Suomalaiset ovat tyytyväisiä koteihinsa, mutta keittiöihin toivotaan muutosta – keittiöremonteissa luotetaan ammattilaisapuun

Keittiötä kutsutaan usein kodin sydämeksi – eikä syyttä, sillä siellä vietetään paljon aikaa. Vaikka suomalaiset ovat keskimäärin tyytyväisiä koteihinsa, monet haluaisivat uudistaa juuri keittiönsä. Tämä selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Jopa 21 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa täysin tyytyväisiä kotiinsa, eivätkä he haluaisi muuttaa siellä mitään. Myöskään lisätilaa tai työhuonetta ei pidetä merkityksellisenä. Eniten muutostoiveita kohdistuu keittiöön, sillä jopa 26 prosenttia suomalaisista haluaisi muuttaa kotinsa keittiötä.

– Keittiössä ei ainoastaan laiteta ruokaa, vaan siellä myös vietetään aikaa yhdessä perheen tai ystävien kanssa. Tänä päivänä keittiöt ovat usein yhtenäistä tilaa olohuoneen kanssa ja siten aivan kodin keskiössä, toimitusjohtaja Harri Päiväniemi Stark Suomesta kertoo.

Vanhemmat ikäluokat ovat keskimääräistä tyytyväisempiä keittiöönsä, kun taas erityisesti 25–44-vuotiaat toivovat keittiöön muutosta.

– Lapsiperheellisillä keittiön vaatimukset voivat olla muita kovempia. Keittiöltä toivotaan usein ennen kaikkea toimivuutta, käytännöllisyyttä, kotoista tunnelmaa ja ajatonta sisustusta, Päiväniemi sanoo.

Keittiöremonteissa hyödynnetään ammattilaisia

Keittiöremontin voi halutessaan toteuttaa pääosin itse, mutta 52 prosenttia suomalaisista kertoo hyödyntävänsä ammattilaisia keittiöremonteissa.

– Remontin aikataulu, budjetti ja omat taidot vaikuttavat siihen, kannattaako remontti toteuttaa itse vai ammattilaisen tekemänä. Monet haluavat hyödyntää ammattilaisten apua jo suunnitteluvaiheessa uusien ideoiden ja ratkaisujen löytämiseksi, ja siksi että keittiö vastaisi toiveisiin pienintä yksityiskohtaa myöten, Päiväniemi toteaa.

Suomalaiset luottavat ammattilaisten apuun jo purkuvaiheessa, sillä 27 prosenttia vastaajista kertoo hyödyntävänsä ammattilaisia erilaisissa purkutöissä.

– Purkutöissä vaaditaan erilaisia työkaluja, joita kaikilta ei löydy varastosta. Toisaalta purkuvaiheessa voi löytyä myös kosteusvaurioita tai pahimmassa tapauksessa purkuvaiheessa remontoija voi myös aiheuttaa vahingon, Päiväniemi sanoo.

*Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kysely tehtiin Stark Suomen toimeksiannosta. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta BCW. Kysely toteutettiin Cint Ab:n verkkopaneelissa toukokuussa 2022. Kyselyyn vastasi 1 000 suomalaista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava.

Yhteydenotot ja lisätietoja:

Harri Päiväniemi, toimitusjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 040 643 1800

Satu Otala, viestintäjohtaja, Stark Suomi Oy, puh. 044 475 7483, satu.otala@stark-suomi.fi

Olarinluoma 15

Olemme jokaisen rakentajan reilu ja luotettava kumppani, joka tekee työtään intohimolla ja tinkimättömällä ammattiylpeydellä. Meitä
starklaisia on noin 1 100 ympäri Suomen ja valtakunnallinen 27 myymälän verkostomme, jakelukeskuksemme sekä verkkokauppamme palvelevat ajasta ja paikasta riippumatta. Stark on osa Pohjois-Euroopan suurinta rakennustarvikeyritystä STARK Groupia.

Suomalaiset luottavat omiin remonttitaitoihinsa – silti oman osaamisen, ajan ja työkalujen puute saavat suosimaan ammattilaisten apua5.7.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Monien suomalaisten kesälomaan kuuluu erilaisia rakennusprojekteja kotona tai kesämökillä. Lähes 40 prosenttia suomalaisista kertoo remontoivansa itse tai perheen, sukulaisten ja kavereiden avustuksella. Kaikki eivät kuitenkaan luota omiin remonttitaitoihinsa, vaan turvautuvat mieluummin ammattilaisten apuun. Tämä selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Kuluuko lomasi remontoidessa? Puolet suomalaisista mökinomistajista remontoi mökillään vuosittain28.6.2022 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten rakastama mökkikausi on taas alkanut, mikä näkyy paitsi liikenteen lisääntymisenä pienemmillä paikkakunnilla myös rakennustarvikekaupassa, kun mökkien pieniä ja isompia kohteita uudistetaan. Suomalaisista jopa puolet remontoi mökeillään vuosittain, selviää Starkin toukokuussa 2022 teettämästä Suomalaiset remontoivat ja rakentavat -kyselytutkimuksesta*.

Työvaatteesta rakennuseristeeksi – tekstiilien kierrätyksellä pilotoidaan tuotekehitystä ja otetaan askel kohti vastuullisuustavoitteita21.6.2022 08:30:05 EEST | Tiedote

Stark pilotoi työvaatteiden kierrättämistä raaka-aineeksi Encore Ympäristöpalveluiden ja tekstiilien kierrätykseen erikoistuneen Resterin kanssa. Kokeilu toteuttaa kiertotalouden periaatteita, säästää luonnonvaroja, edistää tekstiilikuidun hyödyntämisen tuotekehitystä ja vie osaltaan Starkia kohti yrityksen vastuullisuustavoitteita.