Suomalaiset ovat itsevarmoja matkailijoita
Suomalaiset matkailijat toivovat henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun suunnitteilla on matka isommalle ryhmälle tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole tarjolla valmiita matkapaketteja. Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.
Omiin kokemuksiin luotetaan
Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat eniten kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %) ja aiemmat omat matkailukokemukset (49 %). Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa ovat matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %), erilaiset hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %) sekä netissä olevat arvostelut matkakohteista ja hotelleista (43 %).
– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, ja he luottavat kohteiden ja hotellien tarjoamaan tietoon. Tämä asettaakin markkinointihaasteen kohteille – kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, sanoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.
Vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista 80 % kokee matkavarauksen tekemisen internetissä pääosin helpoksi ja sujuvaksi.
– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selventää Lahtinen.
Älypuhelimia käytetään aiempaa enemmän matkalla
76 % suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana, kun vuosi sitten kyseinen luku oli 62 %. Tablet-laitetta puolestaan käyttää internetin selailuun matkan aikana 36 % suomalaisista, viime vuonna heidän osuutensa oli 21 %.
– Vahva kasvu internetin käytössä älypuhelimilla ja tablet-laitteilla matkan aikana selittyy näiden laitteiden penetraation kasvulla. Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, tarkentaa Anne Lahtinen.
Erilaisia internetin tarjoamia palveluja käytetään koko ajan enemmän. Suosiotaan ovat kasvattaneet mm. netin kartta- ja sääpalvelut, reitti- ja matkaoppaat, verkkovarauspalvelut sekä valuuttalaskurit.
Henkilökohtaista palvelua arvostetaan
Mobiililaitteiden ja digitaalisten kanavien suosiosta huolimatta henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä suomalaisille matkailijoille. Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.
Suomalaisille tärkeimmät tekijät hyvässä henkilökohtaisessa palvelussa ovat ystävällisyys (47 %), kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %) ja yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %).
Tutkimuksen toteutus
Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 4.-10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.
Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–18.1.2015. Vuoden 2015 partnerimaa on Egypti. Samaan aikaan myös Caravan-messut. Matkamessujen ohjelma, näytteilleasettajat ja tiedot medialle mm. akkreditoitumisesta ja lehdistötilaisuuksista verkkosivuilla www.matkamessut.fi.
Lisätietoja:
Messukeskus, tiedottaja Antti Karjunen, 050 574 3444, etunimi.sukunimi@messukeskus.com
TNS Gallup, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen, 050 560 3186, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions/ for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Ruokalähettiläs 2024 -tunnustus Iman ja Leena safkaa -ruokayhteisölle19.4.2024 14:30:00 EEST | Tiedote
Uusi Ruokalähettiläs 2024 -tunnustus luovutettiin Iman Gharagozlulle ja Leena Ahokkaalle tänään avautuneilla Ruokamessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Tunnustuksen myötä Ruokamessut haluaa nostaa esille ansioituneita ruoan puolestapuhujia ja toimijoita.
Ensimmäistä kertaa jaettavan Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio -palkinnon sai Mö Chavre19.4.2024 14:30:00 EEST | Tiedote
Ruokamessujen avajaisissa Helsingin Messukeskuksessa jaettiin tänään uusi Vuoden suomalainen elintarvikeinnovaatio -palkinto, jonka sai Mö Chavre – kaurapohjainen vaihtoehto vuohenjuustolle. 10 000 euron arvoisen palkinnon lahjoittaa Suomen Messusäätiö.
Messukeskus otti vastaan Live-säätiön vastuullisuushaasteen19.4.2024 11:22:13 EEST | Tiedote
Messukeskus vastaanotti tänään Liven Suomen inhimillisimmät työpaikat -haasteen Lapsimessujen ja Ruokamessujen yhteydessä. Haasteen vastaanottanut yritys sitoutuu pohtimaan monimuotoisuuden toteutumista yhteisössään sekä edistämään täsmätyökykyisten työllistymistä.
Finland and Bavaria Health Ministers to Kick Off Radical Health Festival Helsinki 202419.4.2024 10:14:46 EEST | Tiedote
The Radical Health Festival Helsinki 2024, a premier event in the health innovation calendar, is set to commence with an opening by two distinguished figures in the health sector. Finland’s Minister of Social Affairs and Health, Sanni Grahn-Laasonen, and Bavaria’s Minister of Health, Judith Gerlach, will jointly inaugurate the event on Tuesday, May 21st, at 5:30 PM.
Uusi tapahtuma Helsingissä alkaa huomenna: Ruokamessut 19.–21.4. Messukeskuksessa18.4.2024 08:16:10 EEST | Tiedote
Uusi ruoan ja juoman suurtapahtuma Ruokamessut avaa ovensa Helsingin Messukeskuksessa tulevana viikonloppuna. Tapahtuma yhdistää ruuasta, juomasta ja keittiötuotteista kiinnostuneet kuluttajat sekä alan tärkeimmät yritykset ja muut toimijat. Luvassa on ohjelmaa kahdella ohjelmalavalla, demoesityksiä näytöskeittiössä, kilpailuja sekä useita juomatastingeja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme