Suomalaispankit EU:n keskitasoa vahvempia

Vuosi 2018 oli Suomen pankkisektorille hyvä. Talouden korkeasuhdanne, luottojen kysynnän kasvu ja edullinen varainhankinta heijastuivat pankkien kehitykseen. Pankkien vakavaraisuus ja tuloskunto säilyivät EU-maiden keskitasoa vahvempina. Rakennemuutokset jatkuivat Nordean siirtäessä lokakuussa kotipaikkansa Ruotsista Suomeen. Myös vuonna 2018 sääntelyrintamalla tapahtui paljon.

Kotimaisten pankkien liikevoitto oli 5,4 miljardia euroa vuonna 2018. Liikevoitto heikkeni hieman edellisvuodesta, kun verrataan rakennemuutoksista puhdistettuja lukuja. Euromääräisesti eniten tulosta heikensivät sijoitustoiminnan nettotuotot. Sijoitustoiminta kärsi erityisesti osakkeiden markkinahintojen laskettua jyrkästi vuoden lopussa. Pankkien mittavat investoinnit IT-projekteihin ja digitalisaatioon jatkuivat vahvan kannattavuuden ansiosta.

Pankkien vakavaraisuus laski hieman edellisvuodesta mutta säilyi EU-maiden keskitasoa vahvempana. Etenkin lyhyen aikavälin likviditeettitilanne oli hyvä. Syynä vakavaraisuussuhteen heikkenemiseen oli ennen kaikkea pankkisektorin rakenteessa tapahtuneet muutokset.

Nordea siirsi lokakuussa kotipaikkansa Ruotsista Suomeen. Koska Suomi on pankkiunionin jäsenmaa, siirtyi koko konserni EKP:n suoraan valvontaan. Siirto kasvatti Suomen pankkisektorin taseen 3,4-kertaiseksi suhteessa vuotuiseen bruttokansantuotteeseen. Nordean siirron myötä Suomen pankkisektori on nyt yksi Euroopan suurimmista talouden kokoon nähden. Rakennemuutokset vaikuttavat merkittävästi tulosten ja tunnuslukujen vertailuihin vuosina 2016-2018.

Myös sääntelyrintamalla tapahtui paljon. Kotimaassa Finanssivalvonnan johtokunta teki useita päätöksiä koskien makrovakausvälineiden käyttöä. Päätökset liittyivät uusiin lisäpääomavaatimuksiin ja kotitalouksien velkaantumiseen. Lisäksi vuoden alusta voimaan astui pitkään valmisteltu rahoitusinstrumentteja koskeva kansainvälinen kirjanpitostandardi IFRS 9. Sen seurauksena pankkisektorin tulosten heilunta voimistui.

Tutustu Pankkivuosi 2018 -julkaisuun.

Finanssiala ry julkaisee vuosittain Pankkivuosi-julkaisun, jossa käydään läpi Suomen pankkimarkkinoiden rakennetta, kehitystä sekä siihen olennaisesti vaikuttaneita toimintaympäristön muutoksia. Julkaisun on laatinut Daniel Backström.

Suomalaiset toivovat vanhempiensa käyttävän varansa hyvinvointiin eivätkä halaja perintöä15.1.2020 09:34:17 EETTiedote

Suomalaisista 90 prosentin mielestä omien vanhempien tulisi ikääntyessään käyttää omaisuuttaan ja säästöjään oman hyvinvointinsa rahoittamiseen. Vain 10 prosenttia ajattelee, että vanhempien tulisi jättää mahdollisimman paljon omaisuuttaan perinnöksi. Suomalaisilla on kyselyn mukaan myös valmiutta myydä omaisuuttaan, mikäli ikääntymisen myötä tarvitsee enemmän hoivapalveluja kuin yhteiskunnan on mahdollista tarjota. Tämä selviää Finanssiala ry:n (FA) Norstatilta tilaamasta kyselytutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Finanssiala on Euroopan vihreässä kehityksessä paljon vartijana12.12.2019 10:15:22 EETTiedote

Suomalainen finanssiala on erittäin tyytyväinen, että Ursula von der Leyenin johtama EU-komissio lähestyy Euroopan vihreän kehityksen (Green Deal) tiedonannossaan ilmastokysymystä kokonaisvaltaisesti. ”Uusi komissio on oivaltanut hyvin, että kunnianhimoinen ilmastotavoite edellyttää sekä rahoittamisen että sijoittamisen tehokkaita keinoja. Finanssiala suurena sijoittajana, omaisuudenhoitajana ja luotottajana sekä vakuutusala riskin jakajana ovat keskeisessä roolissa ilmastotalkoissa”, korostaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.