Suomalaista sisua jo puoli vuosisataa – Aarikan ikoninen Pässi täyttää 50 vuotta

Vuosi 2023 on ikonisen Pässin 50-vuotisjuhlavuosi. Kaija Aarikan designklassikko Pässi-veistos syntyi suomalaisen sisun symboliksi.

Aarikan Pässit ovat olleet ilomme ja ihastuksemme jo usean sukupolven ajan. Pässi on arvolahja, jonka omintakeinen muotokieli on ajaton vuosikymmenestä toiseen.

Juhlavuoden kunniaksi Aarikka tuo kevään mallistoon uuden Lemmikkipässin, jota koristaa Kaijan aikanaan piirtämät Lemmikit, nyt puisina kukkasina. Uusi Lemmikkipässi on kooltaan 18 x 14 cm. Lemmikkipässi on saatavilla Aarikan verkkokaupasta viikolla 11. Jokainen Pässi on kotimaisen käsityön taidonnäyte. Pässit valmistetaan Suomessa, taidokkaan käsityöläisen käsissä. ”Olen ylpeä siitä, että voimme edelleen tarjota avainlipputuotteita. Pässien lisäksi valmistamme kaikki muutkin puutuotteet kuten korut Suomessa”, sanoo Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström.

Ajatus puusta valmistettavasta lampaasta oli ollut Kaija Aarikan mielessä jo useita vuosia. Kaija halusi luoda juuri lampaan, koska hän oli viettänyt lapsuutensa maalaistalossa Somerolla ja tykännyt hoitaa siellä erityisesti lampaita. Kaijaa mietitytti, miten lampaan voisi tehdä puusta niin, että sen turkki näyttäisi pehmeältä ja kuohkealta. Verstaalla sattui olemaan laatikollinen mäntyisiä puupalloja, männyn syykuviot näyttivät aivan kiharaiselta lampaan turkilta. Siitä alkoi Pässin taival.

Muhkein Pässi-veistos on korkeudeltaan 24 cm. Juhlapässillä on korkeutta 17 cm ja Pikkupässillä 14 cm. Pienin on 8 cm Pohjanpässi. ”Pässi-veistos on puheenaihe ja tilan näyttävä keskipiste, samalla kun se myötäilee modernia sisustusta. Pässin muoto on pysynyt tunnistettavana, mutta silti siihen on tullut aina jotain uuttakin. Keskiössä on kaunis puupinta”, Sandström kuvailee.

Nykyään pässi poseeraa muun muassa Aarikan hopeakoruissa ja juhlavuoden kunniaksi Pässi tulee koristamaan kodinsisustuksen tuotteita. ”Vuonna 2019 valmistimme ensimmäiset Pässi-hopeakorut, oodina suomalaiselle Pässille. Ensimmäisenä halusin tuotteistaa ikonisen Pässin sormukseen ja rannekoruun. Tämän vuoden syksyllä julkaisemme vielä Pässi-kuusenkoristeet sekä uuden Pässi-horoskooppirannekorun, jonka kuvat Pauliina Aarikka on piirtänyt”, Sandström lisää. Uutuudet tulevat myyntiin muun muassa verkkokauppaamme www.aarikka.fi – pysythän kuulolla.

Lisätietoja:

Riia Sandström, toimitusjohtaja, Aarikka Oy, p. 050 5697494, riia.sandstrom@aarikka.com

Linda Pausio, markkinointi- ja verkkokauppajohtaja, Martinex Oy, p. 040 6715886, linda.pausio@martinex.fi

Kuninkaanväylä 37
20320 Turku

050 511 1329https://www.aarikka.fi/

Aarikka Oy on Kaija Aarikan vuonna 1954 perustama puisiin koruihin ja kodin tuotteisiin erikoistunut designbrändi. Aarikka Oy:n liikevaihto on kolme miljoonaa euroa ja se työllistää noin 10 henkilöä. Aarikka-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pääosin Suomessa käsityönä. Aarikka Oy:n kasvutarina on vuodesta 2017 ollut osana Martinex konsernia. www.aarikka.fi

Martinex
Vuonna 1986 perustettu Oy Martinex Ab on suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta kattaa laadukkaiden sisustus- ja kodintarvikkeiden, leikkikalujen, pelien, tekstiilien ja laukkujen valmistuksen ja maahantuonnin. Lisäksi se toimii tukkuliikkeenä ja on yksi Suomen monipuolisimmista verkkokauppatoimijoista. Martinex vaalii tuotteissaan kotimaisuutta, vastuullisuutta, iloa ja perheläheisiä arvoja. Martinex kehittää omia kotimaisia tuotebrändejä kuten Aarikka, Baking by Martinex, Ma-ia Family ja Peliko. Martinex on lisäksi lisenssinhaltija usealle tunnetulle tuotemerkille kuten Muumi ja Peppi Pitkätossu. Vuonna 2022 Oy Martinex Ab:n, Aarikka Oy:n ja Martinex Ab:n yhteenlaskettu liikevaihto oli 30 Meur, yhtiön palveluksessa oli 80 henkilöä ja sen tuotteita vietiin yli 50 maahan. www.martinex.fi

Ihastusta herättäneen Aarikan SS2024 muoti- ja korumalliston ensimmäiset uutuudet saapuivat29.1.2024 11:55:00 EET | Tiedote

Suomalainen muotoilun ja käsityötaidon designbrändi Aarikka juhlistaa ylpeänä 70-vuotisjuhlavuottaan, joka säkenöi värikkäänä. Juhlavuosi käynnistyi upeasti Helsingin Taidehallissa joulukuun alussa tulevan kevät-kesä 2024 -vaatemallistomme muotinäytöksellä. Juhlavuosi tuo mukanaan värien loistetta ja trendivärit valloittavat niin kirkkaina kuin murrettuinakin, upeasti luonnon värejä toistaen. Kevään korumalliston ensimmäiset uutuudet ovat myynnissä Aarikan verkkokaupassa aarikka.fi, ja muodin malliston ensimmäiset uutuudet tulevat myyntiin helmikuun alussa.

Aarikka Oy täyttää 70 vuotta – juhlavuoden 2024 aloittaa upea muotinäytös30.11.2023 12:46:26 EET | Tiedote

Suomalainen muotoilun ja käsityötaidon designbrändi Aarikka järjestää muotinäytöksen oodina suomalaiselle metsän helmelle ja juhlistaa ylpeänä 70-vuotisjuhlavuottaan. Helsingin Taidehallissa joulukuun neljäs päivä järjestettävä muotinäytös esittelee Aarikan tulevaa kevät- ja kesämallistoa ja paljastaa Meri Milashin kanssa yhteistyössä suunnitellun Kunnianosoitus puuhelmelle -malliston. Aarikka julkaisee tilaisuudessa myös upean Aarikka – Me olemme pyöreitä -kirjan.