Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

"Vasta kaksi vuotta sitten ensiesittelynsä saanut vaaleanpunainen Rosé on vallannut Briteissä jo 4 %:n markkinaosuuden ja kasvanut nollasta yli 45 miljoonan punnan myyntiin. Uskon sen lyövän läpi tänä vuonna myös muualla ja Suomi on tässä etujoukoissa", kertoo kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula.

Omenista puristetusta mehusta käymismenetelmällä valmistettua siideriä pidettiin ennen ajanlaskumme alkua pyhänä juomana, jolla oli kelttien mytologiassa myös oma jumalansa. Rooman legioonalaiset saivat osan palkastaan siiderinä ja sitä on käytetty myös terveydenhoidossa erilaisia vaivoja parantamaan. Oivallisina omenankasvatusalueina tunnetuista eteläisestä Englannista ja Pohjois-Ranskasta kehkeytyi siiderin ydinaluetta, joilla on omat tyylinsä ja perinteensä. Aidosta omenamehusta tehdyt käsityösiiderit ovat nousseet kansainvälisesti suureen suosioon ja niitä käytetään seurustelun lisäksi myös ruokajuomana.

”Olemme erittäin ylpeitä, että saimme Suomeen valtavassa nosteessa olevat englantilaiset ja ranskalaiset suosikkisiiderit. Vasta kaksi vuotta sitten ensiesittelynsä saanut vaaleanpunainen Rosé on vallannut Briteissä jo 4 %:n markkinaosuuden ja kasvanut nollasta yli 45 miljoonan punnan myyntiin. Uskon sen lyövän läpi tänä vuonna myös muualla ja Suomi on tässä etujoukoissa. Käsityöläissiiderit ovat muutenkin löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Niiden kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula ja jatkaa: ”Kesäkausi on hienoa aloittaa myös tuomalla markkinoille itse kehittämämme Mighty Hard Cider -uutuutemme. Uskon sen puhuttelevan myös sellaista kuluttajaa, joka siidereihin ei ole vielä tottunut.”

Henry Westons

Henry Weston aloitti siiderituotannon maatilallaan Herefordshiressa omilla omenoillaan vuonna 1880 ja perheyrityksen tuotanto jatkuu edelleen samoilla sijoilla. Nykyisin tuotannosta vastaa viidennen polven Weston, Guy Lawrence, joka haki oppia ja inspiraatiota Uuden-Seelannin viinitarhoilta. Kesän 2021 suosikit Westonsilta ovat ensiesittelynsä nyt saava suodattamaton Cloudy Vintage ja viime kesänä suureksi hitiksi kotimaassaan noussut trendikäs Vintage Rosé -vuosikertasiideri. Henry Westons -omenasiiderit ovat perinteisissä puolen litran lasipulloissa.

Henry Westons Cloudy Vintage (7,3 %, sokeria 30.0 g/l) on kevyen samea ja omaa pirteän, luonnollisen pienen kuplan. Raikas ja vahva, mutta silti pirteä siideri on kuiva. Klassinen englantilainen ruokasuositus kuivalle ja runsaalle siiderille on juustolautanen ja erityisesti ikääntynyt Cheddar. Saatavilla Alkoista, hinta 4,98 euroa.

Henry Westons Vintage Rosé (5,5 %, sokeria 45.0 g/l) on rehellisen vaaleanpunainen ja hipoo kupliltaan täydellisyyttä. Pehmeä ja pyöreä, hedelmäinen maku ja omenankukkainen tuoksu luovat hyvin tasapainoisen kokonaisuuden, joka ei ole liian makea. Erinomainen puolikuiva kesäsiideri yllättää keveydellään. Saatavilla Alkoista sekä Keskon ja S-Ryhmän liikkeistä, hinta n. 4,46 euroa.

Louis Raison

Bretagnessa toimiva Louis Raison on ranskalaisen siiderityypin uranuurtaja. Vuonna 1923 perustetun siideritalon omenat on aina toimittanut sama paikalliskasvattajien osuuskunta, minkä vuoksi Louis Raisonin käsityöläissiiderin laatu on pysynyt aina tasaisen korkeana. Louis Raison pakkaa siiderin 0.33 -litran tölkkiin.

Louis Raison Rouge Delice (5,5 %, sokeria 80.0 g/l) on upea punertava, vain Ranskassa kasvavista punamaltoisista Rouge Délice -omenoista sekä korkean sokeri- ja tanniinipitoisuuden omaavista French Bittersweet -siideriomenoista valmistettu puolikuiva omenasiideri. Maultaan moniulotteinen, mutta tasapainoinen siideri sopii hyvin paitsi seurusteluun, myös kesäisten ja marjaisten salaattien kanssa. Saatavilla Keskon ja S-Ryhmän liikkeistä, hinta n. 2,99 euroa.

