Suomalaissijoittajat myyntipäällä huhtikuussa – yhdysvaltalaisosakkeiden osuus kaupankäynnistä ja ostoista nousussa

Huhtikuussa Danske Bankin suomalaisasiakkaat myivät osakkeita ostoja enemmän, nouseviin kursseihin. Poikkeuksen tähän tekevät yhdysvaltalaiset osakkeet, joita ostettiin myyntejä enemmän.

Huhtikuussa osakkeet nousivat voimakkaasti, vaikka kuun aikana julkaistut talousluvut olivat lähes poikkeuksetta historiallisen heikkoja koronaviruksen aiheuttamien poikkeuksellisien rajoitustoimien vuoksi. Danske Bankin suomalaisasiakkaat tekivät huhtikuussa kauppoja yli puolet vähemmän kuin maaliskuussa – tässä huomioitavaa on, että maaliskuussa kauppoja tehtiin merkittävästi normaalia enemmän. Kauppamäärät olivat noin 60 % viime vuoden huhtikuun tasosta. Tämä viittaa siihen, että sijoittajat ovat siirtyneet odottavammalle kannalle markkinan pahimman turbulenssin väistyttyä.

Huhtikuun edetessä tilanne rahoitusmarkkinoilla parani, kun pahimmat koronaviruspelot hellittivät.  Yhdysvaltalaisosakkeet menestyivät hyvin teknologiasektorin johdolla ja yhdysvaltalaisosakkeiden osuus vaihdosta jatkoi myös kasvuaan.

”Applen osake nousi huhtikuussa myydyimpien listalle. Vaikka amerikkalaiset teknologiayhtiöt ovatkin raportoineet pääasiassa hyviä tuloksia ja Applenkin kurssi nousi huhtikuun aikana, on sijoittajille mahdollisesti herännyt huoli rajoitustoimien vaikutuksista myyntiin myös Applen kaltaisilla jäteillä”, Danske Bankin senioristrategi Tuukka Kemppainen sanoo.

Tuloskausi heilutti markkinoita entisestään

Yhdysvaltojen osakemarkkinan toimialarakenne on suotuisa ja alueen kasvunäkymät verrattuna Eurooppaan tai Japaniin ovat paremmat. Yhdysvalloissa selvässä vaihtokärjessä oli Bank of America.

Suomessa vaihtokärki oli Outokumpua lukuun ottamatta varsin odotettu. Outokummun voimakkaat kurssiliikkeet huhtikuussa ovat ilmeisesti houkutelleet sijoittajia kaupankäyntiin. Fortumia nettomyytiin, vaikka osake pysytteli huhtikuun ajan pääosin poikittaisessa liikkeessä Uniper-uutisista huolimatta.

”Lisäheiluntaa markkinoille toi Q1-tuloskausi, joka alkoi kuun puolivälissä, sekä öljyn hinnan historiallinen romahdus. Seuraavien kuukausien aikana tullaan näkemään koronaviruksen vaikutuksia talouteen ja yritysten tuloskehitykseen, ja odotettavissa onkin heiluntaa ja aktiivista kaupankäyntiä osakemarkkinoilla myös jatkossa”, Kemppainen sanoo.

Maa

Fresenius Medical Care AG & Co. KgaA

Fresenius Medical Care AG & Co. KgaA

E.ON SE

Deutsche Lufthansa AG (Regd)

LÄHDE: Danske Bank

Tietoa vertailusta

• Osakkeiden ostomaat perustuvat Danske Bankin suomalaisten asiakkaiden tekemiin kauppoihin huhtikuussa 2020.

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Välityspalkkiot ovat minimissään 2-8 euroa kaupankäyntiaktiivisuudesta riippuen.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.

Lisätietoja:

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 376 0596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

Luonnon monimuotoisuuden integrointi liiketoimintamalleihin vielä vaikeaa pohjoismaisille yhtiöille19.3.2024 08:45:00 EET | Tiedote

Kolme neljästä pohjoismaisesta suuryrityksestä kokee haastavaksi luonnon monimuotoisuuteen liittyvien riskien monimutkaisuuden, uskottavien tavoitteiden asettamisen sekä hallintomallin kehittämisen. Muutama yritys erottuu myönteisesti joukosta, mutta yksikään ei vielä ole päässyt tasolle, jossa luonnon monimuotoisuus on sisällytetty liiketoimintastrategiaan, ilmenee Danske Bankin varainhoidon tuoreesta raportista.