Suomalaiset lähtivät ulos: telttojen myynti lähes 50 % kasvussa
Kiinnostus kotimaanmatkailua ja mökkeilyä kohtaan on kasvanut viime aikoina, mikä näkyy myös kalastustarvikkeiden kysynnässä. Kalastustuotteiden kysyntä lähti nousuun toukokuussa ilmojen lämmetessä, ja kasvu on ollut hurjaa. Prisman myyntidatasta selviää, että kalastusvälineiden myynti kasvoi 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.
Erityisen hyvin kauppa on käynyt tavallisten onkien ja virvelisettien sekä kalastusosaston jääkaapista löytyvien matojen osalta.
”Olemme halunneet panostaa helppouteen. Esimerkiksi kesämökille lähtiessä voi samalla kauppareissulla mökkiruokien lisäksi hankkia onget, virvelit ja jopa onkimadot valmiiksi. Erityisesti kuivalla kelillä matojen löytäminen voi olla hankalaa, minkä vuoksi moni ostaa ne mielellään kaupasta”, sanoo valikoimapäällikkö Henri Himberg S-ryhmän marketkaupasta.
Valikoimaa löytyy aloittelijoiden ja satunnaisten harrastajien lisäksi myös kokeneemmille kalastajille.
”Erilaisista kalastustyypeistä erityisesti jigi-kalastukseen liittyvät tarvikkeet ovat kasvattaneet myyntiään valtavasti”, Himberg kertoo.
Ulkona kokkaaminen ja yöpyminen kiinnostaa
Myös retkeilyn tuoteryhmissä on nähty poikkeuskevään aikana huomattavaa, yli neljänneksen kasvua viime vuoteen verrattuna.
”Erilaisia retkeilyn perustuotteita myydään koko ajan enemmän. Tästä voikin päätellä, että retkeilyn pariin on tänä vuonna löytänyt paljon sellaisia, jotka eivät ole aiemmin juurikaan liikkuneet luonnossa. Lisäksi telttojen myynti on tällä hetkellä kovassa, 46 prosentin kasvussa. Tämä puolestaan kertonee siitä, että kevään aikana tehdyistä päiväretkistä innostuneet suomalaiset uskaltavat nyt lähteä myös pidemmälle ja yöpyä luonnossa”, pohtii valikoimapäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän vähittäiskaupasta.
Ulkona yöpymisen lisäksi suomalaiset vaikuttavat innostuneen kokkaamaan luonnossa, sillä erilaisia retkikeittimiä ja ruoanlaittovälineitä myydään nyt paljon. Esimerkiksi erään retkikeittimeen tarkoitetun kaasun myynti on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.
”Yllättävä hittituote tänä keväänä on ollut risukeitin, joka on selvästi nyt noussut suuren yleisön tietoisuuteen”, Viitanen paljastaa.
Poikkeusaika sai monet päivittämään polkupyöränsä uuteen
Prisman myyntidatasta selviää myös, että todella moni on hankkinut kevään aikana uuden polkupyörän. Pyörissä kasvua on 34 % viime vuoteen verrattuna myymälät ja verkkokauppa yhteenlaskettuna. Kaupaksi ovat käyneet niin maasto- ja hybridipyörät kuin citypyörätkin.
”Lapsille on totuttu jo aiemmin hankkimaan uusi pyörä vanhan jäädessä pieneksi, mutta aikuisten pyörissä on tänä keväänä nähty varsinainen ostoryntäys. Tässä on selvästi havaittavissa, että on kaivattu tekemistä ulos, minkä lisäksi moni on ehkä halunnut välttää julkisen liikenteen käyttöä ja sen vuoksi päivittänyt pyöränsä uuteen”, valikoimapäällikkö Matti Viitanen kertoo.
Prisma Triplassa Helsingissä pilotoidaan Suomessa täysin uudenlaista konseptia helpottamaan pyörän ostamista Prisman laajasta valikoimasta myös pienemmässä myymälässä. Myymälässä esillä olevien pyörien lisäksi asiakkaan käytössä on opastava valintakone. Sen kautta asiakas voi yhdessä myyjän kanssa tarkastella laajempaa pyörävalikoimaa ja tilata pyörän joko toisesta myymälästä kolmen tunnin pikatoimituksella tai verkkokaupan valikoimista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Päivi Hole, valikoimajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
puh. 010 76 80711, paivi.hole@sok.fi
SOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK:n hallintoneuvosto 2024 on valittu – Timo Santavuo jatkaa puheenjohtajana25.4.2024 14:26:23 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 25.4.2024 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostoon tuli vain yksi henkilövaihdos.
Jopa +60 % myyntipiikkejä – Prisman data osoittaa kuinka suomalaiset hurahtivat huoltamaan pyöriään25.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ovat innostuneet tänä keväänä toden teolla pyöräilystä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Pyoräilyn myynti kasvoi maaliskuussa peräti 60 prosenttia verrattuna vuodentakaiseen. Etenkin sähköpyörien suosio kasvaa jatkuvasti ja taustalla näkyy myös työsuhdepyöräilyn nousu sekä ympäri vuoden tapahtuvan pyöräilyn lisääntyminen. Suomalaiset vaikuttavat myös huoltavansa pyöriään aiempaa enemmän itse, sillä pyöräilytarvikkeiden kuten renkaiden paikkaustarvikkeiden ja ketjuöljyjen myynti on kasvanut voimakkaasti.
Vappumakunsa kullakin – suomalaisille maistuu niin perunasalaatti kuin pakastepizza24.4.2024 08:05:00 EEST | Tiedote
Tippaleivät, munkit, sima, perunasalaatti ja nakit ovat vapun perinteisiä herkkuja, joilla on vankkumaton paikka suomalaisten vappupöydissä. S-ryhmän myyntidata osoittaa, että herkuttelussa löytyy kuitenkin mielenkiintoisia eroja niin eri maakuntien kuin ikäryhmienkin välillä.
S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.
Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme