Suomalaiset vaatebrändit menestyksekkäitä: neljä voittoa ISPO-messuilla

Maailman suurimmassa urheilualan messutapahtumassa, Saksan Münchenissä tällä viikolla järjestetetyssä ISPO:ssa palkittiin ulkoiluvaruste ja -vaatealan toimijoita. Suomalaiset Sasta, Spinnova ja Reima kahmivat kaikkiaan puolet arvostetuista Scandinavian Outdoor Award -palkinnoista.
Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kuvassa Scandinavian Outdoor Award -tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa.   Kuva Piotr Drożdż
Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kuvassa Scandinavian Outdoor Award -tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa. Kuva Piotr Drożdż

Scandinavian Outdoor Award -kilpailun vaatekategorian voittoon nousi 51-vuotias suomalainen erälegenda Sasta, jonka Kaarna-sarkahousut palkittiin parhaana aikuisten ulkoiluvaatteena. Niin ikään suomalaisen Reiman Kulkija-takki palkittiin vuoden lastentuotteena. Vanhempia ja lapsia oikeanlaisia ulkoiluvarusteita valitsemaan auttava Reiman sää-applikaatio voitti parhaan teknologian palkinnon. Vuoden vastuullisuusteoksi nousi suomalaisen kuluttajateknologiayhtiön Spinnovan ja norjalaisen Bergansin Collection of Tomorrow -tekstiilipalvelu, jonka ensimmäinen prototyyppituote on kierrätettävä reppu.

Suomalaisen kuituteknologiayhtiön Spinnovan uusin keksintö on käyttää samaa ekologista Spinnova-kuitua useaan kertaan eri tuotteissa. Näin kierrättämällä vältetään uusien materiaalien tarve. Spinnova-kuitua tuotetaan sertifioidusta puusta tai jätevirroista ilman liuottamista tai haitallisia kemikaaleja. Scandinavian Outdoor Award -tuomaristo arvioikin, että Spinnovalla on mahdollisuus uudistaa koko kansainvälinen tekstiiliala.

“100-prosenttisesti luonnon materiaaleista tehty reppu on kierrätettävissä Spinnova-prosessissa uudeksi tuotteeksi purkamatta sitä”, kertoo Spinnovan teknologiajohtaja ja menetelmän keksijä, Juha Salmela.

Sastan Kaarna-housujen voitokkuuden perusteena oli sarkahousujen toiminnallinen, kaikkeen ulkoiluun sopiva monikäyttöisyys ja materiaalien kierrätetty villa, orgaaninen puuvilla ja kierrätetty polyesteri. Kaisa Valtakarin suunnittelemia Kaarna-housuja voi käyttää ympärivuotisesti, sillä villa toimii hyvin niin kylmässä, kuin lämpimässäkin ilmassa.

”Messut ovat olleet meille monessa mielessä menestys. Olemme saaneet osaksemme merkittävää kiinnostusta erityisesti Aasiasta, jossa arvostetaan suomalaista aitoutta ja meidän rehellistä luontosuhdettamme. Kisaan osallistuimme nyt toista kertaa ja on mahtavaa, että teknisten sarkavaatteidemme ominaisuudet huomattiin näin laajasti. Suomalaiset olivat tänä vuonna palkintojen määrässä ylivertaisia ja meille on hienoa nousta palkintokorokkeelle yhdessä Reiman ja Spinnovan kanssa”, iloitsee Sastan toimitusjohtaja Juha Latvala.

Reiman Kulkija-takki palkittiin erinomaisesta hinta-laatusuhteestaan ja siitä, että sen lumilukoilla varustetut taskut ovat myös luistamattomat, mikä estää pikkutavaroiden lentämistä pitkin lumihankea. Koska takki on vain yhdestä materiaalityypistä valmistettu, se on helppo kierrättää uusiksi polymeereiksi. Reima seuraa jokaisen takin vaiheita rekisteröitävän tunnuksen avulla ja huolehtii lopulta takit takaisin kiertoon.

Reima Weather -applikaatio voitti kisan teknologiasarjan. Mobiilisovellus näyttää sekä ajantasaiset että tulevat säätiedot ja opastaa hauskasti ja havainnollisesti, mitä lapselle kannattaa pukea, jotta päivän ulkoiluista selviää ongelmitta. Reima Weather keräsi kiitosta siitä, että se kannustaa vanhempia ja lapsia säänmukaiseen kerrospukeutumiseen ja ulkoilemaan säällä kuin säällä.

“Meidän suomalaisten yhteiset supervoimat ovat innovointikyky ja sisu. Myös Reiman molemmat kisavoittajat ovat uutta luovan ajattelun ja tinkimättömän aherruksen yhteistuloksia, ja aiomme kehittää niitä vielä edelleen. Näiden palkintojen kaltaiset onnistumiset kannustavat jatkamaan työtä perheiden elämän helpottamiseksi ja puhtaamman tulevaisuuden puolesta. Luonnollisesti ne myös auttavat meitä erottumaan eduksemme maailmalla”, toteaa Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.

Scandinavian Outdoor Awardin yleispalkinto meni tänä vuonna norjalaisen Acliman merinovillaiselle WoolNet-haalarikerrastolle.

Spinnova

Spinnova on suomalainen teknologiayhtiö, joka kehittää ekologista, mullistavaa teknologiaa selluloosapohjaisen tekstiilikuidun tuotantoon. Spinnovan patentoituun menetelmään ei sisälly lainkaan haitallisia kemikaaleja tai sivu- tai jätevirtoja, mikä tekee kuidusta maailman ekologisimman. Kuitu on myös kierrätettävissä Spinnovan prosessilla ilman haitallisia kemikaaleja. Spinnova on sitoutunut käyttämään raaka-aineinaan vain sertifioitua puuta tai jätevirtoja.

