SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaisopiskelijoiden kuosit näkyvät Prisman mallistoissa

Jaa
Prisman pukeutumisen ja kodin tuotteista voi nyt löytää Aalto-yliopiston PatternLab-kurssilla suunniteltuja kuoseja. Yhteistyöllä vahvistetaan kotimaista designia Prisman oma merkki -tuotteiden kuoseissa sekä mahdollistetaan opiskelijoille tiivis kokemus kaupallisen valikoiman rakentamisesta. Opiskelijoita ilahduttaa omien kuosien näkeminen Suomen suosituimman muotikaupan valikoimissa koko maassa.

PatternLab on Aalto-yliopistolla vuosittain järjestettävä kurssi, jolla suunniteltuja kuoseja opiskelijat myyvät niin kotimaisille kuin kansainvälisillekin yrityksille. Nyt toteutettu ja ainakin ensi keväälle jatkuva yhteistyö S-ryhmän kanssa on poikkeuksellisen syvää. Yhteistyö alkoi viime vuonna poikkeuksellisen suurella kuosivalikoimalla.

”Hankimme yksinoikeudella yli 30 viime vuoden PatternLab-kurssilla suunniteltua kuosia, erityisesti pukeutumisen tuotteita ajatellen. Kuoseja käytetään omien merkkiemme, kuten House ja Actuelle, tuotteissa: naisten ja miesten vaatteissa, naisten ja lasten yöpuvuissa sekä uimapuvuissa. Vaatteiden lisäksi kuosit koristavat myös kodin tuotteita, kuten erilaisia keittiötekstiilejä. Ensimmäiset tuotteet tulivat myyntiin vuoden alussa, ja nyt huhtikuussa valikoimiin tulee runsaasti uusia PatternLab-kuosisia tuotteita. Muutama tuotteista on Prisman lisäksi myös S-marketien valikoimissa”, kertoo S-ryhmän marketkaupan pukeutumisen tuoteryhmäjohtaja Anne Hagman.

Yksi viime vuoden kurssilaisista on tekstiilisuunnittelua Aalto-yliopiston Fashion, Clothing and Textile Design -pääaineessa opiskeleva Sanna Ahonen, joka kertoo kiinnostuneensa PatternLabista erityisesti siksi, että kurssilla pääsee tutustumaan kuosisuunnitteluun aidossa, kaupallisessa kontekstissa.

“Olen myös aina nauttinut piirtämisestä, ja halusin siksi kokeilla siipiäni kaupallisen kuosisuunnittelun maailmassa. Opin kurssin aikana valtavasti kuosisuunnittelusta ja siihen liittyvistä tekniikoista, mutta myös asiakkaiden kontaktoinnista, asiakastapaamisten organisoinnista ja myyntityöstä. Parasta oli taitavien ryhmäläisten kanssa työskentely ja yhteisten mallistojen esittely tekstiilialan toimijoille, sekä tietysti ne hetket, kun sai kuulla jonkin oman kuosin tulleen myydyksi”, Ahonen kertoo.

Kurssilla suunniteltujen kuosien näkeminen Prisman valikoimissa on ollut opiskelijoille jännittävä kokemus.

“Olen ehtinyt jo bongata suunnittelemani “Cut-out Garden” kuosin sekä monta muuta Prisman valikoimissa. Vuoden 2022 PatternLab-ryhmällä on yhteinen keskustelukanava, johon ryhmäläiset jakavat kuvia aina, kun näkevät jonkin uuden kuosin kaupoissa. On ollut jännittävää nähdä oma kuosi konkreettisena vaatekappaleena, ja toki vielä jännittävämpää tietää, että samat tuotteet ovat saatavilla myös esimerkiksi ympäri Suomen asuvien sukulaisteni lähi-Prismoissa”, Ahonen iloitsee.

Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan kuoseja nimenomaan Prisman valikoimiin

Uusi PatternLab-kurssi on parhaillaan käynnissä Aalto-yliopistolla professori Maarit Salolaisen ohjaamana, ja yhteistyö opiskelijoiden kanssa jatkuu aiempaa tiiviimpänä. Tällä hetkellä suunnitellaan jo vuoden 2024 mallistoja.

”Tämän kevään kuosit valitsimme valmiista kurssilla tehdystä kokoelmasta, ja muokkasimme niitä yhteistyössä opiskelijoiden kanssa esimerkiksi skaalauksen, värityksen ja kuosin asettelun osalta. Tämänhetkisten opiskelijoiden kanssa taas teemme tiivistä yhteistyötä alusta asti. Olemme tilanneet heiltä nimenomaan meille suunnattuja kuoseja, jotka tulevat näkymään laajasti Prisman pukeutumisen ja kodin mallistoissa vuonna 2024”, Hagman sanoo.

Kuosien tilaaminen kotimaisessa korkeakoulussa opiskelevilta nuorilta suunnittelijoilta on Prismalle myös arvovalinta.

”Perinteisesti mallistojen suunnittelua tehdään yhteistyössä kansainvälisten kumppaneidemme kanssa. Meistä on hienoa, että saamme yhteistyön kautta valikoimiimme entistä enemmän suomalaista suunnittelua. Samalla opiskelijat pääsevät syventymään kaupallisen ja kysyntälähtöisen valikoiman luomiseen ja esimerkiksi siihen, millaisia vaateita kuoseille on teollisessa tuotannossa. He saavat siten tulevan työelämän kannalta erittäin hyödyllisiä taitoja”, Hagman kertoo.

Kaikki tuotteet on merkitty PatternLab-etiketeillä. Tuotteissa on käytetty pääosin vastuullisia materiaaleja, kuten kierrätettyä polyesteria, Lenzing Ecovero -viskoosia ja puuvillaa, joka on hankittu Better Cotton -aloitteen kautta ja edistää näin kestävämpää puuvillatuotantoa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Anne Hagman, pukeutumisen tuoteryhmäjohtaja, S-ryhmän marketkauppa, anne.hagman@sok.fi, puh. 010 7681 630

Kuvat

Lataa
PatternLab-etiketti
PatternLab-etiketti
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote

Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye