Messukeskus

Suomalaiset ovat itsevarmoja matkailijoita

Jaa

Suomalaisten mielestä matkavarauksien tekeminen internetissä on helppoa, ja he luottavat aiempaa enemmän omiin kokemuksiinsa ostopäätöstä tehdessään.

 

Suomalaiset matkailijat toivovat henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun suunnitteilla on matka isommalle ryhmälle tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole tarjolla valmiita matkapaketteja. Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.

Omiin kokemuksiin luotetaan

Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat eniten kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %) ja aiemmat omat matkailukokemukset (49 %). Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa ovat matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %), erilaiset hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %) sekä netissä olevat arvostelut matkakohteista ja hotelleista (43 %).

– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, ja he luottavat kohteiden ja hotellien tarjoamaan tietoon. Tämä asettaakin markkinointihaasteen kohteille – kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, sanoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista 80 % kokee matkavarauksen tekemisen internetissä pääosin helpoksi ja sujuvaksi.

– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selventää Lahtinen.

Älypuhelimia käytetään aiempaa enemmän matkalla

76 % suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana, kun vuosi sitten kyseinen luku oli 62 %. Tablet-laitetta puolestaan käyttää internetin selailuun matkan aikana 36 % suomalaisista, viime vuonna heidän osuutensa oli 21 %.

– Vahva kasvu internetin käytössä älypuhelimilla ja tablet-laitteilla matkan aikana selittyy näiden laitteiden penetraation kasvulla. Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, tarkentaa Anne Lahtinen.

Erilaisia internetin tarjoamia palveluja käytetään koko ajan enemmän. Suosiotaan ovat kasvattaneet mm. netin kartta- ja sääpalvelut, reitti- ja matkaoppaat, verkkovarauspalvelut sekä valuuttalaskurit.

Henkilökohtaista palvelua arvostetaan

Mobiililaitteiden ja digitaalisten kanavien suosiosta huolimatta henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä suomalaisille matkailijoille. Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.

Suomalaisille tärkeimmät tekijät hyvässä henkilökohtaisessa palvelussa ovat ystävällisyys (47 %), kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %) ja yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %).

Tutkimuksen toteutus

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 4.-10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–18.1.2015. Vuoden 2015 partnerimaa on Egypti. Samaan aikaan myös Caravan-messut. Matkamessujen ohjelma, näytteilleasettajat ja tiedot medialle mm. akkreditoitumisesta ja lehdistötilaisuuksista verkkosivuilla www.matkamessut.fi.

Lisätietoja:

Messukeskus, tiedottaja Antti Karjunen, 050 574 3444, etunimi.sukunimi@messukeskus.com

TNS Gallup, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen, 050 560 3186, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Messukeskus
Messukeskus
Messuaukio 1
00520 HELSINKI

+358 40 450 3250http://www.messukeskus.com

Helsingin Messukeskus on ihmisläheinen media ja turvallisuudestaan palkittu tapahtumatalo, joka luo kasvua aitojen kohtaamisten kautta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan live-, hybridi- ja virtuaalitapahtumien areenaksi. | Messukeskus – kasvua kohtaamsista | www.messukeskus.com | @messukeskus | twitter.com/messukeskus 

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services, including live, virtual and hybrid events. | www.messukeskus.com | @messukeskus |  | twitter.com/messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Pelasta Itämeri -palkinto 4D Sieppari -teknologialle20.5.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen Messusäätiön 20 000 euron Pelasta Itämeri -palkinnon saa tänä vuonna jyväskyläläinen Weeefiner Oy, joka on kehittänyt 4D Siepparin, jonka avulla otetaan talteen liuenneita metalleja teollisuuden sivuvirroista ja jätevesistä. Ratkaisu on ainutlaatuinen, edistää kiertotaloutta ja on monistettavissa. Palkinnolla tahdotaan vuosittain kiinnittää huomiota Itämeren tilaan ja palkita taho, joka on tehnyt arvokasta työtä ympäristön hyväksi.

Suomen Mestarikoulu 2022-kilpailun voitti Niki Sipilä ja Jasper Juutinen, Turun ammatti-instituutti, TAI, Lemminkäisten koulutalo19.5.2022 16:41:44 EEST | Tiedote

Alan kilpailut ovat merkittävä osa Gastro Helsinki -ohjelmaa. Jo toista kertaa kisattava Mestarikoulu-kilpailu haluaa kasvattaa kiinnostusta ravintola-alan koulutusta ja osaajia kohtaan. Neljä kokkiparia kilpaili hyvässä yhteishengessä kahden päivän ajan mestaruudesta. Turun ammatti-instituutti, TAI, Lemminkäisten koulutalo ja Omnia Espoo putsasi pöydän.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme