Suomalaiset vaatebrändit menestyksekkäitä: neljä voittoa ISPO-messuilla

Maailman suurimmassa urheilualan messutapahtumassa, Saksan Münchenissä tällä viikolla järjestetetyssä ISPO:ssa palkittiin ulkoiluvaruste ja -vaatealan toimijoita. Suomalaiset Sasta, Spinnova ja Reima kahmivat kaikkiaan puolet arvostetuista Scandinavian Outdoor Award -palkinnoista.

Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kuvassa Scandinavian Outdoor Award -tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa.   Kuva Piotr Drożdż
Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kuvassa Scandinavian Outdoor Award -tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa. Kuva Piotr Drożdż

Scandinavian Outdoor Award -kilpailun vaatekategorian voittoon nousi 51-vuotias suomalainen erälegenda Sasta, jonka Kaarna-sarkahousut palkittiin parhaana aikuisten ulkoiluvaatteena. Niin ikään suomalaisen Reiman Kulkija-takki palkittiin vuoden lastentuotteena. Vanhempia ja lapsia oikeanlaisia ulkoiluvarusteita valitsemaan auttava Reiman sää-applikaatio voitti parhaan teknologian palkinnon. Vuoden vastuullisuusteoksi nousi suomalaisen kuluttajateknologiayhtiön Spinnovan ja norjalaisen Bergansin Collection of Tomorrow -tekstiilipalvelu, jonka ensimmäinen prototyyppituote on kierrätettävä reppu.

Suomalaisen kuituteknologiayhtiön Spinnovan uusin keksintö on käyttää samaa ekologista Spinnova-kuitua useaan kertaan eri tuotteissa. Näin kierrättämällä vältetään uusien materiaalien tarve. Spinnova-kuitua tuotetaan sertifioidusta puusta tai jätevirroista ilman liuottamista tai haitallisia kemikaaleja. Scandinavian Outdoor Award -tuomaristo arvioikin, että Spinnovalla on mahdollisuus uudistaa koko kansainvälinen tekstiiliala.

“100-prosenttisesti luonnon materiaaleista tehty reppu on kierrätettävissä Spinnova-prosessissa uudeksi tuotteeksi purkamatta sitä”, kertoo Spinnovan teknologiajohtaja ja menetelmän keksijä, Juha Salmela.

Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kaisa Valtakarin suunnittelemia Kaarna-housuja voi käyttää ympärivuotisesti, sillä villa toimii hyvin niin kylmässä, kuin lämpimässäkin ilmassa.

”Messut ovat olleet meille monessa mielessä menestys. Olemme saaneet osaksemme merkittävää kiinnostusta erityisesti Aasiasta, jossa arvostetaan suomalaista aitoutta ja meidän rehellistä luontosuhdettamme. Kisaan osallistuimme nyt toista kertaa ja on mahtavaa, että teknisten sarkavaatteidemme ominaisuudet huomattiin näin laajasti. Suomalaiset olivat tänä vuonna palkintojen määrässä ylivertaisia ja meille on hienoa nousta palkintokorokkeelle yhdessä Reiman ja Spinnovan kanssa”, iloitsee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala.

Reiman Kulkija-takki palkittiin erinomaisesta hinta-laatusuhteestaan ja siitä, että sen lumilukoilla varustetut taskut ovat myös luistamattomat, mikä estää pikkutavaroiden lentämistä pitkin lumihankea. Koska takki on vain yhdestä materiaalityypistä valmistettu, se on helppo kierrättää uusiksi polymeereiksi. Reima seuraa jokaisen takin vaiheita rekisteröitävän tunnuksen avulla ja huolehtii lopulta takit takaisin kiertoon.

Reima Weather -applikaatio voitti kisan teknologiasarjan. Mobiilisovellus näyttää sekä ajantasaiset että tulevat säätiedot ja opastaa hauskasti ja havainnollisesti, mitä lapselle kannattaa pukea, jotta päivän ulkoiluista selviää ongelmitta. Reima Weather keräsi kiitosta siitä, että se kannustaa vanhempia ja lapsia säänmukaiseen kerrospukeutumiseen ja ulkoilemaan säällä kuin säällä.

“Meidän suomalaisten yhteiset supervoimat ovat innovointikyky ja sisu. Myös Reiman molemmat kisavoittajat ovat uutta luovan ajattelun ja tinkimättömän aherruksen yhteistuloksia, ja aiomme kehittää niitä vielä edelleen. Näiden palkintojen kaltaiset onnistumiset kannustavat jatkamaan työtä perheiden elämän helpottamiseksi ja puhtaamman tulevaisuuden puolesta. Luonnollisesti ne myös auttavat meitä erottumaan eduksemme maailmalla”, toteaa Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

Scandinavian Outdoor Awardin yleispalkinto meni tänä vuonna norjalaisen Acliman merinovillaiselle WoolNet-haalarikerrastolle.

Spinnova

Spinnova on suomalainen teknologiayhtiö, joka kehittää ekologista, mullistavaa teknologiaa selluloosapohjaisen tekstiilikuidun tuotantoon. Spinnovan patentoituun menetelmään ei sisälly lainkaan haitallisia kemikaaleja tai sivu- tai jätevirtoja, mikä tekee kuidusta maailman ekologisimman. Kuitu on myös kierrätettävissä Spinnovan prosessilla ilman haitallisia kemikaaleja. Spinnova on sitoutunut käyttämään raaka-aineinaan vain sertifioitua puuta tai jätevirtoja.

Spinnovan tavoite on kaupallistaa kuitutuotteensa globaalisti, yhteistyössä merkittävien tekstiilialan brändien ja teollisten kumppaneiden kanssa. Spinnova on saanut mm. vuonna 2018 Fast Company -lehden World Changing Idea -palkinnon sekä ISPOn ja Scandinavian Outdoor Awardin ympäristötekopalkinnon vuonna 2020.

Reima

Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden merkki, jonka missiona on varustaa liikkuvat lapset tulevaisuuden haasteisiin. Kankaanpäässä vuonna 1944 toimintansa aloittanut Reima työllistää lähes 500 henkeä, ja konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 141 miljoonaa euroa. Reima myy tuotteitaan ja Finnish Baby Box -pakkausta yli 70 eri maahan. Reima-tuotteiden suunnittelun kulmakivet ovat innovaatio, toiminnallisuus, turvallisuus ja tuore suomalainen design. Vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset. Tutustu tarkemmin: www.reima.com

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo kohta 51 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt yli puolivuosisataisella kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Riikamaria Paakkunainen, Communications Manager, Reima Oy, +358 50 322 8293, Riika.Paakkunainen@reima.com
Emmi Berlin, viestintäpäällikkö, Spinnova Oy, 0400 903260, emmi.berlin@SPINNOVA.FI

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

100 % luonnon materiaaleista tehty reppu on kierrätettävissä Spinnova-prosessissa uudeksi tuotteeksi purkamatta sitä
Reima Kulkija on tulevaisuuden takki: vedenpitävä ja hengittävä Reimatec-vaate, joka on suunniteltu täysin kierrätettäväksi.
Ilmainen Reima Weather -mobiilisovellus opastaa hauskasti ja havainnollisesti, millaiset vaatekerrokset eri säihin kannattaa valita.
Kaisa Valtakarin suunnittelemia Kaarna-housuja voi käyttää ympärivuotisesti, sillä villa toimii hyvin niin kylmässä, kuin lämpimässäkin ilmassa. Kuvassa tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa. Kuva Piotr Drożdż
Sasta Kaarna-sarkahousut palkittiin parhaana aikuisten ulkoiluvaatteena. Suositushinta 219,90 euroa

Akseli Herlevi avasi Naughty Munchies virtuaaliravintolan31.3.2020 08:50:00 EESTTiedote

Keittiömestari Akseli Herlevi perusti Naughty BRGR -ravintolan oheen ilman asiakaspaikkoja toimivan, vain asiakkaalle kuljetettaviin annoksiin erikoistuneen Naughty Munchies-ravintolan. Suomen ensimmäinen Top Chef -voittaja ja sittemmin tunnetuksi burgerimieheksi noussut Herlevi palaa Munchiesissa juurilleen ja kokkaa asiakkailleen jälleen muutakin kuin hampurilaisia. Cloud kitchen -virtuaaliravintolan ruokalistalta löytyy Herlevin ohella myös japanilais- ja libanonilaiskeittiöiden konkareiden Kimmo Jylhän ja Maggie Lindholmin sekä Hans Välimäen annoksia.

The Helsinki Distilling Company pullottaa pandemian hillitsemiseksi myös käsidesiä27.3.2020 16:24:04 EETTiedote

Helsingin ainoa viinatislaamo, Sörnäisten Tukkutorilla sijaitseva The Helsinki Distilling Company, HDCO, aloitti Helsinki Käsidesin pullottamisen. Käsien desinfektioaineen jakelu alkaa paitsi valikoiduissa vähittäiskaupoissa ja apteekeissa, myös lääkintä-, ravintola- ja toimistotarviketukkujen kautta. Näin tuotetta pyritään saamaan yhteiskunnan toimivuuden kannalta kriittisimmille toimialueille koronapandemiaa hillitsemään. Tislaamo arvioi valmistavansa muun, normaalin toimintansa ohessa noin 10 000 pulloa käsidesiä viikossa.

Hans Välimäki avasi Penélope-ravintolansa noutopalvelulle27.3.2020 08:53:35 EETTiedote

Keittiömestari ja ravintoloitsija Hans Välimäki avasi Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Penélope-ravintolansa palvelemaan nouto- ja kuljetuspalveluasiakkaita. Kahden viikon ajan jo suljettuna ollut ravintolatoiminta päätettiin avata uudelleen, sillä ravintoloitsija Välimäki halusi luoda lomautettuna olevalle henkilökunnalleen työtä ja mielekästä tekemistä myös ravintola-alaa kurittavassa epidemiatilanteessa.

Manchester United -seuralegendat Helsinkiin maaliskuussa4.2.2020 10:00:02 EETTiedote

Maailman suosituimman urheiluseuran Manchester Unitedin pelaajalegendat Bryan Robson, Wes Brown, Lee Martin ja Ben Thornley saapuvat maaliskuussa Suomeen tapaamaan seuran faneja ja osallistumaan Manchester Unitedille omistetun yksityisen suomalaisen Red Room -museon avajaisiin. Pelaajalegendojen lisäksi Helsinkiin saapuu Old Trafford -stadionin pitkäaikainen kuuluttaja Alan Keegan. 28.3. järjestettävä yleisölle avoin Manchester United Legends Night in Helsinki -fanitapahtuma on laajuudessaan ensimmäinen Suomessa ja sen myötä Helsinkiin saapuu myös kansainvälisten urheilumedioiden edustajia ja United-faneja ympäri maailmaa.

Hampurilaismestarit kokoontuvat jälleen Helsinkiin30.1.2020 10:00:00 EETTiedote

Suosittu Burger Lovers Festival -ruokatapahtuma kokoaa Helsinkiin jälleen Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Koko perheen katuruokafestivaali järjestetään aiempaa suurempana Rautatientorilla kesäkuun toisena viikonloppuna 12.-14.6. Ensi kesän festivaaliin otetaan mukaan 16 ravintolaa ja taidokkuuteensa esittelemiseen ovat ilmoittaneet kiinnostuksensa myös burgerisuosikit Tanskasta, Ruotsista ja Virosta.