Suomalaisyritykset ehdottavat ”hiililakia” ilmastotavoitteiden ja -suunnitelmien pohjaksi

TIEDOTE 9.10.2018. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n julkaiseman 1,5 asteen ilmastotavoite -raportin mukaan lämpeneminen saavuttaisi +1,5 astetta vuosien 2030 ja 2052 välillä, jos kasvihuonekaasupäästöt jatkavat kasvuaan nykyisellä tahdilla. Raportti havainnollistaa, että kahden asteen lämpeneminen olisi ihmiskunnan kannalta liian vaarallista ja meidän tulisi ottaa tavoitteeksemme pysäyttää globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen.

Climate Leadership Coalition (CLC) ja sen pohjoismaiset yhteistyökumppanit tekivät kesällä aloitteen EU:n ilmastotavoitteiden tiukentamiseksi ja selventämiseksi. Tähän mennessä jo 56 organisaatiota on liittynyt tukemaan aloitetta.

CLC:n hallitus on päätynyt siihen, että niin sanottu “hiililaki” asettaa hyvän perusuran ja tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. “Hiililain” mukaan globaalit päästöt tulisi puolittaa ensin 2030 mennessä ja sitten uudelleen 2040 ja 2050 mennessä. Jäljelle jäävät kasvihuonekaasut voitaisiin kompensoida hiilinieluilla.

– Valitsimme ”hiililain” kehitystyömme pohjaksi jo keväällä 2017. Olemme suunnitelleet kolme kärkihanketta tukemaan konseptia ja nyt aloitamme yhteistyön hiililain kehittäjien sekä jäsentemme kanssa asian edistämiseksi. Hienoa, että myös Sitra on tukenut kehitystyötä ja oli syyskuussa julkaistun Exponential roadmap – raportin päärahoittaja, toteaa toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Useat CLC:n jäsenet ovat jo asettaneet kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Esimerkiksi Turku tavoittelee ilmastoneutraaliutta vuonna 2029 ja Espoo ja Tampere vuonna 2030, sanoo Keronen.

CLC on myös aktivoinut kansalaisia ilmastotoimiin ja puolittamaan hiilijalanjälkensä 2030 mennessä. Esimerkiksi Nollapäästöpäivänä syyskuussa jäsenet järjestivät useita kampanjoita aiheesta asiakkaille, henkilöstölle, kansalaisille ja kouluille.

– Puolentoista asteen tavoite on haastava, mutta saavutettavissa, jos hillintätoimia kasvatetaan kaikilla yhteiskunnan alueilla. Siksi kutsumme kaikki organisaatiot ja kansalaiset mukaan toimintaan.

LISÄTIETOJA JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Jouni Keronen, Toiminnanjohtaja
Climate Leadership Coalition
tel. +358 50 4534881

MATERIAALIPYYNNÖT:

CLC Viestintä, Unna Lehtipuu
puh. 050-5710199
unna.lehtipuu@framillafinland.fi

Climate Leadership Coalition (CLC) –yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut voimakkaasti. Tällä hetkellä sen yritys- ja organisaatiojäseniä on 51 ja henkilöjäseniä 16. Lue lisää: clc.fielinkeinoelämänkilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Neste, Nunnauuni ja Wärtsilä palkittiin mustahiilipäästöjen vähentämisestä6.5.2019 19:00:00 EESTTiedote

Suomi ilmastoratkaisujen kärkimaaksi27.3.2019 17:00:00 EETTiedote

Ilmastonmuutos on noussut vuoden 2019 vaalien keskeiseksi teemaksi. Julkinen keskustelu on tähän asti painottunut siihen, hoitaako Suomi Pariisin sopimuksen velvoitteensa ja millaisia muutoksia, velvoitteita, kieltoja ja veroja tämä vaatisi. Keskustelussa varjoon on jäänyt se, että ilmastonmuutoksen hillitsemiseen tarvittava transformaatio luo valtavat liiketoimintamahdollisuudet. Vaikka Suomen omat päästöt ovat pieniä globaalissa mittakaavassa, on Suomen ja suomalaisten toimijoiden hyvä olla kehityksen kärjessä.