Nanoksi Finland Oy

Suomalaisyrityksen pinnoite tappaa viruksia pinnoilta ja sisäilmasta – voi auttaa torjumaan koronaa sairaaloissa ja hoivakodeissa

Mikkelin sairaala hyödyntää jo Nanoksin kehittämää itsedesinfioivaa pinnoitetta. Nanoteknologiaan perustuva pinnoite on käytössä myös vanhusten hoivakodeissa ja päiväkodeissa.
Ruiskutettava pinnoite tuhoaa viruksia pinnoilta ja sisäilmasta. Nanoksin pinnoite aktivoituu jo vuorokauden sisällä pinnoitustöiden aloittamisesta ja voidaan asentaa joko jälkiasennuksena tai uudiskohteisiin.

Helsinkiläinen Nanoksi Finland on tuonut markkinoille itsedesinfioivan, huonevaloa hyödyntävän pinnoitteen, joka vähentää virusten ja bakteerien määrää pinnoilla ja sisäilmassa. Pinnoitteesta voi olla merkittävä hyöty koronaepidemiassa, sillä tutkimusten mukaan koronavirus tarttuu paitsi pisaratartuntana, myös pinnoilta.

Pinnoite desinfioi itsensä, kun siihen kohdistuu valoa. Ilmiötä sanotaan valokatalyysiksi.

– Valokatalyysissä käynnistetään valon avulla kemiallinen reaktio, jossa vapautuvat happiradikaalit reagoivat pinnalla olevien mikrobien kanssa ja tuhoavat ne. Reaktioon tarvitaan katalyyttinä toimiva aine, titaanidioksidi. Menetelmää käytetään yleisesti myös puhdistettaessa vettä ja ilmaa erilaisista haitta-aineista, Nanoksin pinnoitteiden kehitystyöstä vastaava tutkija, fyysikko Pasi Keinänen kertoo.

Pinnoite ja valo tuhoavat viruksia

Katalyysipinnoite tuhoaa yhdessä valon kanssa viruksia, bakteereja, homeitiöitä ja muita haihtuvia orgaanisia yhdisteitä. Pinnoite on ollut Nanoksilla myynnissä kolmen vuoden ajan.

Tampereen yliopiston tutkimus on vahvistanut, että Nanoksin pinnoitteet toimivat. Laaduntarkastusyhtiö SGS Groupin selvitys puolestaan osoittaa, että Nanoksin käyttämä katalyysimateriaali tuhosi normaalissa huonevalossa 98 prosenttia influenssaviruksista kahdessa tunnissa.

– Sekä influenssa- että koronavirus ovat rakenteeltaan samankaltaisia vaipallisia viruksia. Vaikka emme vielä koronaviruksen vaarallisuuden vuoksi voi suorittaa sillä laboratoriokokeita, teknologiamme tulisi vaikuttaa myös koronavirukseen samalla lailla kuin influenssa A -virukseen, Nanoksin Pasi Keinänen jatkaa.

Viruksia tappava pinnoite toimii jo vuorokaudessa

Itsedesinfioivasta, pelkkää huonevaloa hyödyntävästä pinnoitteesta voi olla merkittävä hyöty vallitsevassa koronavirusepidemiassa. Pinnoite on nopea asentaa, ja kuivuessaan se muodostaa pinnalle näkymättömän, joustavan ja hengittävän suojan.

Pinnoite aktivoituu jo vuorokauden sisällä pinnoitustöiden aloittamisesta. Pinnoite soveltuu useille eri pintamateriaaleille, ja se voidaan levittää uudiskohteisiin tai jälkiasennuksena.

– Tutkimukset osoittavat koronaviruksen selviytyvän erilaisilla pinnoilla jopa useita päiviä. Valokatalyysi soveltuu erittäin hyvin pintojen jatkuvaan desinfiointiin ilman kemikaaleja. Pinnoitteen lisäksi tarvitaan vain valoa, Nanoksin toimitusjohtaja Jukka Laks kertoo.

Valokatalyyttisia pinnoitteita on käytetty jo vuosia rakennusten ulkopinnoilla kuten seinissä ja ikkunoissa pitämään ne puhtaana. Sisätiloissa pinnoitteita on aikaisemmin käytetty harvoin, mutta uuden sukupolven pinnoitteet tuhoavat mikrobeja myös sisällä.

– Varhaiset valokatalyyttiset materiaalit tarvitsivat toimiakseen auringon UV-valoa. Ruiskutettavat, uuden sukupolven valokatalyyttiset materiaalit kuitenkin aktivoituvat jo näkyvästä valosta. Jos valossa pystyy lukemaan kirjaa, valo riittää pitämään valokatalyyttisen pinnan vapaana mikrobeista, Laks jatkaa.

Pinnoitetta käytetään kiinteistöissä, joissa on sisäilmaongelmia

Katalyysipinnoitteita on käytetty useissa kiinteistöissä, joissa on todettu sisäilmaongelmia, sillä pinnoite yhdessä valon kanssa puhdistaa myös huoneilmaa.

– Ilma kiertää yleensä huoneen keskeltä ylös kattoon ja seiniä pitkin takaisin alas. Kun sisäilma osuu valoa saavaan katalyysipinnoitettuun pintaan, mikrobit puhdistuvat ilmasta. Tämän vuoksi kohteissa, joissa on sisäilmaongelmia, pinnoitetaan yleensä seinien lisäksi katto, Laks selittää.

Valokatalyyttisissa pinnoitteissa käytettävä titaanidioksidi on myrkytöntä ja turvallista ainetta, jota käytetään yleisesti mm. elintarviketeollisuudessa, maaleissa, hammastahnoissa, aurinkovoiteissa ja makeisissa.

Pinnoitteesta hyviä kokemuksia jo useissa julkisissa tiloissa

Nanoksin katalyysipinnoitetta hyödynnetään jo mm. Mikkelin keskussairaalassa yhdessä led-valon kanssa. Samanlaista ratkaisua on käytetty myös Göteborgin keskussairaalassa, Helsingin suomalais-venäläisessä koulussa, Finnsementin tehtaalla sekä vanhusten hoitokodeissa, huoltoasemilla, päiväkodeissa, muissa kouluissa, hammaslääkäriasemilla ja apteekeissa.

Valokatalyysipinnoitteen tehoa voidaan vielä lisätä tähän tarkoitettujen valaisimien avulla. Nanoksi tekeekin yhteistyötä myös LED-valoja tuottavien yritysten sekä muiden valokatalyyttisia materiaaleja kehittävien tahojen kanssa Suomessa ja ulkomailla.

Pasi Keinänen
tuotekehitysvastaava
pasi.keinanen@nanoksi.com

Jukka Laks
jukka.laks@nanoksi.com

Kuvat

Rälssintie 4 A

Nanoksi Finland on erikoistunut nanopinnoituksiin ja pintahygieniaratkaisuihin. Helsinkiläinen yritys tekee yksityis- ja yritysasiakkaile pinnoituksia koko Suomen alueella. Vuonna 2017 perustetun Nanoksin liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella noin 1 miljoona euroa. Yritys työllistää 15 henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Nanoksi Finland Oy