Suomalaispankit EU:n keskitasoa vahvempia

Vuosi 2018 oli Suomen pankkisektorille hyvä. Talouden korkeasuhdanne, luottojen kysynnän kasvu ja edullinen varainhankinta heijastuivat pankkien kehitykseen. Pankkien vakavaraisuus ja tuloskunto säilyivät EU-maiden keskitasoa vahvempina. Rakennemuutokset jatkuivat Nordean siirtäessä lokakuussa kotipaikkansa Ruotsista Suomeen. Myös vuonna 2018 sääntelyrintamalla tapahtui paljon.

Kotimaisten pankkien liikevoitto oli 5,4 miljardia euroa vuonna 2018. Liikevoitto heikkeni hieman edellisvuodesta, kun verrataan rakennemuutoksista puhdistettuja lukuja. Euromääräisesti eniten tulosta heikensivät sijoitustoiminnan nettotuotot. Sijoitustoiminta kärsi erityisesti osakkeiden markkinahintojen laskettua jyrkästi vuoden lopussa. Pankkien mittavat investoinnit IT-projekteihin ja digitalisaatioon jatkuivat vahvan kannattavuuden ansiosta.

Pankkien vakavaraisuus laski hieman edellisvuodesta mutta säilyi EU-maiden keskitasoa vahvempana. Etenkin lyhyen aikavälin likviditeettitilanne oli hyvä. Syynä vakavaraisuussuhteen heikkenemiseen oli ennen kaikkea pankkisektorin rakenteessa tapahtuneet muutokset.

Nordea siirsi lokakuussa kotipaikkansa Ruotsista Suomeen. Koska Suomi on pankkiunionin jäsenmaa, siirtyi koko konserni EKP:n suoraan valvontaan. Siirto kasvatti Suomen pankkisektorin taseen 3,4-kertaiseksi suhteessa vuotuiseen bruttokansantuotteeseen. Nordean siirron myötä Suomen pankkisektori on nyt yksi Euroopan suurimmista talouden kokoon nähden. Rakennemuutokset vaikuttavat merkittävästi tulosten ja tunnuslukujen vertailuihin vuosina 2016-2018.

Myös sääntelyrintamalla tapahtui paljon. Kotimaassa Finanssivalvonnan johtokunta teki useita päätöksiä koskien makrovakausvälineiden käyttöä. Päätökset liittyivät uusiin lisäpääomavaatimuksiin ja kotitalouksien velkaantumiseen. Lisäksi vuoden alusta voimaan astui pitkään valmisteltu rahoitusinstrumentteja koskeva kansainvälinen kirjanpitostandardi IFRS 9. Sen seurauksena pankkisektorin tulosten heilunta voimistui.

Tutustu Pankkivuosi 2018 -julkaisuun.

Finanssiala ry julkaisee vuosittain Pankkivuosi-julkaisun, jossa käydään läpi Suomen pankkimarkkinoiden rakennetta, kehitystä sekä siihen olennaisesti vaikuttaneita toimintaympäristön muutoksia. Julkaisun on laatinut Daniel Backström.

Kysely: Viidennes arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden kuluessa15.7.2019 06:00:00 EESTTiedote

Maksutavat monipuolistuvat eivätkä kaikki maksutavat käy kaikkialla. Käteistä käytetään maksuvälineenä yhä vähemmän. Finanssiala ry:n (FA) teettämän kyselyn mukaan noin 20 prosenttia suomalaisista arvioi käteisen käytön loppuvan kymmenen vuoden sisällä, ja reilu 60 prosenttia jollain aikavälillä. Toisaalta lähes 30 prosenttia on sitä mieltä, ettei käteisen käyttö lopu koskaan.

Asuntovarallisuudessa potentiaalia nostaa ikääntyneiden hyvinvointia9.7.2019 11:15:00 EESTTiedote

Asuntovarallisuuden purkaminen tarjoaisi yhden keinon vastata ikääntyneiden kasvavaan hoivapalvelujen tarpeeseen. Asuntovarallisuutta purkamalla voitaisiin lisätä yksilöiden omaa valinnanvaraa hoivapalveluihin liittyen. Samalla se kasvattaisi kulutukseen perustuvia verotuloja ja vapauttaisi perheasuntoja nuoremmille kotitalouksille. Silver Economy -tapahtumassa Helsingissä nostettiin esiin myös yksityisten eläke- ja hoivavakuutusten tarve sekä yksityisten vakuutusten ja sosiaalivakuutuksen yhteensovittaminen.

KORJATTU LINKKI // Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä laimenemassa18.6.2019 06:52:51 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on vuoden toisella neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan edelleen heikentyvän. Yritysten luotonkysynnässä on havaittavissa hienoista elpymistä. Erityisesti yritysten investointilainakysynnässä odotetaan talven notkahduksen jälkeen varovaista kasvua. Barometrikysely II/2019 tehtiin touko-kesäkuun vaihteessa.