Verso Food Oy

Suomalaisille härkäpapuinnovaatioille riittää vientiä -Verso Foodin Beanit-härkäpaputuotteet kauppoihin Iso-Britanniassa

Suomalaisen Verso Foodin härkäpaputuotteiden vienti vetää. Iso-Britannian yksi suurimmista vähittäiskauppaketjuista Sainsbury’s on ottanut Beanit-tuotteet valikoimaansa. Suomalaisesta härkäpavusta valmistetut ruokainnovaatiot löytyvät brittikaupan hyllyltä vuoden alusta alkaen.

Verso Foodin Beanit-härkäpapusuikaleet ja täysin uusi tuote Beanit-härkäpapumuru ovat nyt saatavilla brittiläisen Sainsbury’sin myymälöissä. Tuotteet on otettu osaksi Sainsbury’sin Future Brands -valikoimaa, jossa uusille tuottajille tarjotaan erityinen näyteikkuna.

”Olemme erittäin iloisia, kun saamme Beanitin osaksi Future Brands -valikoimaa. Sen tuotteet ovat erinomaisia uusia vaihtoehtoja kasvissyöjille, mutta myös niille, jotka vain vähentävät lihansyöntiään. Beanit-tuotteiden herkullisuus antaa syyn odottaa lanseeraukselta paljon!”, Sainsbury’sin Future Brands -ohjelmaa luotsaava Milena Lazerevska sanoo.

Alati voimistuvasta ulkomaisesta kiinnostuksesta Beanitiin kielivät muutkin viimeaikaiset kansainväliset huomionosoitukset. Verso Foodin härkäpapu on ollut muun muassa valokeilassa maailman suurimmassa elintarvikealan tapahtumassa Anuga-messuilla Saksassa lokakuussa 2019. Beanit-härkäpapusuikaleet valittiin 2 300 tuotteen joukosta 65 parhaan ruokainnovaation joukkoon.

”Meillä on käsissämme sellainen kombo, jolle on maailmalla voimakas kysyntä: suomalainen ruokainnovaatio, jossa yhdistyvät puhtaat raaka-aineet, maku ja käytettävyys. Härkäpavun hyödyntäminen tällä tavalla on globaalisti uniikki juttu, joten näillä tuotekehityksemme onnistumisilla on edessään todella suuret markkinat”, Verso Foodin toimitusjohtaja Tomi Järvenpää toteaa. Maun ja käytettävyyden lisäksi Verso Foodilla on puolellaan ympäristöystävällisen ruoan trendi: ”Beanit on se puuttunut linkki herkullisuuden ja vastuullisuuden välillä”, Järvenpää jatkaa.

Vienti on jatkossa yhä merkittävämpi osa Verso Foodin liikevaihtoa. Yhtiön vuonna 2019 avatulla Kauhavan tehtaalla on valmius vastata kapasiteetin moninkertaistamiseen sitä mukaa kun vienti kasvaa.

Viime vuoden 2019 aikana Verso Food liittyi osaksi norjalaista Kavli Groupia. Uusi omistaja on mahdollistanut reippaan lähdön kansainvälisille markkinoille. Brittimarkkinoiden avautuminen on erinomainen veturi Verso Foodin viennille: Sainsbury’sin jakeluverkosto, iso markkinan koko ja paikallisten kuluttajien muuttuvat ruokailutottumukset luovat korkean kysynnän.

”Kasvipohjaisten proteiinituotteiden kysyntä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Briteistä 14 % määrittelee itsensä fleksaajiksi, mikä tarkoittaa sitä, että he syövät lihaa enää vain satunnaisesti. Tämän lisäksi kasvissyöjiä ja vegaaneja on yhteensä vielä useampi miljoona, noin seitsemän prosenttia kuluttajista*”, kertoo briteissä Beanitin jakelusta vastaavan Kavli UK:n toimitusjohtaja Paul Lewney.

