SAVU Glass

Suomalaiset patentoivat lasin, joka mullistaa viskimaistelun

Lasin yläosan hyllyt sekä tiimalasimainen muoto tuovat esille viskin aromeja ja kykenevät ehkäisemään etanolin turruttavaa vaikutusta sieraimissa, lasin keksijä Jari Tuominen kertoo.
SAVU -viskilasi. Kuva: Antti Leino

Yllättävää ja ällistyttävää, mutta silti totta.

Suomalaiset ovat kehittäneet lasin, joka tuo perinteiseen ja laajasti harrastettuun viskinmaisteluun aivan uuden ulottuvuuden.

Lasin yläosan hyllyt ja tiimalasimainen muoto ehkäisevät etanolin turruttavaa vaikutusta juoman tuoksussa. Tämä mahdollistaa optimaalisen aromikokemuksen.

“Sata prosenttia asiakkaistamme kertoo, että he havaitsevat selvän eron perinteisten lasien ja SAVUn välillä”, lasin kehittäneen Noble Glassin toimitusjohtaja ja lasin keksijä Jari Tuominen sanoo.

Viskeissä lukuisa määrä aromeja

SAVUn tarina alkoi juhannuksena vuonna 2019, kun Tuominen maisteli viskiä ystäviensä kanssa. Keskustelu kääntyi alan harrastajien hyvin tuntemaan ongelmaan etanolin polttavasta vaikutuksesta nenässä sekä siitä miten saisi aromit paremmin esille.

Tämä on viski-aficionadoille lähes elämää suurempi kysymys. Aloittelevat viskiharrastajat keskittyvät usein makuun, kokeneemmat viskin tuoksuun.

“Pitkälle edistynyt viskiharrastaja voi erottaa viskeistä lähes yhtä paljon aromeja kuin viineistä”, Tuominen sanoo.

Normaali tasalevyinen viskilasi päästää etanolin suoraan maistelijan sieraimiin tasaisena virtana. Erilaiset aromilasit, kuten viskinmaistajien keskuudessa klassikoksi muodostunut Glencairn -lasi, koetaan jo paremmiksi, mutta Tuomisen mielestä sekään ei suoriudu tehtävästä riittävän hyvin. Suurin osa aromeista pysyy useimmilta piilossa vahvan alkoholin alla.

Tuominen, joka on kymmenien vuosien työuran luonut kemisti, uskoi, että ongelman ratkaisu voisi piillä lasin muodossa. Hän alkoi kehittää lasia yhteistyössä lasitaiteilija Kari Alakosken sekä Helsingin ja Turun yliopistojen kanssa.

Viides prototyyppi olikin jo myyntikelpoinen. Alakoski muotoili lasin alaosan ylöspäin kapenevaksi ja yläosan päinvastaiseksi, mikä antaa lasille voimakkaan tiimalasimaisen muodon.

Lasin kaula rajoittaa etanolin nousua lasin yläosaan ja nenään. Lasin yläosassa olevat hyllyt matkivat viskin tislausprosessia. Hyllyillä olevasta pienestä määrästä viskiä haihtuu etanoli nopeasti pois, jonka jälkeen viskiä nauttivalle avautuu vapaa pääsy haistelemaan viskin aromeja.

Lisäksi aromiyhdisteet tulevat lasista ulos kemiallisten ja fysikaalisten ominaisuuksien mukaan jolloin jokainen voi aistia eri tuoksuja alkaen hedelmäisistä ja kukkaisista ja päättyen esimerkiksi vaniljaan.

Tuhansia laseja jo myyty

SAVU -lasi on saanut jo suosiota alan harrastajien keskuudessa. Lasia on myyty useampi tuhat kappaletta, toistaiseksi pääasiassa Suomeen.

Yhtiön tavoite on kuitenkin kansainvälisillä markkinoilla. SAVUa valmistava Noble Glass Oy on saanut keksinnölle patentit Pohjois-Amerikassa, EU-maissa, Japanissa ja Kiinassakin.

Yhtiön markkinoinnista ja myynnistä vastaava Janne Savolainen kertoo, että kiinnostusta lasille on osoitettu erityisesti Keski-Euroopan harrastajapiireistä sekä juoma-alan ammattilaisten keskuudesta.

SAVU -viskilasi. Kuva: Antti Leino
SAVU -lasin kehittäjä Jari Tuominen. Kuva: Antti Leino
SAVU -lasi. Kuva: Antti Leino

SAVU Glass
Suvikatu 18
04430 Järvenpää

+49 175 406 7965http://www.savuglass.com

SAVU Glass on Suomessa kehitetty ja käsin valmistettu design-viskilasi, joka mullistaa viskinmaistelun. Lasi mahdollistaa optimaalisen aromikokemuksen ainutlaatuisen ja patentoidun muotoilunsa ansiosta. SAVUa valmistaa ja myy Noble Glass Oy.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi