Suomalaiset lähtivät ulos: telttojen myynti lähes 50 % kasvussa

Kalastukseen ja retkeilyyn liittyvien tarvikkeiden myynti on kasvanut Prismassa huomattavasti. Erityisesti perustuotteita, kuten retkikeittimiä ja riippukeinuja, myydään tällä hetkellä paljon, mikä kertoo uusien harrastajien löytämisestä ulkoiluharrastusten pariin. Myös pyöräkauppa käy vauhdilla.

Kalastusvälineiden myynti kasvoi Prismassa 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Kuva: Yhteishyvä / Anna Huovinen

Kiinnostus kotimaanmatkailua ja mökkeilyä kohtaan on kasvanut viime aikoina, mikä näkyy myös kalastustarvikkeiden kysynnässä. Kalastustuotteiden kysyntä lähti nousuun toukokuussa ilmojen lämmetessä, ja kasvu on ollut hurjaa. Prisman myyntidatasta selviää, että kalastusvälineiden myynti kasvoi 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.

Erityisen hyvin kauppa on käynyt tavallisten onkien ja virvelisettien sekä kalastusosaston jääkaapista löytyvien matojen osalta.

”Olemme halunneet panostaa helppouteen. Esimerkiksi kesämökille lähtiessä voi samalla kauppareissulla mökkiruokien lisäksi hankkia onget, virvelit ja jopa onkimadot valmiiksi. Erityisesti kuivalla kelillä matojen löytäminen voi olla hankalaa, minkä vuoksi moni ostaa ne mielellään kaupasta”, sanoo valikoimapäällikkö Henri Himberg S-ryhmän marketkaupasta.

Valikoimaa löytyy aloittelijoiden ja satunnaisten harrastajien lisäksi myös kokeneemmille kalastajille.

”Erilaisista kalastustyypeistä erityisesti jigi-kalastukseen liittyvät tarvikkeet ovat kasvattaneet myyntiään valtavasti”, Himberg kertoo.

Ulkona kokkaaminen ja yöpyminen kiinnostaa

Myös retkeilyn tuoteryhmissä on nähty poikkeuskevään aikana huomattavaa, yli neljänneksen kasvua viime vuoteen verrattuna.

”Erilaisia retkeilyn perustuotteita myydään koko ajan enemmän. Tästä voikin päätellä, että retkeilyn pariin on tänä vuonna löytänyt paljon sellaisia, jotka eivät ole aiemmin juurikaan liikkuneet luonnossa. Lisäksi telttojen myynti on tällä hetkellä kovassa, 46 prosentin kasvussa. Tämä puolestaan kertonee siitä, että kevään aikana tehdyistä päiväretkistä innostuneet suomalaiset uskaltavat nyt lähteä myös pidemmälle ja yöpyä luonnossa”, pohtii valikoimapäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Ulkona yöpymisen lisäksi suomalaiset vaikuttavat innostuneen kokkaamaan luonnossa, sillä erilaisia retkikeittimiä ja ruoanlaittovälineitä myydään nyt paljon. Esimerkiksi erään retkikeittimeen tarkoitetun kaasun myynti on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.

”Yllättävä hittituote tänä keväänä on ollut risukeitin, joka on selvästi nyt noussut suuren yleisön tietoisuuteen”, Viitanen paljastaa.

Poikkeusaika sai monet päivittämään polkupyöränsä uuteen

Prisman myyntidatasta selviää myös, että todella moni on hankkinut kevään aikana uuden polkupyörän. Pyörissä kasvua on 34 % viime vuoteen verrattuna myymälät ja verkkokauppa yhteenlaskettuna. Kaupaksi ovat käyneet niin maasto- ja hybridipyörät kuin citypyörätkin.

”Lapsille on totuttu jo aiemmin hankkimaan uusi pyörä vanhan jäädessä pieneksi, mutta aikuisten pyörissä on tänä keväänä nähty varsinainen ostoryntäys. Tässä on selvästi havaittavissa, että on kaivattu tekemistä ulos, minkä lisäksi moni on ehkä halunnut välttää julkisen liikenteen käyttöä ja sen vuoksi päivittänyt pyöränsä uuteen”, valikoimapäällikkö Matti Viitanen kertoo.

Prisma Triplassa Helsingissä pilotoidaan Suomessa täysin uudenlaista konseptia helpottamaan pyörän ostamista Prisman laajasta valikoimasta myös pienemmässä myymälässä. Myymälässä esillä olevien pyörien lisäksi asiakkaan käytössä on opastava valintakone. Sen kautta asiakas voi yhdessä myyjän kanssa tarkastella laajempaa pyörävalikoimaa ja tilata pyörän joko toisesta myymälästä kolmen tunnin pikatoimituksella tai verkkokaupan valikoimista.

Päivi Hole, valikoimajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
puh. 010 76 80711, paivi.hole@sok.fi

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.