*YouGov, “Is the future of food flexitarian?”, March 2019

Tomi Järvenpää
Verso Food
tomi.jarvenpaa@versofood.fi

Becky Dolan
Public Relations Manager
Kavli UK
b.dolan@kavli.co.uk

Kuvat

Suomalaisesta härkäpavusta valmistetut ruokainnovaatiot löytyvät pian brittikaupan hyllyltä.
Lataa
Härkäpavun hyödyntäminen suomalaisessa ruokainnovaatiossa on globaalisti uniikki juttu.
Lataa

Verso Food Oy
Jaakonkatu 2

Vuonna 2010 perustettu Verso Food kehittää ja valmistaa herkullista ruokaa suomalaisesta härkäpavusta. Suomessa Verso Food tunnetaan Beanit®-, Härkis® - ja Verso®-tuotteistaan. Kansainvälisillä markkinoilla yritys näkyy Beanit®-brändillään. Verso Foodin liikevaihto oli noin 6 miljoonaa euroa vuonna 2018 ja se työllistää vuoden 2020 alussa noin 30 työntekijää. Yritys avasi vuonna 2019 uuden tuotantolaitoksen Kauhavalle Etelä-Pohjanmaalle.

Verso Food on osa norjalaista Kavli Group -konsernia, jonka omistaa kokonaan hyväntekeväisyyteen keskittyvä säätiö Kavlifondet (the Kavli Trust). Säätiö ohjaa konsernin liiketoiminnan voitot humanitaarisen työn, kulttuurin ja tutkimuksen tukemiseen ympäri maailmaa. Vuonna 2018 säätiö lahjoitti hyväntekeväisyyteen noin 13 miljoonaa euroa. Suomessa säätiö lahjoitti vuonna 2019 muun muassa omaishoidon ja lastensuojelun edistämiseen noin 90 000 euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Verso Food Oy

Verso Food avaa Kauhavan-tuotantolaitoksensa: uudella liiketoimintamallilla globaaleille markkinoille2.4.2019 11:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisesta härkäpavusta kasvisruokatuotteita kehittävä Verso Food Oy avaa uuden tuotantolaitoksen Kauhavalla 2.4.2019, jolloin eduskunnan puhemies Paula Risikko vihkii tuotantolaitoksen käyttöön. Uusi ja määräajassa valmistunut tehdas jalostaa suomalaisesta härkäpavusta nykyisiä ja täysin uudenlaisia raaka-aineita sekä kuluttajille että suurkeittiöille. Kauhavan tuotantolaitos työllistää jatkossa 20 henkeä, ja investoinnin suuruus on 11 miljoonaa euroa.

Verso Food gains growth power from new trust-backed owner Kavli5.3.2019 11:30:00 EET | Press release

Verso Food, the Finnish innovator in plant-based foods, welcomes Kavli as its new owner in order to accelerate its international growth. Kavli Oy, part of the Norwegian Kavli Group is buying the entire share capital of Verso Food Oy. In Finland, Kavli is known for its mayonnaise, processed cheeses and, in recent years, also oat- and soy-based products under the Planti brand. As part of Kavli, Verso Food will be able to speed up its plans to expand to new markets and to new product groups. Verso Food is known in Finland for its Härkis® branded fava bean products, and it uses Finnish fava beans as its main ingredients.

Härkikselle kasvuvoimaa Kavlilta - Verso Foodille säätiöpohjainen omistaja5.3.2019 11:30:00 EET | Tiedote

Suomalainen kasvisruokaa kehittävä Verso Food Oy saa kansainvälistä kasvuaan vauhdittavan uuden omistajan, säätiöpohjaisen Kavlin. Norjalaiseen Kavli-konserniin kuuluva Kavli Oy ostaa Verso Food Oy:n koko osakekannan. Suomessa Kavli tunnetaan majoneeseista, sulatejuustoista ja viime vuosina myös Planti-merkillä myytävistä kaura- ja soijapohjaisista tuotteista. Planti-tuotteet valmistetaan Turussa. Suomalaista härkäpapua pääraaka-aineenaan käyttävä Verso Food pystyy uuden kumppaninsa kanssa nopeuttamaan laajentumissuunnitelmiaan uusille markkinoille ja uusiin tuoteryhmiin. Suomessa Verso Food tunnetaan Härkis®-härkäpaputuotteistaan.