Suomalaisnaiset aloittavat Atlantin ylityksensä – mukana ei yhtäkään kilpapurjehtijaa

Ocean Ladies -tiimi koostuu kahdeksasta 46-72 -vuotiaasta kokeneesta purjehtijasta, joita yhdistää intohimo lajiin. Tulevana sunnuntaina he aloittavat Atlantin ylityksensä ensimmäisenä suomalaisena naisistona ARC-purjehduskilpailussa (Atlantic Rally for Cruisers). Samalla he ovat kilpailun ainoa vain naisista koostuva venekunta.

Kahdeksan suomalaisnaisen purjehdus Atlantin yli alkaa sunnuntaina Las Palmasista. He ovat ARC-purjehduskilpailun ainoa naisisto. Copyright: Ocean Ladies

Naiset aloittavat valtameren ylityksensä tulevana sunnuntaina, 25.11.2018, Espanjan Las Palmasista. Avomeripurjehdus Karibian St. Lucialle kestää noin kolme viikkoa. ”Tunteet laukkaavat nyt täysillä aallonpohjalta aallonharjalle. Seikkailu Atlantin yli alkaa muutaman päivän päästä. Olemme ihan tavallisia mimmejä, mammoja ja yksi mummi. Tiimimme kahden vuoden ponnistelut haaveemme toteuttamiseksi ovat onnistuneet yli odotusten”, kippari Raija Alapeteri kertoo.

Viimeiset valmistelut Las Palmasissa ovat parhaillaan käynnissä ja tunnelma on odottava. Hanke on vaatinut monien osaamisalueiden opettelua – valmistautumisessa on huomioitu muun muassa turvallisuusasiat, navigointi, Atlantin tuulet, sään tulkinta, teknisten laitteiden huolto, kovan kelin taidot, ongelmanratkaisukyky, vuorovaikutustaidot ja fyysinen kunto sekä tiimin toimivuus. "Yhdessä tekemisen voima, itseensä uskominen, periksiantamattomuus ja luottamuksen ilmapiiri ovat kantaneet meidät nyt lähtöviivalle. Vene ja naisisto ovat lähtökuopissa ja tunnelma sekä fiilikset ovat huipussaan. Jännittää, mutta niin pitääkin – näin pysytään skarppina koko vaativan purjehduksen ajan.”

ARC-kilpailuun osallistuu 174 venekuntaa, joista kolme on Suomesta. Matkaa kilpailulle kertyy noin 2700 merimailia. Naisiston vene on suomalaisvalmisteinen Swan 441. S/y Carissa (Ocean Lady) on valmistettu vuonna 1980, ja on hieman alle 14 metriä pitkä ja noin 4 metriä leveä.

Ocean Ladies -naisisto on:

Raija Alapeteri, kippari, Forssa
Paula Rissanen, perämies, Espoo
Tina Hellsten, Hanko
Maarit Suomi, Turku
Petra Päivärinne, Helsinki
Pia Siukosaari, Espoo
Meri Siili, Helsinki
Sari Laukkanen, Helsinki

Haastattelut ennen Atlantin ylitystä ovat mahdollisia 24.11.2018 asti.

Lisätiedot ja haastattelut:

Quinyx ainoana Suomessa toimivana yrityksenä Gartnerin raportteihin10.9.2018 08:00Tiedote

Quinyx, työvoimanhallinnan markkinajohtaja, on valittu mukaan arvostetun Gartnerin julkaisuihin, 2018 Market Guide for Retail Workforce Management Applications- ja 2018 Market Guide for Workforce Management Applications -raportteihin. Gartner on maailmanlaajuinen tutkimus- ja konsultointiyhtiö, joka tarjoaa yritysmaailman tietoa ja näkemystä. Quinyx on ainoa Suomessa toimiva työvuorosuunnittelu- ja ajanhallintaohjelmisto, joka on valittu mukaan Gartnerin listaukseen.

Maailman ensimmäisellä lapuankielisellä verkkokaupalla kohti markkinajohtajuutta31.8.2018 09:30Tiedote

"Vihiroonki parkettilaattia, joka ei nataja!" - pohjanmaalaisen Lapua Floors Oy:n verkkokauppa on avannut lapuankielisen versionsa. Yritys on Pohjoismaiden ensimmäinen parkettilattiavalmistaja, joka sävyttää tammiparketin uuden LED-öljyvahateknologian avulla. Kuluttajille suunnatun verkkokaupan lisäksi yritys tuo tuotteensa kattavasti jälleenmyyntiin ympäri Suomen, kerralla noin 250 myymälään. Tänä vuonna perustettu yhtiö myy tuotteitaan myös kansainvälisillä markkinoilla.