja verkkokauppa yhteenlaskettuna. Kaupaksi ovat käyneet niin maasto- ja hybridipyörät kuin citypyörätkin.
”Lapsille on totuttu jo aiemmin hankkimaan uusi pyörä vanhan jäädessä pieneksi, mutta aikuisten pyörissä on tänä keväänä nähty varsinainen ostoryntäys. Tässä on selvästi havaittavissa, että on kaivattu tekemistä ulos, minkä lisäksi moni on ehkä halunnut välttää julkisen liikenteen käyttöä ja sen vuoksi päivittänyt pyöränsä uuteen”, valikoimapäällikkö Matti Viitanen kertoo.
Prisma Triplassa Helsingissä pilotoidaan Suomessa täysin uudenlaista konseptia helpottamaan pyörän ostamista Prisman laajasta valikoimasta myös pienemmässä myymälässä. Myymälässä esillä olevien pyörien lisäksi asiakkaan käytössä on opastava valintakone. Sen kautta asiakas voi yhdessä myyjän kanssa tarkastella laajempaa pyörävalikoimaa ja tilata pyörän joko toisesta myymälästä kolmen tunnin pikatoimituksella tai verkkokaupan valikoimista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Hole, valikoimajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
puh. 010 76 80711, paivi.hole@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
