Suomalaiset valmiita kuluttamaan muotia vastuullisemmin – kyselytutkimuksen mukaan 54 % vähentänyt vaatteiden ostamista vuoden aikana

Vuoden vilkkain ostotapahtuma Black Friday saapuu jälleen Suomeen, ja kaupat valmistautuvat laskemalla hintoja saadakseen siivun myyntipiikistä. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaavat kuitenkin kulutusjuhlien sijasta tietoa ja palveluita vastuullisemman kuluttamisen lisäämiseksi.

Suomalaiset ovat yhä tietoisempia kulutusvalintojensa vastuullisuudesta, kertoo tuore Norstatin kyselytutkimus, joka tehtiin käytetyn muodin osto- ja myyntisovellus Tisen toimeksiannosta*. Kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat varsin tietoisia muotiteollisuuden tuottamista päästöistä ja ovatkin muuttaneet kulutustottumuksia vastuullisempaan suuntaan viimeisen vuoden aikana. Jopa 54 % vastanneista kertoi vähentäneensä vaatteiden ostamista kuluneen vuoden aikana. 18–29-vuotiaista vastaava osuus oli peräti 62 %.

”Kierrätetty muoti on kasvattanut suosiotaan etenkin nuoremman sukupolven keskuudessa, ja se näkyy myös Tisen käyttäjäkunnassa. Kyselytutkimus tukee näkemystämme siitä, että nuoret ovat edelläkävijöitä vastuullisen muodin kuluttamisessa”, kertoo Suomen Tisen maajohtaja Laura Laakso.

Vaatteiden vastuullisuus on vastausten perusteella myös selkeästi painavampi kriteeri kuin trendikkyys. Vain 12 % vastanneista laittoi trendikkyyden vastuullisuuden edelle.

Halvat hinnat ja helppous houkuttelevat yhä

Vaikka vastuullisesti tuotettujen sekä kierrätettyjen vaatteiden ostaminen yleistyy, on markkinoilla vielä paljon esteitä sille, että muotia kulutettaisiin vastuullisemmin. Hinta on yhä tärkeä tekijä ostopäätöstä tehtäessä, minkä vuoksi pikamuoti ja Black Fridayn kaltaiset ostotapahtumat houkuttelevat kuluttajia.

Hinta on myös kyselytutkimuksen mukaan tärkeämpi kriteeri kuin vastuullisuus käytettyjen vaatteiden markkinoilla. Tietyn tuotteen metsästäminen on kuitenkin enemmistölle painavin syy, miksi lähteä katsastamaan kirpputorien valikoimaa.

”Tise-sovelluksessa etsitään etenkin trendikkäitä, ajattomia ja laadukkaita tuotteita, jotka hinnan puolesta kannattaa ostaa käytettynä. Erityisesti suomalaiset designtuotteet menevät hyvin kaupaksi. Suosituimmat tuotteet vaihtelevat myös sesongin mukaan, ja tällä hetkellä esimerkiksi untuvatakkeja etsitään paljon”, Laakso kertoo.

Kolmasosa vastanneista ostaa vaatteensa yhä vain ja ainoastaan uutena. Käytettyjen vaatteiden myymisessä on selkeä sukupuolten välinen kuilu – miehistä jopa 54 % ei ikinä myy vaatteitaan eteenpäin, kun taas naisten keskuudessa vastaava luku on 33 %.

Kuluttajat kokevat, että vastuullisten valintojen tekeminen vaatteita ostettaessa on haastavaa, ja selkeä enemmistö on sitä mieltä, että muotiteollisuudella on vastuu tehdä kestävästä kuluttamisesta helpompaa. Alennuskampanjat, jotka polkevat hintoja alas jo valmiiksi alihinnoitelluista, ympäristöä saastuttavista ja ihmisoikeuksia polkevista pikamuotituotteista ei kannusta kestävään ja vastuullisen kuluttamiseen.

”Black Friday lietsoo kuluttamaan turhiin tuotteisiin, joita ihminen ei tosiasiallisesti tarvitse. Tise taistelee sen puolesta, että muoti ja ylipäätänsä kaikki kuluttaminen siirtyisi kohti vastuullista ostamista, jossa kiinnitetään huomiota tuotteen laatuun, tarpeellisuuteen ja elinkaareen. Kannustamme suomalaisia myymään ja ostamaan muotia käytettynä ja harkiten”, Laakso painottaa.

Black Fridayta eli mustaa perjantaita vietetään ympäri maailmaa 26.11.

*Lokakuussa 2021 toteutettuun kyselytutkimukseen osallistui yhteensä 1056 vastaajaa, joista 540 naisia ja 516 miehiä.

Lisätietoja:

Laura Laakso, maajohtaja Suomi, Tise
puh. 0451879477
laura@tise.com

Karoliina Heimo, viestintätoimisto King Street
karoliina.heimo@kingstreetpr.fi

Tisen Suomen maajohtaja Laura Laakso

Tietoa Tisestä:

Tise on Norjassa vuonna 2016 perustettu käytetyn muodin ja sisustuksen myynti- ja ostosovellus, joka aloitti toimintansa Suomessa vuonna 2020. Markkina-alusta yhdistää ainutlaatuisella tavalla sosiaalisen median ja verkkokaupan parhaat puolet. Sovellus on kasvanut nopeasti, ja sillä on nykyään yli 2 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää, joista aktiivisimmat 100 000 vierailevat sovelluksessa päivittäin. Käyttäjät muodostavat yhdessä aktiivisen yhteisön, joka kannustaa eettisempään ja kestävämpään kuluttamiseen. Tise vahvistaa asemaansa markkinajohtajana Pohjoismaissa ja tavoitteena on myös laajentuminen muualle Eurooppaan.

Sovellus on vuosien kuluessa kasvanut aktiiviseksi yhteisöksi, jolla on yli 1,2 miljoonaa käyttäjää Norjassa, Ruotsissa, Suomessa ja Tanskassa.