Mighty Hard Cider on aito siideriuutuus suomalaiseen makuun

Suomen johtaviin alkoholialan maahantuontiyrityksiin kuuluva Servaali kehitti oman suoraviivaisen Mighty Hard Cider (5,5 %, sokeria 45.0 g/l) -omenasiiderin. Vaikutteita pakkaukselle haettiin craft-oluiden puolelta ja nimi kertoo oleellisen: Hard Cider on amerikkalainen nimitys juomalle, joka erottaa alkoholin omenamehusta. Maultaan tyylikäs, Viron Tartossa Servaalin oman reseptin mukaan käymisteitse valmistettu omenasiideri on kuiva, mutta silti suunmyötäinen. Uutuus on helposti nautittava joko sellaisenaan tai kesäisten grilliruokien parina. Suomen vähittäiskaupan ensimmäinen Hard Cider on saatavilla Alkoista ja Keskon kaupoista puolen litran tölkissä, hinta n. 2,95 euroa.

Siiderien makeusluokitukset

Siideri on kuivaa, kun siinä on litraa kohden sokeria enintään 45-50 grammaa. Makeassa siiderissä sokeria on vähintään 85-90 grammaa litra.

Servaali Oy on yksi Suomen johtavista alkoholialan maahantuontiyrityksistä. Yhtiön kivijalkana on kaksi suomalaista omistajayritystä: Olvi Oyj, joka on 140 vuotta vanha juomatuotteiden valmistaja, sekä yli 25 vuotta juomatuotealalla toiminut Momentin Group Oy

Juho Koivula, tuotepäällikkö, Servaali Oy
+358 40 640 1889, juho.koivula @servaali.com

Samuel Sorainen, Wolfcom Oy, +358 400 579 653, samuel.sorainen@wolfcom.fi

Henry Westons Cloudy Vintage
Henry Westons Cloudy Vintage
Mighty Hard Cider
Louis Raison Rouge Delice
Mighty Hard Cider

Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi28.5.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.

Ensimmäinen helikopteriyhteys Helsingistä Hankoon ja Maarianhaminaan27.5.2021 09:04:23 EEST | Tiedote

Uusi suomalainen helikopteripalvelu Helsinki Citycopter tuo kesäsesongiksi liike- ja tilauslentojensa rinnalle aikataulutetut lennot Hankoon ja Maarianhaminaan. Helikopterilennot parantavat Suomen suosituimpiin kuuluvan kesäkaupungin Hangon tavoitettavuutta ja on myös ainoa mahdollisuus lentää aurinkoiselle Ahvenanmaalle Maarianhaminan lentokentän kiitorataremontin aikana. Kesäviikonloppuisin operoitavat lennot Helsingistä Hankoon kestävät noin puoli tuntia ja Maarianhaminaan puolitoista tuntia.

Heimon Kala Oy uudistuu, uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Laavainen20.5.2021 11:53:16 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin kalataloihin kuuluva Heimon Kala Oy:n on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Mikko Laavaisen, KTM. Hän siirtyi perinteikkääseen kalankasvatus- ja jalostusyhtiöön toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana. Laavainen on luotsannut uudistumisia ja elintarvikkeiden kaupallistamista myös Raisio Oyj:n Benecol-liiketoiminnan johtajana sekä Danonen, Iittalan ja Unileverin palveluksessa. Heimon Kalan ruorissa Laavaisen tavoitteena on nostaa kuluttajien lautasille entistä enemmän ympäristöystävällistä kotimaista kalaa.

Suomalainen sähköskuuttiyhtiö konseptoi mikroliikkuvuuden palveluksi17.5.2021 10:52:37 EEST | Tiedote

Suomalainen Augment Bike Oy on konseptoinut sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi. Augment.eco tarjoaa huolettoman ja laadukkaan henkilökohtaisen sähköisen potkulaudan alan ensimmäisenä toimijana saumattomalla huoltopalvelumallilla. Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Seinäjoella ja Itävallan Stuhlfeldenissä huolto- ja logistiikkakeskuksia ylläpitävä Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.

Vaasan StreetFood SOFT BUN on pehmeästi paras burgerisämpylä22.4.2021 10:51:06 EEST | Tiedote

Tulevan kesän merkittävin Street Food -uutuus laajassa vähittäiskauppajakelussa on Vaasan SOFT BUN. Se on ainutlaatuisen pehmeä ja kuohkea potato bun -hampurilaissämpylä, joka nostaa burgerin täytteiden maut ansaitsemaansa asemaan. Aidon amerikkalaisen perunasämpyläreseptin mukaan leivottu suomalainen sämpyläuutuus muuttuu paahdettaessa superpehmeäksi ja ilmavaksi tarjoten hampurilaiselle kestävän ja imukykyisen, käsissä helposti pideltävän rungon.