Suomalaisille jo yli miljardi euroa voittoja Eurojackpotista

Suomalaispelaajien voitot Eurojackpotista ylittivät miljardin rajan viime perjantaina. Peli on ollut suomalaisille suotuisa, sillä Suomeen on osunut jo 15 päävoittoa, jotka ovat lisäksi olleet suuria; kymmenen suurimman voiton joukossa on neljä Suomen voittoa. Keskimääräinen suomalaisen päävoiton suuruus on 40,5 miljoonaa euroa. Ruotsiin on osunut vain yksin täysosuma. Se oli suuruudeltaan 20,3 miljoonaa euroa.

Suomeen tulleiden päävoittojen skaala kattaa pelin koko pottiavaruuden eli ulottuu minimipotista 10 miljoonasta eurosta enimmäispottiin 90 miljoonaan. Sen voitti neljä osuuden porukka Loimaalla viime vuoden helmikuussa. Pelin aloitusvuotta 2012 lukuun ottamatta Suomessa on juhlittu päävoittoa joka vuosi joko kaksi tai kolme kertaa.

- Pelaamisen aktiivisuuteen perustuvalla todennäköisyydellä olemme saaneet enemmän täysosumia kuin odotimme, mutta suurempi vaikutus menestykseemme on ollut sillä, että Suomen potit ovat olleet niin suuria. Niiden katveessa on tullut muitakin miljoonavoittoja. Seuraava Eurojackpot-miljonäärimme on järjestysluvultaan 60:s, muistuttaa viikoittaisten onnenpelien tuotepäällikkö Teemu Saukonoja.

Montako täysosumaa Suomeen tänä vuonna tulee?

- Tätähän on toki mahdotonta tietää etukäteen. Vuodesta 2013 Suomeen on kuitenkin tullut joka vuosi vähintään kaksi päävoittoa, joten toivotaan että sama tahti jatkuu ja Suomeen saadaan useampi päävoitto myös tänä vuonna, sanoo Saukonoja.

Suomen palautusprosentti on ollut Eurojackpotissa rahapelille epätyypillinen; vuosina 2014 ja 2017 palautusprosentti ylitti 100. Toisin sanoen Suomeen tuli pelistä enemmän rahaa voittoina kuin peliin sijoitettiin.

Eurojackpotin vuosi 2018 oli erinomainen. Liikevaihtoa kertyi 300,8 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 40,6 prosenttia. 90 miljoonan euron maksimipotteja oli vuoden aikana tarjolla peräti 13 viikolla. Etenkin Loimaalle helmikuussa osuneella 90 miljoonan euron ennätysvoitolla on ollut merkittävä vaikutus pelin suosioon, todetaan Veikkauksen vuoden 2018 vuosikertomuksessa.

Suomeen osuneet päävoitot suuruusjärjestyksessä:
1. 90 M€ Loimaa, kierros 6/2018, 5 osuuden porukka
2. 87 M€ Tampere, kierros 15/2017, 3 osuuden porukka
3. 61,2 M€ Espoo, kierros 37/2014
4. 57,3 M€ Akaa, kierros 14/2014, 10 osuuden porukka
5. 46,5 M € Tampere, kierros 27/2017
6. 46,2 M € Turku, kierros 30/2015
7. 41,6 M € Savonlinna, kierros 42/2017
8. 38,9 M € Suomi, kierros 36/2015 (10 osuuden nettiporukka eri puolilla Suomea)
9. 29,5 M€ Seinäjoki, kierros 4/2013
10. 23,3 M€ Kotka, kierros 23/2015