Suomalaisten innokkuus matkailla kotimaassa jatkaa kasvuaan – matkoja lähialueille ja maaseudulle tehdään entistä enemmän
Matkailualan valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kokoaa 120 kohdetta eri puolilta kotimaata. Lomalaidun ry:n ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n valtakunnallinen maaseutumatkailun markkinointikanava www.matkamaalle.fi on mukana kampanjassa neljättä kertaa. MatkaMaalle.fi palvelu kokoaa yli 200 kotimaista, monipuolista ja laadukasta matkailupalvelua. Kohteet maalla hurmaavat paikallisilla ruuillaan ja monipuolisilla luonto- ja aktiviteettimahdollisuuksillaan.
Suomalaiset haluavat tukea suomalaista työtä ja paikallisia matkailuyrittäjiä
- Kotimaan matkailu on vastuullista paitsi ympäristön myös suomalaisen työn tukemisen näkökulmasta. Jokaisella kotimaan matkalla on vaikutusta matkailuyritysten ja maaseutualueiden elinvoimaisuuteen kerrannaisvaikutusten kautta. Matkailu kotimaassa vaikuttaa positiivisesti myös suomalaisen ruuan kysyntään. Matkakohteessaan matkailijat syövät suomalaista ruokaa useasti päivässä ja samalla tutustuvat kotimaiseen ruokatarjontaan yleisemminkin, korostaa Kimmo Aalto.
Lomamatkojen ohella maaseudulle matkaillaan entistä enemmän myös ryhminä. Myös bussiryhmien kiertomatkailu maaseutukohteisiin on vilkastumaan päin, mikä mahdollistaa maaseudun matkailuelämysten avautumisen myös niille, joilla ei ole esimerkiksi omaa autoa.
- Perhe- ja sukujuhlia sekä työyhteisöjen virkistyspäiviä ja kokouksia järjestetään nyt huomattavasti enemmän maaseudun matkailuyrityksissä verrattuna edeltäviin, koronan kurittamiin vuosiin, iloitsee Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja Saila Valkeaniemi.
Matkustus kotimaassa kiinnostaa
100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan ja Suoma ry:n teettämän kyselytutkimuksen mukaan 65 % suomalaisista matkailee tulevana kesänä kotimaassa, vaikka matkustusrajoitukset ulkomaille ovat keventyneet. Matkustushalukkuus kotimaassa on pysynyt korkeana ja jopa kasvanut kaksi prosenttiyksikköä edellisvuodesta. Erityisen ilahduttavaa on, että suurinta matkustushalukkuus on 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä (71 %).
Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja kokoaa kotimaan kohteet yhteiselle 100syytä.fi -sivustolle. Kampanja on työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema.
Viime kesänä matkailualan toimijoiden yhteismarkkinointi 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kautta siivitti kotimaanmatkailun ennätyslukemiin, kun kotimaisten yöpymisten määrä heinäkuussa 2021 oli historian korkein. Kotimaan kohteiden vetovoima jatkuu tutkimuksen tulosten mukaan tänäkin kesänä.
Kuudetta kertaa toteutettava kampanja on onnistunut innostamaan suomalaisia etsimään matkakohteita ja matkailemaan kotimaan kohteissa. Viime vuonna 100syytä.fi -sivustolla vieraili noin 530 000 yksittäistä kävijää.
----------------------------------
Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–21.4.2021. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja:
Kimmo Aalto, Lomalaidun ry:n toiminnanjohtaja
kimmo.aalto@lomalaidun.fi +358401791618
Saila Valkeaniemi, Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry:n puheenjohtaja
saila@valkeaniemi.fi +35850 309 1660
www.matkamaalle.fi -sivusto mukana kampanjassa
- https://100syyta.fi/artikkelit/-lue-matkamaalle
- https://100syyta.fi/kohde/lomalaidun-majoitus
- https://100syyta.fi/kohde/lomalaidun-aktiviteetit
100syytä matkailla Suomessa -kampanja:
Maisa Häkkinen, Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja
maisa.hakkinen@mikseimikkeli.fi, +358 44 794 2219
Hannu Komu, Suoma ry:n toiminnanjohtaja
hannu.komu@onvisio.fi, +358 400 615756
------------------
Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselyn tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 9.–21.4.2021. Tutkimusten kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat. Kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otokset kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
MTK pettyi suden suotuisan suojelutason viitearvon määrittelyyn10.10.2025 16:02:43 EEST | Tiedote
Suden suotuisan suojelutason viitearvoksi Suomessa on määritetty 273 sutta. Vaikka susi on nyt boreaalisella vyöhykkeellä suotuisalla suojelutasolla, MTK pitää viitearvoa liian korkeana ja määrittelyn perusteena olevia keskeisiä seikkoja ongelmallisina.
Viljelijöiden talous poikkeuksellisen heikko - kasvukausikysely kertoo syyt10.10.2025 11:51:23 EEST | Tiedote
Vuoden 2025 kasvukausi oli viljelijöiden mukaan poikkeuksellisen haastava. Kevään kylmyys, kesän kuivuus ja syksyn sateet laskivat sato-odotuksia useimmilla tiloilla. Suurin osa 422 kasvukausikyselyyn vastanneesta viljelijästä arvioi sadon määrän ja laadun olevan tavanomaista tasoa tai sitä heikompaa. Sääolosuhteiden lisäksi myös tilojen taloudellinen tilanne oli monilla tuotantosuunnilla keskimääräistä heikompi. Haasteista huolimatta osa tiloista raportoi myös onnistumisia, erityisesti marjakasvien, kuivaheinän ja syysviljojen osalta.
Puukaupan kilpailuttamisen merkitystä ei voi väheksyä8.10.2025 15:46:09 EEST | Tiedote
Puukauppa on hiljentynyt syksyn aikana, ja metsänomistajien myyntihalukkuus on ollut laskussa. Keväällä puukauppa kävi vielä kiivaasti. MTK:n tuore Metsätutka-kysely osoittaa, että ensi vuodelle puunmyyntiaikeita on enää noin kolmasosalla metsänomistajista. Puukauppamäärien laskiessa kilpailutuksen merkitys korostuu, muistuttaa asiantuntija.
Susikanta selvästi aiempaa suurempi – kiintiömetsästys välttämätöntä30.9.2025 10:44:34 EEST | Tiedote
Tuoreimman kanta-arvion mukaan maaliskuussa 2025 Suomessa oli noin 430 sutta ja noin 76 susireviiriä. Susikanta kasvoi edellisvuodesta peräti 46 prosenttia. Susikannan koko vaihtelee vuoden eri aikoina, ja marraskuussa 2025 kannan arvioidaan olevan noin 557 sutta. Luonnonvarakeskuksen tiedot kertovat, että susiyksilöt ja kannan kasvu painottuvat voimakkaasti läntiseen Suomeen.
Kotimaiset kurpitsat ovat syksyn kuumin sesonkituote – Lajikkeita ja vinkkejä kotikeittiöön29.9.2025 09:20:14 EEST | Tiedote
Kotimaisten kurpitsojen pääsesonkia vietetään syyskuusta marraskuuhun. Kurpitsat ovat kurkun ja melonien sukulaiskasveja, jotka kasvavat avomaalla. Kesällä herkutellaan kesäkurpitsalla, syksyllä on paksukuoristen talvikurpitsojen aika. Kurpitsasato kypsyy loppukesällä ja syksyllä, ja lokakuu onkin oivallinen aika herkutella kotimaisilla kurpitsoilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme