Suomalaiset työnantajien työllistämisaikeet maltillisessa kasvussa toisella vuosineljänneksellä

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat rekrytointimarkkinoiden maltillista kasvua Suomessa toiselle vuosineljännekselle. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +22 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna laskua on -5 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on 20 prosenttiyksikköä.

”Tutkimuksen toteuttamisen aikana odotukset pandemiarajoitusten poistumisesta ja yhteiskunnan avautumisesta pitivät yllä positiivista työllisyysnäkymää. Ukrainan sodan mukana tuoma talouden epävarmuus näkyy jo nyt kasvuodotuksissa. Vaikutusten arviointi on haasteellista, sillä sodan kesto ja laajuus eivät ole nähtävissä. Jo ennen kriisiä alkanut inflaatio kiihtyy vaikuttaen negatiivisesti kulutukseen, millä on vaikutuksia palveluiden ja tavaroiden kysyntään”, kommentoi ManpowerGroup Suomen ja Baltian toimitusjohtaja Matti Kariola ja jatkaa, ”juuri nyt on ensisijaista ukrainalaisten tukeminen. ManpowerGroup on yhtiönä mukana auttamistyössä tukemalla YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n työtä.”

Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat Etelä-Suomessa ja Itä-Suomessa. Heikommat näkymät ovat Länsi-Suomessa. Vahvin työllistäjä kakkoskvartaalilla on: Teknologia, media ja telekommunikaatio-ala. Heikoimmat näkymät ovat alkutuotannon osalta. Alkutuotanto sisältää: maa-, metsä- ja kalatalous; kaivostoiminta ja louhinta; sähkö-, kaasu-, lämpö- ja vesihuolto, viemäröinti, jätehuolto ja korjaustoiminnot. Katso tiedotteen lopusta listaus, jossa näkymät eri puolilla Suomea ja eri toimialoilla.

Globaalisti vahva optimismi jatkuu työllisyysnäkymissä. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat Brasiliassa, Ruotsissa, Intiassa ja Meksikossa. ManpowerGroupin työmarkkinabarometriin osallistui 41 379 työnantajaa 40 maasta. Suomessa tutkimukseen osallistui 515 työnantajaa.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä tietopankki.manpower.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Tutkimus tehtiin ajalla 1.1.-7.2.2022, ennen Ukrainan kriisejä.

Työllisyysnäkymät eri puolilla Suomea (Q2/2021 suluissa)

• Etelä-Suomi +25 (+29)

• Itä-Suomi +25 (+17)

• Pohjois-Suomi +19 (+11)

• Länsi-Suomi +17 (+12)

Työllisyysnäkymät eri toimialoilla Suomessa (Q2/2021 suluissa)

• IT, tekniikka, televiestintä, viestintä ja media +35 (NA)

• Pankki-, rahoitus-, vakuutus- ja kiinteistöala +33 (+30)

• Tukku- ja vähittäiskauppa +33 (+42)

• Valmistus +31 (+18)

• Koulutus, terveys, sosiaalityö ja hallinto +30 (+35)

• Muut palvelut +30 (NA)

• Ravintolat ja hotellit 21 (-1)

• Muu teollisuus 17 (NA)

• Rakennus 3 (-9)

• Alkutuotanto -3 (1)

Suomen työmarkkinabarometria koskevat lisätiedot ja liitteet voit ladata osoitteesta https://www.manpowergroup.fi/Ajankohtaista1/

Vuoden 2022 kolmannen kvartaalin työllistämisaikeet julkistetaan 14.6.2022.

Työmarkkinabarometri. Tammikuussa 2022 tehty ManpowerGroupin työmarkkinabarometri on kattavin, tulevaisuuteen katsova työllisyystutkimus, jota käytetään maailmanlaajuisesti. Työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori lasketaan ottamalla niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden lisääntymistä, ja vähentämällä tästä niiden työnantajien prosenttiosuus, jotka ennakoivat rekrytointiaktiivisuuden vähenemistä. Suomessa tutkimukseen osallistui 515 työnantajaa. Katso ManpowerGroupin Työmarkkinabarometrin täydelliset tulokset osoitteessa https://go.manpowergroup.com/meos. Seuraava kysely julkaistaan ​​kesäkuussa 2022 ja se raportoi kolmannen vuosineljänneksen rekrytointiodotuksista. Työmarkkinabarometrillä on 60-vuotisjuhlavuosi.

