Suomalaisnaiset aloittavat Atlantin ylityksensä – mukana ei yhtäkään kilpapurjehtijaa

Ocean Ladies -tiimi koostuu kahdeksasta 46-72 -vuotiaasta kokeneesta purjehtijasta, joita yhdistää intohimo lajiin. Tulevana sunnuntaina he aloittavat Atlantin ylityksensä ensimmäisenä suomalaisena naisistona ARC-purjehduskilpailussa (Atlantic Rally for Cruisers). Samalla he ovat kilpailun ainoa vain naisista koostuva venekunta.

Kahdeksan suomalaisnaisen purjehdus Atlantin yli alkaa sunnuntaina Las Palmasista. He ovat ARC-purjehduskilpailun ainoa naisisto. Copyright: Ocean Ladies

Naiset aloittavat valtameren ylityksensä tulevana sunnuntaina, 25.11.2018, Espanjan Las Palmasista. Avomeripurjehdus Karibian St. Lucialle kestää noin kolme viikkoa. ”Tunteet laukkaavat nyt täysillä aallonpohjalta aallonharjalle. Seikkailu Atlantin yli alkaa muutaman päivän päästä. Olemme ihan tavallisia mimmejä, mammoja ja yksi mummi. Tiimimme kahden vuoden ponnistelut haaveemme toteuttamiseksi ovat onnistuneet yli odotusten”, kippari Raija Alapeteri kertoo.

Viimeiset valmistelut Las Palmasissa ovat parhaillaan käynnissä ja tunnelma on odottava. Hanke on vaatinut monien osaamisalueiden opettelua – valmistautumisessa on huomioitu muun muassa turvallisuusasiat, navigointi, Atlantin tuulet, sään tulkinta, teknisten laitteiden huolto, kovan kelin taidot, ongelmanratkaisukyky, vuorovaikutustaidot ja fyysinen kunto sekä tiimin toimivuus. "Yhdessä tekemisen voima, itseensä uskominen, periksiantamattomuus ja luottamuksen ilmapiiri ovat kantaneet meidät nyt lähtöviivalle. Vene ja naisisto ovat lähtökuopissa ja tunnelma sekä fiilikset ovat huipussaan. Jännittää, mutta niin pitääkin – näin pysytään skarppina koko vaativan purjehduksen ajan.”

ARC-kilpailuun osallistuu 174 venekuntaa, joista kolme on Suomesta. Matkaa kilpailulle kertyy noin 2700 merimailia. Naisiston vene on suomalaisvalmisteinen Swan 441. S/y Carissa (Ocean Lady) on valmistettu vuonna 1980, ja on hieman alle 14 metriä pitkä ja noin 4 metriä leveä.

Ocean Ladies -naisisto on:

Raija Alapeteri, kippari, Forssa
Paula Rissanen, perämies, Espoo
Tina Hellsten, Hanko
Maarit Suomi, Turku
Petra Päivärinne, Helsinki
Pia Siukosaari, Espoo
Meri Siili, Helsinki
Sari Laukkanen, Helsinki

Haastattelut ennen Atlantin ylitystä ovat mahdollisia 24.11.2018 asti.

Lisätiedot ja haastattelut:

18 % Suomen vuorotyöläisistä kertoi menneensä sairaana töihin korona-aikana; yli kolmannes pelkäsi menettävänsä työpaikkansa, jos jäisi pois työvuorosta11.6.2020 12:00:00 EESTTiedote

Suomen suurin verkkopohjainen musiikkikoulu tarjoaa palveluitaan jo noin 80 prosentissa maamme kirjastoista7.2.2020 10:00:00 EETTiedote

Suomen suurin internet-pohjainen musiikkikoulu Rockway tarjoaa maksutonta musiikinopetusta jo yli puolessa Suomen kirjastoalueista. Palvelu laajenee vuonna 2020 entisestään - tällä hetkellä se on saatavilla pääkaupunkiseudun lisäksi muun muassa Tampereella, Jyväskylässä, Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa ja Iisalmessa. Konseptiin kuuluu kirjastokorttia vastaan tarjottavan musiikinopetuksen lisäksi myös erillisiä musiikkihuoneita, joissa kirjaston asiakkaat voivat kehittää soittotaitojaan yhtä lailla maksutta käytössä olevilla soittimilla.