Suomalaiset työnantajien työllistämisaikeet maltillisessa kasvussa toisella vuosineljänneksellä

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat rekrytointimarkkinoiden maltillista kasvua Suomessa toiselle vuosineljännekselle. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +22 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna laskua on -5 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on 20 prosenttiyksikköä.

”Tutkimuksen toteuttamisen aikana odotukset pandemiarajoitusten poistumisesta ja yhteiskunnan avautumisesta pitivät yllä positiivista työllisyysnäkymää. Ukrainan sodan mukana tuoma talouden epävarmuus näkyy jo nyt kasvuodotuksissa. Vaikutusten arviointi on haasteellista, sillä sodan kesto ja laajuus eivät ole nähtävissä. Jo ennen kriisiä alkanut inflaatio kiihtyy vaikuttaen negatiivisesti kulutukseen, millä on vaikutuksia palveluiden ja tavaroiden kysyntään”, kommentoi ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola ja jatkaa, ”juuri nyt on ensisijaista ukrainalaisten tukeminen. ManpowerGroup on yhtiönä mukana auttamistyössä tukemalla YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n työtä.”

Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat Etelä-Suomessa ja Itä-Suomessa. Heikommat näkymät ovat Länsi-Suomessa. Vahvin työllistäjä kakkoskvartaalilla on: Teknologia, media ja telekommunikaatio-ala. Heikoimmat näkymät ovat alkutuotannon osalta. Alkutuotanto sisältää: maa-, metsä- ja kalatalous; kaivostoiminta ja louhinta; sähkö-, kaasu-, lämpö- ja vesihuolto, viemäröinti, jätehuolto ja korjaustoiminnot. Katso tiedotteen lopusta listaus, jossa näkymät eri puolilla Suomea ja eri toimialoilla.

Globaalisti vahva optimismi jatkuu työllisyysnäkymissä. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat Brasiliassa, Ruotsissa, Intiassa ja Meksikossa. ManpowerGroupin työmarkkinabarometriin osallistui 41 379 työnantajaa 40 maasta. Suomessa tutkimukseen osallistui 515 työnantajaa.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Tutkimus tehtiin ajalla 1.1.-7.2.2022, ennen Ukrainan kriisejä.

Työllisyysnäkymät eri puolilla Suomea (Q2/2021 suluissa)

• Etelä-Suomi +25 (+29)

• Itä-Suomi +25 (+17)

• Pohjois-Suomi +19 (+11)

• Länsi-Suomi +17 (+12)

Työllisyysnäkymät eri toimialoilla Suomessa (Q2/2021 suluissa)

• IT, tekniikka, televiestintä, viestintä ja media +35 (NA)

• Pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala +33 (+30)

• Tukku- ja vähittäiskauppa +33 (+42)

• Valmistus +31 (+18)

• Koulutus, terveys, sosiaalityö ja hallinto +30 (+35)

• Muut palvelut +30 (NA)

• Ravintolat ja hotellit 21 (-1)

• Muu teollisuus 17 (NA)

• Rakennus 3 (-9)

• Alkutuotanto -3 (1)

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Vuoden 2022 kolmannen kvartaalin työllistämisaikeet julkistetaan 14.6.2022.

Työmarkkinabarometri. Tammikuussa 2022 tehty ManpowerGroupin työmarkkinabarometri on kattavin, tulevaisuuteen katsova työllisyystutkimus, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori lasketaan ottamalla niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden lisääntymistä, ja vähentämällä tästä niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden vähenemistä. Suomessa tutkimukseen osallistui 515 työnantajaa. Katso ManpowerGroupin Työmarkkinabarometrin täydelliset tulokset osoitteessa https://go.manpowergroup.com/meos. Seuraava kysely julkaistaan ​​kesäkuussa 2022 ja se raportoi kolmannen vuosineljänneksen rekrytointiodotuksista. Työmarkkinabarometrillä on 60-vuotisjuhlavuosi.

Yhteydenotot

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 75 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2022 yhtiö valittiin 13. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtajaksi nimitetty Minna-Stina Korpela18.12.2023 12:30:10 EET | Tiedote

ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtajaksi on nimitetty Minna-Stina Korpela. Korpela on toiminut ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimintojen väliaikaisena toimitusjohtajana 1.7.2023 lähtien. Hän tuli ManpowerGroupiin Suomen ja Baltian talousjohtajaksi 12.9.2022. Korpelalla on pitkä ja kansainvälinen työkokemus talous- ja johtotehtävistä, mukaan lukien Pohjoismaiden ja Suomen talousjohtajan tehtävistä ALD Automotivessa ja talousjohtajan tehtävistä Nobinalla.

Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Työnantajilla positiiviset työllistämisaikeet samaan aikaan helpottavan osaajapulan kanssa12.12.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Synkistä talouden näkymistä huolimatta työnantajien työllistämisaikeet vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla eivät ole taantuneet negatiiviksi. Työnantajien työllistämishalukkuutta kuvaava kausitasoitettu indeksi tammi-maaliskuulle 2024 on +29 prosenttiyksikköä. Laskua edelliseen kvartaaliin on 4 prosenttiyksikköä, mutta nousua 3 prosenttiyksikköä vuoden takaisesta. Samaan aikaan tehdyn osaajapulatutkimuksen mukaan suomalaisten työnantajien vaikeudet löytää tarvitsemaansa osaamista ovat helpottaneet. Uusimman tutkimuksen mukaan 58 %:lla on vaikeuksia löytää tarvitsemaansa osaamista. Edellisessä mittauksessa peräti 81 % työnantajista kertoi vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista. Globaalisti 75 % työnantajista raportoi osaajien löytämisen haasteista.