Yhteydenotot

Henna Karjalainen, markkinointi- ja viestintäjohtaja
henna.karjalainen@manpowergroup.fi

ManpowerGroup® on johtava globaali henkilöstö- ja työvoimaratkaisujen sekä ulkoistettujen palveluratkaisujen asiantuntija, kehittäjä ja tuottaja, joka auttaa organisaatioita uudistumaan nopeasti muuttuvassa työn maailmassa. Tarjoamme innovatiivisia ratkaisuja sadoille tuhansille organisaatioille vuosittain työllistämällä samalla miljoonia osaavia ammattilaisia merkityksellisiin tehtäviin useilla aloilla ja osaamisalueilla. Asiantuntijabrändimme Manpower®, Experis® ja Talent Solutions palvelevat hakijoita ja asiakkaita yli 75 maassa. Olemme jatkaneet työtämme yli 70 vuoden ajan. Pohjoismaissa ja Baltiassa yhtiö on markkinajohtaja. Työmme monimuotoisen työelämän puolesta saa jatkuvasti tunnustusta. Vuonna 2022 yhtiö valittiin 13. kerran World’s Most Ethical Companies® -listalle. Lue lisää toiminnastamme ja palveluistamme osoitteessa www.manpowergroup.fi

Työmarkkinabarometri ja osaajapulatutkimus: Suomessa työnantajien rekrytointiaikeet ovat korkeimmillaan samanaikaisesti globaalin mittaushistorian pahimman osaajapulan kanssa14.6.2022 05:45:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat työnantajien rekrytointiaikeiden olevan korkeimmillaan 10 vuoteen kolmoskvartaalilla. Barometrin työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +36 prosenttiyksikköä. Edelliseen neljännekseen verrattuna nousua on +6 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten kasvua on +25 prosenttiyksikköä. Työmarkkinabarometrin kanssa samaan aikaan toteutetun osaajapulatutkimuksen mukaan osaajapula on globaalisti korkeimmillaan 16 vuoteen. Työnantajista 75 % kertoo vaikeuksistaan löytää tarvittavaa osaamista. Suomessa 70 % työnantajista raportoi vastaavista haasteista.

Työmarkkinabarometri: Rekrytointimarkkinoille odotettavissa nopeaa kasvua ensimmäiselle vuosineljännekselle14.12.2021 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset työnantajat odottavat nopeasti kasvavaa rekrytointimarkkinaa tammi-maaliskuussa 2022. ManpowerGroupin työmarkkinabarometrin tulosten mukaan kausitasoitettu työllisyysnäkymiä kuvaava indikaattori on +24 prosenttiyksikköä. Toimialoista positiivisimmalta näyttää teknologia, media ja telekommunikaatio. Parhaimmat työllisyysnäkymät ovat tutkimuksen mukaan Länsi-Suomessa.

Työmarkkinabarometri: Työnantajien työllistämisaikeet korkeimmillaan 9 vuoteen14.9.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

ManpowerGroupin tänään julkistamat työmarkkinabarometrin tulokset ennustavat suomalaisten työnantajien työllistämisaikeiden olevan korkeimmillaan mittaushistorian aikana. Tutkimuksen työllistämisnäkymiä kuvaava kausitasoitettu indikaattori on +23. Verrattuna edellisen kvartaalin indikaattoriin kasvua on 11 prosenttiyksikköä ja vastaavaan aikaan vuosi sitten 26 prosenttiyksikköä.

ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer: Äntligen finns tillväxt i sikte – sysselsättningsförväntningarna på den finska arbetsmarknaden blir starkare för juli-september8.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

HELSINGFORS 8.6.2021. ManpowerGroups arbetsmarknadsbarometer för 2021 tredje kvartal har publicerats idag. Resultatet visar att sysselsättningstrenden blir starkare under juli-september: 31 % av arbetsgivarna har planer att öka mängden anställda, 18 % tror att mängden anställda kommer att minska och 47 % ser att mängden anställda kommer att bli oförändrad. Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. När siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +6. Sysselsättningstrenden blir starkare med 4 procentenheter från förra kvartalet och 13 procentenheter från ett år tidigare.