Suomalaiset ovat itsevarmoja matkailijoita
Suomalaiset matkailijat toivovat henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun suunnitteilla on matka isommalle ryhmälle tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole tarjolla valmiita matkapaketteja. Tulokset käyvät ilmi TNS Gallupin Messukeskukselle tekemästä suomalaisten matkailua kartoittaneesta tutkimuksesta.
Omiin kokemuksiin luotetaan
Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat eniten kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %) ja aiemmat omat matkailukokemukset (49 %). Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa ovat matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %), erilaiset hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %) sekä netissä olevat arvostelut matkakohteista ja hotelleista (43 %).
– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, ja he luottavat kohteiden ja hotellien tarjoamaan tietoon. Tämä asettaakin markkinointihaasteen kohteille – kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, sanoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.
Vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista 80 % kokee matkavarauksen tekemisen internetissä pääosin helpoksi ja sujuvaksi.
– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selventää Lahtinen.
Älypuhelimia käytetään aiempaa enemmän matkalla
76 % suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan matkan aikana, kun vuosi sitten kyseinen luku oli 62 %. Tablet-laitetta puolestaan käyttää internetin selailuun matkan aikana 36 % suomalaisista, viime vuonna heidän osuutensa oli 21 %.
– Vahva kasvu internetin käytössä älypuhelimilla ja tablet-laitteilla matkan aikana selittyy näiden laitteiden penetraation kasvulla. Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, tarkentaa Anne Lahtinen.
Erilaisia internetin tarjoamia palveluja käytetään koko ajan enemmän. Suosiotaan ovat kasvattaneet mm. netin kartta- ja sääpalvelut, reitti- ja matkaoppaat, verkkovarauspalvelut sekä valuuttalaskurit.
Henkilökohtaista palvelua arvostetaan
Mobiililaitteiden ja digitaalisten kanavien suosiosta huolimatta henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä suomalaisille matkailijoille. Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.
Suomalaisille tärkeimmät tekijät hyvässä henkilökohtaisessa palvelussa ovat ystävällisyys (47 %), kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %) ja yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %).
Tutkimuksen toteutus
Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 4.-10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.
Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut järjestetään Messukeskuksessa Helsingissä 15.–18.1.2015. Vuoden 2015 partnerimaa on Egypti. Samaan aikaan myös Caravan-messut. Matkamessujen ohjelma, näytteilleasettajat ja tiedot medialle mm. akkreditoitumisesta ja lehdistötilaisuuksista verkkosivuilla www.matkamessut.fi.
Lisätietoja:
Messukeskus, tiedottaja Antti Karjunen, 050 574 3444, etunimi.sukunimi@messukeskus.com
TNS Gallup, tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen, 050 560 3186, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) creates growth through encounters. We are the largest event organiser in Finland producing or hosting 50 exhibitions and one thousand meetings and congresses annually. We provide a perfect venue with 7 adaptable halls, 40 conference spaces, the 4,400-seater Amfi Hall auditorium, 21 restaurants, a fully renewed event hotel, and all event services, including live, virtual and hybrid events. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Vuoden lähiruokateko 2023 -palkinto Jyväs-Hampulle 30.3.2023 09:50:00 EEST | Tiedote
Vuoden lähiruokateko -palkinto on myönnetty Keski-Suomessa toimivalle Jyväs-Hampulle, joka tuottaa ja jalostaa öljyhampun siemenistä monipuolisia ja korkealaatuisia tuotteita. 4000 euron arvoinen palkinto luovutettiin torstaina avautuneilla Lähiruoka & luomu -messuilla Helsingin Messukeskuksessa.
Ensimmäisellä Radical Health Festival Helsingillä vahva ohjelma ja Euroopan-laajuinen kumppanuusverkosto30.3.2023 07:00:00 EEST | Tiedote
Digitalisoituva toimintaympäristö kasvattaa terveysalan uudistumisen painetta. Tähän haasteeseen vastaa Helsingissä kesäkuussa avautuva uusi eurooppalainen terveysfestivaali Radical Health Festival Helsinki 2023. Festivaali nivoo terveydenhuollon teemat yhteen laajasti ja poikkeuksellisen poikkitieteellisellä tavalla. Radical Health Festival Helsinki järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 12.-14.6.2023.
Cyber Security Nordic, gathers top class international speakers in Helsinki on 7 - 8 November 29.3.2023 08:00:00 EEST | Press release
Cyber Security Nordic 2023 again, gathers world class, cyber companies, the public sector and speakers at Helsinki Convention and Expo Centre in November. Bringing together the latest knowledge, innovations, products, services and technologies as well as key people throughout the cyber security landscape for the fifth time in November.
Kevään etkot alkavat Kevätmessuilta torstaina – tuoreen tutkimuksen mukaan nuoret ovat entistä kiinnostuneempia keittiöpuutarhoista28.3.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Kevätmessuilla juhlistetaan torstaista sunnuntaihin pian alkavaa kevätkautta ja tulevaa kesää. Upeasti uudistunut Suomen suurin puutarhanhoidon, rakentamisen, remontoinnin ja sisustamisen tapahtumakokonaisuus järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 30.3.–2.4.2023. Samanaikaisesti järjestettävät Golfmessut ja OutdoorExpo täydentävät kokonaisuuden ulkoilma-aktiviteettaja esitellen.
MP Pää pyörällä liven uudessa jaksossa vieraina MotoGP:n tekniikkataituri Erkki Siukola ja Dakar-konkari Tarmo Jormakka24.3.2023 12:09:25 EET | Tiedote
Motoristien oma ajankohtaisohjelma MP Pää pyörällä live kertoo moottoripyöräalan tärkeimmät kuulumiset, uutuudet ja tapahtumat. Uusimmassa jaksossa sukelletaan kilpamoottoripyöräilyn maailmaan fiilistellen alkavaa MotoGP:n MM-sarjaa ja kotoista Päijänteen ympäriajoa. Studiota isännöi tuttuun tapaan mp-alan moniottelija Niko Kantola.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme