Suomalaisten luottamus Attendoon on hieman vahvistunut

Tänään julkaistun Luottamus & Maine -tutkimuksen mukaan suomalaisten luottamus Attendoa kohtaan on vuoden aikana vahvistunut. Tutkimuksen vastaajat toivovat Attendolta avoimempaa ja aktiivisempaa viestintää sekä parempaa vuorovaikutusta läheisten kanssa.

T-Median vuosittain toteuttamassa Luottamus & Maine -tutkimuksessa mitataan suomalaisten näkemystä yritysten ja yhteisöjen maineesta. Tutkimus osoittaa vahvan korrelaation maineen kahden eri osan; käsitysten ja tekojen välillä. Luottamus ilmenee sidosryhmätukena eli tekoina, kuten esimerkiksi työhakemuksina, rinnalla seisomisena kriisin keskellä, sijoituksina ja suositteluna.

Attendo löytyy tänään julkaistun tuloslistan neljänneksi huonomaineisimman yrityksen sijalta – parannusta viime vuoteen on tapahtunut kahden sijan verran. Luottamus Attendoa kohtaan sai kovan kolauksen, kun hoivakriisi keväällä 2019 kosketti myös Attendoa.

- Iloitsemme, että maineemme on T-Median tutkimuksen mukaan hiukan parantunut. On selvää, että aiempina vuosina olemme Attendolla keskittyneet liiaksi kasvuun ja tekniseen hoivan laatuun. Olemme kuunnelleet asiakkaitamme ja työntekijöitämme ja aloittaneet muutosmatkan tavoitteenamme ansaita suomalaisten luottamus, sanoo toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.

- Tämän vuoden aikana käydyt hyvät keskustelut kuntien, aluehallintovirastojen ja Valviran kanssa ovat omalta osaltaan osoittaneet, että toimintamme on parantunut ja muutosmatkamme etenee oikeaan suuntaan. Arvomme - osaaminen, sitoutuminen ja välittäminen - kertovat, miten haluamme työtämme edelleen tehdä ja työntekijöitämme ja asiakkaitamme eli asukkaita, heidän läheisiään ja kuntia palvella, hän jatkaa.

Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että yhä useampi osoittaa luottamusta Attendoa kohtaan kertomalla olevansa valmis hakemaan Attendolta töitä tai suosittelemaan yhtiötä työ- tai asuinpaikkana.

- Luvuissa näkyy selvää parantumista, mikä luo uskoa meihin. Matka luottamuksen ansaitsemiseksi on kuitenkin pitkä: oikein toimiminen, arjen teot ja kohtaamiset ihmisten kesken ratkaisevat, toimitusjohtaja Virpi Holmqvist toteaa.

Tutkimuksen avoimissa vastauksissa Attendon mainetta arvioineet kannustivat aiempaa avoimempaan ja aktiivisempaan vuorovaikutukseen läheisten ja muun yhteiskunnan kanssa. Tulokset osoittavat, että Attendon on parannettava toimintansa läpinäkyvyyttä ja tuotava enemmän esiin mm. millaista Attendo-kodeissa on työskennellä ja asua.

Lisätietoja tutkimuksesta saa T-Medialta www.t-media.fi

Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin mahdolliset haastattelupyynnöt pyydämme ystävällisesti osoittamaan asiakaskokemus- ja viestintäjohtaja Susanna Paloheimolle, p. 044 4942 122 tai susanna.paloheimo@attendo.fi

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi

Hoiva-alan henkilöstöpulaa ei ratkaista vain koulutuspaikkoja lisäämällä10.2.2021 11:43:47 EETUutinen

Hoiva-alan henkilöstöpulaan esitetään julkisessa keskustelussa useimmiten ratkaisuksi koulutuksen lisäämistä. Se ei yksin riitä. Hoiva-alalla on kehitettävä myös johtamista. Attendo alan suurimpana yksityisenä toimijana on avainasemassa johtamisen kehittämisessä. Jokainen Attendon neljästä sadasta yksikönjohtajasta osallistuu räätälöityyn esimiesvalmennukseen, joka täydentää jo käytössä olevaa lähiesimieskoulutusta.

Hoivakriisistä kaksi vuotta – Attendon muutosmatka etenee ja luottamus vahvistuu22.1.2021 07:11:00 EETUutinen

Kaksi vuotta sitten esiin nousseet epäkohdat vanhusten hoivapalveluissa johtivat vanhuspalvelulain uudistamiseen ja suureen määrään yksittäisiä toimenpiteitä sadoissa hoivakodeissa kautta maan. Attendolla loppuvuodesta 2019 aloitettu muutosmatka on tuoreiden henkilöstö-, asukas- ja läheiskyselyiden mukaan alkanut tuottaa tulosta: luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut.

Attendon opit koronavuodesta 2020: maskit, turvavälit, nopea testaaminen ja paljon viestintää21.1.2021 07:01:00 EETUutinen

Vuosi 2020 toi koronavirukselta suojaamisen ja suojautumisen osaksi myös hoiva-, palvelu- ja tukikotien arkea. Suojavarusteisiin ja suojautumisohjeisiin panostettiin paljon aikaa ja rahaa. Attendolla on Suomessa noin neljä sataa hoiva-, palvelu- ja tukikotia, joissa asuu noin 10 000 ihmistä lapsista ikäihmisiin. Asukkaiden keskuudessa todettiin vuoden 2020 aikana yhteensä 71 tartuntaa kaikkiaan yhdeksässä Attendo-kodissa. Yli puolet tartunnan saaneista asukkaista parantui viruksen aiheuttamista sairauksista. 13 000 työntekijän keskuudessa todettiin yhteensä 63 tartuntaa kaikkiaan 28 Attendo-kodissa: kokoaikainen maskien käyttö ja muu hyvä suojautuminen estivät tartuntojen leviämisen asukkaiden keskuuteen.

Koronapandemian torjuntaan käytettyjen suu- ja nenäsuojainten kuluista on lähetetty laskuja kuntatilaajille14.12.2020 11:18:33 EETUutinen

Attendo veloittaa kuntatilaajiltaan koronan torjumiseen tarvittujen suu- ja nenäsuojainten toteutuneet kulut ajalta 1.4. - 30.11.2020. Laskussa on kyse poikkeusolojen aiheuttamista ylimääräisistä kustannuksista, joiden ei voida katsoa kuuluvan tai kuuluneen ostopalvelusopimusten tavanomaisten soveltamisalan piiriin, ellei toisin ole sovittu. Suojavarusteiden korvaaminen yksityiselle palveluntuottajalle kuuluu kuntien vastuulle kansallisen valmius- ja tartuntatautilainsääntelyn sekä sosiaali- ja terveysministeriön 9.4.2020 antaman ja 13.5.2020 tarkentaman suojavälineiden käyttöä koskevan määräyksen perusteella. Kunnat ovat saaneet valtiolta koronatukea voidakseen korvata myös yksityisille palveluntuottajille koronapandemian aiheuttamat ylimääräiset kustannukset. Lisäksi sosiaali- ja terveysministeri on syksyllä julkisuudessa korostanut kuntien vastuuta suojavarusteiden saatavuuteen ja korvaamiseen liittyen. Attendo laskuttaa tilaajiltaan ostamansa asukkaiden ja työntekijöiden pandemialt