Spinnovan tavoite on kaupallistaa kuitutuotteensa globaalisti, yhteistyössä merkittävien tekstiilialan brändien ja teollisten kumppaneiden kanssa. Spinnova on saanut mm. vuonna 2018 Fast Company -lehden World Changing Idea -palkinnon sekä ISPOn ja Scandinavian Outdoor Awardin ympäristötekopalkinnon vuonna 2020.

Reima

Reima on maailman johtava toiminnallisten lastenvaatteiden merkki, jonka missiona on varustaa liikkuvat lapset tulevaisuuden haasteisiin. Kankaanpäässä vuonna 1944 toimintansa aloittanut Reima työllistää lähes 500 henkeä, ja konsernin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 141 miljoonaa euroa. Reima myy tuotteitaan ja Finnish Baby Box -pakkausta yli 70 eri maahan. Reima-tuotteiden suunnittelun kulmakivet ovat innovaatio, toiminnallisuus, turvallisuus ja tuore suomalainen design. Vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset. Tutustu tarkemmin: www.reima.com

Sasta

Kotimainen perheyhtiö Sasta on varustanut ihmisiä Pohjois-Karjalan erämaista Etelämantereelle jo kohta 51 vuoden kokemuksella. Vuonna 1969 Nurmeksessa syntyneen Sastan tarina sai alkunsa yksinkertaisesta tarpeesta pärjätä karuissa luonnonoloissa. Tuotemerkki syntyi perustajansa Urpo Saastamoisen oivalluksesta suunnitella ja ommella itselleen sarkainen metsästyspuku, jolle ilmeni pian kysyntää myös muiden metsästäjien keskuudessa. Sasta kehittää nyt yli puolivuosisataisella kokemuksella edelleen parhaita mahdollisia tuotteita haastaviin oloihin, joissa käyttäjän on voitava luottaa vaatteisiinsa sataprosenttisesti.

Lisätiedot ja kuvauslainapyynnöt
Juha Latvala, toimitusjohtaja, Sasta Oy, 050 555 9182, juha@sasta.fi
Riikamaria Paakkunainen, Communications Manager, Reima Oy, +358 50 322 8293, Riika.Paakkunainen@reima.com
Emmi Berlin, viestintäpäällikkö, Spinnova Oy, 0400 903260, emmi.berlin@SPINNOVA.FI

Samuel Sorainen, PR- ja viestintätoimisto Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

100 % luonnon materiaaleista tehty reppu on kierrätettävissä Spinnova-prosessissa uudeksi tuotteeksi purkamatta sitä
Reima Kulkija on tulevaisuuden takki: vedenpitävä ja hengittävä Reimatec-vaate, joka on suunniteltu täysin kierrätettäväksi.
Ilmainen Reima Weather -mobiilisovellus opastaa hauskasti ja havainnollisesti, millaiset vaatekerrokset eri säihin kannattaa valita.
Kaisa Valtakarin suunnittelemia Kaarna-housuja voi käyttää ympärivuotisesti, sillä villa toimii hyvin niin kylmässä, kuin lämpimässäkin ilmassa. Kuvassa tuomariston jäsen, Peak Innovationin Joel Svedlund SOA:n testeissä Itävallassa. Kuva Piotr Drożdż
Sasta Kaarna-sarkahousut palkittiin parhaana aikuisten ulkoiluvaatteena. Suositushinta 219,90 euroa

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.

Skandinavian villinnyt Camping-viihderavintola Helsinkiin13.2.2024 12:56:52 EET | Tiedote

Norjassa, Ruotsissa ja Tanskassa kulttimaineeseen noussut viihderavintola Camping avautuu maaliskuussa Helsinkiin. Ratagolfin ympärille noussut ravintolakonsepti rikastuttaa paitsi Helsingin yökerho- ja klubitarjontaa, tarjoaa se päivisin ja viikonloppuisin elämyksellisen ympäristön laajemmalle kohderyhmälle työpalavereista ja ensitreffeistä myös lapsiperheiden ajanviettoon. Iso Roobertinkadulla sijaitsevassa Helsinki Camping -baarissa on kilpatason 13-väyläinen minigolfrata, karaokehuone, monipuolinen baari ja street food -keittiö sekä DJ-vetoinen yökerho tanssilattioineen.

Talvinen Viro tarjoaa koko perheen elämyksiä lomalaisille13.2.2024 09:29:14 EET | Tiedote

Suomalaisten suosituin matkakohde Viro tarjoaa talvilomalaisille paljon tekemistä ja hauskoja elämyksiä. Viron jokaisesta kolkasta löytyy kiinnostavaa puuhaa ja pienen maan suuret seikkailut ovat perheille myös helposti saavutettavissa. Tallinnan matkailutoimiston Silja Hurskainen ja Itä-Virumaan matkailuverkoston Mikko Virta antavat vinkit talvisiin seikkailuihin ja paljastavat omat suosikkikohteensa Tallinnassa ja Itä-Virossa.

Uusi voileipätrendi Suomeen – Vaasan leipoi Sub Sandwichin1.2.2024 13:13:15 EET | Tiedote

Gourmet-tason katuruuan suosio jatkuu vahvana, ja juuri nyt sitä kasvattavat erityisesti ruokaisat voileivät. Hampurilaisten, hodarien ja pizzan vanavedessä kuumaksi ruokatrendiksi noussut sandwich valtaa nyt myös kotikeittiöt, kun Vaasan tuo kauppoihin Vaasan Street Food Sub Sandwichin. Se on ensimmäinen kotimainen tuoreleipä, josta saa loihdittua aidon, ruokaisan sub-herkun kotikeittiössä, omalla tyylillä.