Oy Woikoski Ab

Suomalaista vetytankkausteknologiaa viedään Eurooppaan

Kemianteollisuuden pioneeriyritys Oy Woikoski Ab julkistaa tänään toimittavansa uutta konseptia edustavan vetytankkausaseman Ruotsin Göteborgiin. Uusi vetytankkausasema on osa Euroopan rakennettavaa TEN-T-verkostoa, jonka on määrä kattaa muun muassa Saksassa 400 vetytankkausasemaa vuoteen 2020 mennessä.

Woikoski tankkausasema teipattuna

- "Olemme ylpeitä, että saamme olla mukana rakentamassa puhtaalle ja rajattomalle energialle perustuvaa liikennepolttoaineverkostoa Eurooppaan. Göteborgiin tuleva, ensimmäinen Suomen rajojen ulkopuolelle sijoittuva vetytankkausasemamme on oivallinen päänavaus teknologiaviennillemme. Samalla se on osoitus suomalaisen teknologiaosaamisen kilpailukyvystä," Woikosken toimitusjohtaja Kalevi Korjala sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriön toukokuussa 2015 julkaisemassa selvityksessä todetaan, että Suomessa tuotetaan liikennepolttoaineeksi sopivaa vetyä noin 2 000 000 kiloa vuodessa. Tällä määrällä voidaan kattaa 10 000 henkilöauton tai 830 linja-auton polttoainetarve. Vetytuotantoa voidaan helposti lisätä kasvattamalla elektrolyysikapasiteettia. Elektrolyysissä vedestä tuotetaan sähkön avulla vetyä, joten energian raaka-ainetta on rajattomasti saatavilla.

Woikoski on tuottanut vetyä yli sadan vuoden ajan, ja sen marraskuussa 2014 avaama Kokkolan elektrolyysilaitos on Euroopan suurin tätä teknologiaa käyttävä vedyntuotantolaitos.

Puhdasta energiaa

Liikenne- ja viestintäministeriön raportti toteaa, että vety on sähkön rinnalla ainoa energialähde, joka mahdollistaa täysin hiilidioksidivapaan liikkumisen edellyttäen, että vedyn tuottamiseen ei ole käytetty fossiilista energiaa. Suurin osa Suomessa tuotetusta vedystä syntyy teollisuuden sivuvirtana.

"Woikoski on toimialansa johtava cleantech-yritys. Samalla kun tunnistamme vahvat suomalaiset juuremme, kansainvälistymme hyvää vauhtia," Korjala sanoo.

Pitkä toimintasäde

Vetyä käyttävä polttokennoauto kulkee noin 600 kilometriä kolme minuuttia kestävällä tankkauksella, jossa autoon tankataan viisi kiloa vetyä. Vety maksaa tällä hetkellä kymmenen euroa kilolta eli polttoainekustannus on kymmenen euroa sataa kilometriä kohden. Modernissa Woikosken tankkausasemassa käytetään sekä 350 että 700 barin tankkauspainetta.

"Tavoitteemme on lanseerata Suomeen 20 vetytankkausasemaa vuoteen 2030 mennessä niin, että ne kattavat koko maan liikenneverkoston," Korjala sanoo.

Lisätietoja: toimitusjohtaja Kalevi Korjala, puh. 0400 156 848, 14.10.2015 klo 18 jälkeen.

Oy Woikoski Ab on vuonna 1882 perustettu suomalainen perheyritys, kaasu- ja kemianteollisuuden edelläkävijä. Tarjoamme asiakkaillemme kokonaisvaltaisia kaasunjakelun ratkaisuja ja palveluita pulloista laajamittaisiin jakelujärjestelmiin sekä koneita ja tarvikkeita hitsaukseen. Palvelemme yksityisasiakkaita, teollisuuden eri aloja, terveydenhuoltoa ja lääketiedettä. Työllistämme 200 työntekijää ympäri Suomea. Investoimme voimakkaasti vetyteknologiaan ja haluamme näyttää esimerkillämme, että kannamme vastuun huomisesta.

Woikoski tankkausasema teipattuna

Oy Woikoski Ab
Virransalmentie 2023
52920 Voikoski

Oy Woikoski Ab on vuonna 1882 perustettu suomalainen kaasuntuottaja, kaasu- ja kemianteollisuuden uranuurtaja. Pitkälle jalostetut ja korkeatasoiset tuotteet sekä erinomainen jakeluverkosto takaavat Woikosken asiakkaille parhaan mahdollisen palvelun. Pitkäjänteinen työ, jatkuva innovaatiokyky sekä työn ja ihmisten arvostaminen ovat arvoja, joiden ansiosta Woikoski tunnetaan tänä päivänä vastuunsa kantavana yhteistyökumppanina.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Oy Woikoski Ab

WOIKOSKI AVAA EUROOPAN SUURIMMAN ELEKTROLYYSIMENETELMÄÄ KÄYTTÄVÄN VETYTEHTAAN12.11.2014 14:00:00 EETTiedote

LEHDISTÖTIEDOTE / JULKAISUVAPAA 12.11.2014 KLO 14.00. Suomalainen perheyritys Oy Woikoski Ab rakentaa vahvasti vety-yhteiskuntaa, ja avaa tänään uuden vetytehtaan Kokkolaan. Tehdas on Euroopan suurin vedestä elektrolyysimenetelmällä vetyä tuottava laitos, joka valmistaa samalla ultrapuhdasta happea. Woikoski visioi vetyyn ja yritys on panostanut voimakkaasti viime vuoden aikana sen tuotantoon, logistiikkaan ja käyttösovelluksiin. Woikoski haluaa viitoittaa tietä kohti vähähiilisempää yhteiskuntaa: uusi vetytehdas, vedyntankkausasema ja polttokennoauto ovat vain osa vetyyn kohdistuvista investoinneista.

Oy Woikoski Ab rakentaa vahvasti vety-yhteiskuntaa23.1.2014 15:00:00 EETTiedote

LEHDISTÖTIEDOTE 23.1.2014, klo 15.00. Suomalainen perheyritys Woikoski osallistuu vahvasti vety-yhteiskunnan rakentamiseen ja esittelee 23.1.2014 oman vetytankkausasemakonseptinsa yhdessä Hyundain vetyauton kanssa Voikoskella. Vetyä Woikoski on tuottanut jo 101 vuotta, vain tuotantotavat ovat sadassa vuodessa hieman muuttuneet. Vetyä valmistetaan vedestä elektrolyysillä, höyryreformoimalla sitä maakaasusta tai biokaasusta tai hyödyntämällä esim. kemianteollisuuden eri prosesseista sivutuotteena syntyvää vetyä. Vedyn käyttö auton polttoaineena on ymmärretty Woikoskella jo 1930-luvulla, jolloin Voikosken teillä kulki vedyn voimalla Packard vm. 1927.