Suomalaiset valmiita kuluttamaan muotia vastuullisemmin – kyselytutkimuksen mukaan 54 % vähentänyt vaatteiden ostamista vuoden aikana
Suomalaiset ovat yhä tietoisempia kulutusvalintojensa vastuullisuudesta, kertoo tuore Norstatin kyselytutkimus, joka tehtiin käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tisen toimeksiannosta*. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat varsin tietoisia muotiteollisuuden tuottamista päästöistä ja ovatkin muuttaneet kulutustottumuksia vastuullisempaan suuntaan viimeisen vuoden aikana. Jopa 54 % vastanneista kertoi vähentäneensä vaatteiden ostamista kuluneen vuoden aikana. 18–29-vuotiaista vastaava osuus oli peräti 62 %.
”Kierrätetty muoti on kasvattanut suosiotaan etenkin nuoremman sukupolven keskuudessa, ja se näkyy myös Tisen käyttäjäkunnassa. Kyselytutkimus tukee näkemystämme siitä, että nuoret ovat edelläkävijöitä vastuullisen muodin kuluttamisessa”, kertoo Suomen Tisen maajohtaja Laura Laakso.
Vaatteiden vastuullisuus on vastausten perusteella myös selkeästi painavampi kriteeri kuin trendikkyys. Vain 12 % vastanneista laittoi trendikkyyden vastuullisuuden edelle.
Halvat hinnat ja helppous houkuttelevat yhä
Vaikka vastuullisesti tuotettujen sekä kierrätettyjen vaatteiden ostaminen yleistyy, on markkinoilla vielä paljon esteitä sille, että muotia kulutettaisiin vastuullisemmin. Hinta on yhä tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä, minkä vuoksi pikamuoti ja Black Fridayn kaltaiset ostotapahtumat houkuttelevat kuluttajia.
Hinta on myös kyselytutkimuksen mukaan tärkeämpi kriteeri kuin vastuullisuus käytettyjen vaatteiden markkinoilla. Tietyn tuotteen metsästäminen on kuitenkin enemmistölle painavin syy, miksi lähteä katsastamaan kirpputorien valikoimaa.
”Tise-sovelluksessa etsitään etenkin trendikkäitä, ajattomia ja laadukkaita tuotteita, jotka hinnan puolesta kannattaa ostaa käytettynä. Erityisesti suomalaiset designtuotteet menevät hyvin kaupaksi. Suosituimmat tuotteet vaihtelevat myös sesongin mukaan, ja tällä hetkellä esimerkiksi untuvatakkeja etsitään paljon”, Laakso kertoo.
Kolmasosa vastanneista ostaa vaatteensa yhä vain ja ainoastaan uutena. Käytettyjen vaatteiden myymisessä on selkeä sukupuolten välinen kuilu – miehistä jopa 54 % ei ikinä myy vaatteitaan eteenpäin, kun taas naisten keskuudessa vastaava luku on 33 %.
Kuluttajat kokevat, että vastuullisten valintojen tekeminen vaatteita ostettaessa on haastavaa, ja selkeä enemmistö on sitä mieltä, että muotiteollisuudella on vastuu tehdä kestävästä kuluttamisesta helpompaa. Alennuskampanjat, jotka polkevat hintoja alas jo valmiiksi alihinnoitelluista, ympäristöä saastuttavista ja ihmisoikeuksia polkevista pikamuotituotteista ei kannusta kestävään ja vastuullisen kuluttamiseen.
”Black Friday lietsoo kuluttamaan turhiin tuotteisiin, joita ihminen ei tosiasiallisesti tarvitse. Tise taistelee sen puolesta, että muoti ja ylipäätänsä kaikki kuluttaminen siirtyisi kohti vastuullista ostamista, jossa kiinnitetään huomiota tuotteen laatuun, tarpeellisuuteen ja elinkaareen. Kannustamme suomalaisia myymään ja ostamaan muotia käytettynä ja harkiten”, Laakso painottaa.
Black Fridayta eli mustaa perjantaita vietetään ympäri maailmaa 26.11.
*Lokakuussa 2021 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1056 vastaajaa, joista 540 naisia ja 516 miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Laura Laakso, maajohtaja Suomi, Tise
puh. 0451879477
laura@tise.com
Karoliina Heimo, viestintätoimisto King Street
puh. 040 509 0437
karoliina.heimo@kingstreetpr.fi
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Uudenmaankatu 7
00120 Helsinki
Tietoa Tisestä:
Tise on Norjassa vuonna 2016 perustettu käytetyn muodin ja sisustuksen myynti- ja ostosovellus, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2020. Markkina-alusta yhdistää ainutlaatuisella tavalla sosiaalisen median ja verkkokaupan parhaat puolet. Sovellus on kasvanut nopeasti, ja sillä on nykyään yli 2 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joista aktiivisimmat 100 000 vierailevat sovelluksessa päivittäin. Käyttäjät muodostavat yhdessä aktiivisen yhteisön, joka kannustaa eettisempään ja kestävämpään kuluttamiseen. Tise vahvistaa asemaansa markkinajohtajana Pohjoismaissa ja tavoitteena on myös laajentuminen muualle Eurooppaan.
Sovellus on vuosien kuluessa kasvanut aktiiviseksi yhteisöksi, jolla on yli 1,2 miljoonaa käyttäjää Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta King Street Public Relations Oy
Nousevat hinnat lisäävät kiinnostusta käytettyjen tavaroiden ostamiselle18.11.2022 10:23:32 EET | Tiedote
Kiinnostus käytettynä ostamiseen on lisääntynyt nousevien hintojen myötä, selviää tuoreesta kyselytutkimuksesta. Alkava joululahjasesonki luo mahdollisuuden myös käytettyjen lahjojen markkinoille, mutta suomalaisten asenteissa on tämän suhteen vielä parannettavaa, kertoo käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tise Suomen maajohtaja Laura Laakso.
Abbott ja Novo Nordisk lanseeraavat uuden integroidun, digitaalisen ratkaisun diabetesta sairastaville10.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote
Yhteensopivan älykkään insuliinikynän1 tallentamat insuliinitiedot voidaan siirtää nyt Abbottin FreeStyle LibreLink -sovellukseen2 skannaamalla. Tarkastelemalla glukoosiarvoja ja insuliinin annostelutietoja yhdessä sovelluksessa2, diabetesta sairastavat ihmiset voivat nähdä kuinka heidän hoitonsa vaikuttaa glukoositasoihin. Abbottin FreeStyle Libre -järjestelmät ovat maailmanlaajuisesti käytetyimpiä sensorointiin perustuvia glukoosinseurantajärjestelmiä3 – FreeStyle Libre 2 -järjestelmän tarjotessa erityisen hyvän 14 päivän tarkkuuden4 sekä valinnaiset hälytykset suoraan älypuhelimiin2. Helsinki, 10. marraskuuta, 2022 - Abbott on kertonut tänään, että Novo Nordiskin NovoPen® 6 ja NovoPen Echo® Plus älykkäät insuliinikynät ovat nyt yhteensopivia Abbottin FreeStyle LibreLink -sovelluksen2 kanssa. Tuoteintegraatio heijastaa yritysten sitoutumista diabeteksen hallinnan helpottamiseen, ja siinä yhdistyvät molempien yritysten avainteknologiat eli sensorointiin perustuva glukoosiarvojen seura
Uusi Hilti Nuron -akkujärjestelmä tehostaa rakennustyömaiden hallintaa22.8.2022 12:08:56 EEST | Tiedote
Rakennusteollisuuden työkalu- ja ohjelmistoratkaisuvalmistaja Hilti on lanseerannut täysin uuden Nuron-akkujärjestelmän, joka kattaa yli 70 työkalua. Saumattoman tiedonsiirron ansiosta 22 voltin Nuron-akkutekniikka toimii edelläkävijänä rakennusalan digitalisaatiolle ja tuottavuuden kasvattamiselle, tarjoten ratkaisuja rakennusalan moniin haasteisiin.
Kyselytutkimus: Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista10.8.2022 08:15:00 EEST | Tiedote
Kuluttajat olisivat valmiita maksamaan enemmän vastuullisemmin tuotetuista vaatteista, selviää kyselytutkimuksesta. Kestävämmän kuluttamisen lisäksi muotiteollisuudella on vastuu tehdä tuotannosta läpinäkyvämpää ja kestävämpää, ja tätä varten kaivataan poliittista ohjausta.
European Women in VC julkaisee ensimmäisen analyysin sukupuolijakaumasta Euroopan pääomasijoitusalalla30.5.2022 10:27:52 EEST | Tiedote
Euroopan pääomasijoitustoimialalla vuosi 2021 oli ennätyskasvun vuosi, sillä vuoden aikana eurooppalaisiin startup-yrityksiin sijoitettiin yli 100 miljardia euroa. Näiden sijoitusten avulla on luotu lähes 100 yli miljardin euron arvostuksen ylittävää yritystä sekä vahva pohja vuoden 2022 startup-yritysinvestoinneille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme