Suomalaisyritykset ehdottavat ”hiililakia” ilmastotavoitteiden ja -suunnitelmien pohjaksi

TIEDOTE 9.10.2018. Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n julkaiseman 1,5 asteen ilmastotavoite -raportin mukaan lämpeneminen saavuttaisi +1,5 astetta vuosien 2030 ja 2052 välillä, jos kasvihuonekaasupäästöt jatkavat kasvuaan nykyisellä tahdilla. Raportti havainnollistaa, että kahden asteen lämpeneminen olisi ihmiskunnan kannalta liian vaarallista ja meidän tulisi ottaa tavoitteeksemme pysäyttää globaali lämpötilan nousu 1,5 asteeseen.

Climate Leadership Coalition (CLC) ja sen pohjoismaiset yhteistyökumppanit tekivät kesällä aloitteen EU:n ilmastotavoitteiden tiukentamiseksi ja selventämiseksi. Tähän mennessä jo 56 organisaatiota on liittynyt tukemaan aloitetta.

CLC:n hallitus on päätynyt siihen, että niin sanottu “hiililaki” asettaa hyvän perusuran ja tavoitteet kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle. “Hiililain” mukaan globaalit päästöt tulisi puolittaa ensin 2030 mennessä ja sitten uudelleen 2040 ja 2050 mennessä. Jäljelle jäävät kasvihuonekaasut voitaisiin kompensoida hiilinieluilla.

– Valitsimme ”hiililain” kehitystyömme pohjaksi jo keväällä 2017. Olemme suunnitelleet kolme kärkihanketta tukemaan konseptia ja nyt aloitamme yhteistyön hiililain kehittäjien sekä jäsentemme kanssa asian edistämiseksi. Hienoa, että myös Sitra on tukenut kehitystyötä ja oli syyskuussa julkaistun Exponential roadmap – raportin päärahoittaja, toteaa toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Useat CLC:n jäsenet ovat jo asettaneet kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. Esimerkiksi Turku tavoittelee ilmastoneutraaliutta vuonna 2029 ja Espoo ja Tampere vuonna 2030, sanoo Keronen.

CLC on myös aktivoinut kansalaisia ilmastotoimiin ja puolittamaan hiilijalanjälkensä 2030 mennessä. Esimerkiksi Nollapäästöpäivänä syyskuussa jäsenet järjestivät useita kampanjoita aiheesta asiakkaille, henkilöstölle, kansalaisille ja kouluille.

– Puolentoista asteen tavoite on haastava, mutta saavutettavissa, jos hillintätoimia kasvatetaan kaikilla yhteiskunnan alueilla. Siksi kutsumme kaikki organisaatiot ja kansalaiset mukaan toimintaan.

LISÄTIETOJA JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Jouni Keronen, Toiminnanjohtaja
Climate Leadership Coalition
tel. +358 50 4534881

MATERIAALIPYYNNÖT:

CLC Viestintä, Unna Lehtipuu
puh. 050-5710199
unna.lehtipuu@framillafinland.fi

Climate Leadership Coalition (CLC) –yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhdistyksen jäsenmäärä on kasvanut voimakkaasti. Tällä hetkellä sen yritys- ja organisaatiojäseniä on 51 ja henkilöjäseniä 16. Lue lisää: clc.fielinkeinoelämänkilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia.

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat EU:ta kiireellisesti päivittämään hiilidioksidipäästötavoitteet13.6.2018 14:33Tiedote

Pohjoismaiset yritykset, finanssisektori ja järjestöt vaativat julkilausumassaan EU:ta ja sen jäsenvaltioita sopimaan uusista, riittävän kunnianhimoisista ilmastotavoitteista Pariisin sopimuksen vahvistamiseksi. Allekirjoittajat kiirehtivät EU:n johtajia asettamaan nollapäästötavoitteen vuoteen 2050 mennessä tai jo aiemmin, jos IPCC:n (International Panel on Climate Change) esiintuomat tutkimustulokset niin osoittavat. EU:n tulisi myös sopia sitovasta hiilibudjetista jäljellä oleville kasvihuonekaasuille. Myös vuosille 2030 ja 2040 aiemmin asetut tavoitteet tulisi päivittää ja sovittaa yhteen uuden nollapäästötavoitteen mukaan. Pohjoismaat, kaupungit ja yritykset ovat jo asettaneet omat kurssinsa kohti hiilineutraaliutta, jotta vuoden 2050 tavoite toteutuisi. Julkilausuma julkistettiin Suomen Ilmastohuippukokouksessa keskiviikkona 13.6.2018, joka on osa YK:n suosittelemaa Talanoa-dialogi -prosessia. Tilaisuudessa keskeiset päättäjät keskustelivat ilmastotoimenpiteistä. Samana päivänä j

Yritysten viesti ministereille: lisää älyä pohjoismaisille energiamarkkinoille22.5.2018 09:00Tiedote

Pohjoismaista pitää kehittää maailman älykkäin vähäpäästöisen energian markkina-alue. Näin vastataan ilmastonmuutoksen haasteisiin sekä rakennetaan Pohjoismaiden tulevaisuuden kilpailukykyä, toteaa yrityksiä, yliopistoja, tutkimuslaitoksia ja kaupunkeja edustava Climate Leadership Coalition ehdotuksessaan Pohjoismaiden hallituksille ja alan toimijoille. Pohjoismaiden energiaministerit kokoontuvat tänään tiistaina 22.5. keskustelemaan yhteisten energiamarkkinoiden kehittämisestä Jorma Ollilan vuonna 2017 laatiman raportin pohjalta. - Pohjoismaat ovat aiemminkin toimineet tiennäyttäjinä rajat ylittävän yhteistyön kehittämisessä energiamarkkinoilla ja hyötyneet yhteistyöstä monin tavoin. Nyt tarvitsemme yhtenäistä visiota Nord Pool -markkina-alueen tulevaisuudesta, Jorma Ollila toteaa. Ollila on CLC:n henkilöjäsen ja on ollut mukana laatimassa ehdotusta. Energiamarkkinoilla on kovat muutospaineet ja lukuisia haasteita, kuten sähkön tuotannon ja kysynnän hallinnointi sääriippuvaisen sähkön

Uusi raportti: Johtavat yritykset kehottavat Pohjoismaita edelläkävijyyteen ilmastonmuutosasioissa12.4.2018 09:50Tiedote

Pohjoismailla voi olla merkittävä rooli Pariisin sopimuksen tavoitteiden saavuttamisessa. Siksi pohjoismaiset yritykset kehottavat päättäjiä kehittämään kunnianhimoisia ilmasto-ohjelmia yhteistyössä yritysten ja kansalaisyhteiskunnan kanssa. Näin on mahdollistaa saavuttaa fossiiliton yhteiskunta nopeammin, edistää maailmanlaajuisia ilmastohankkeita ja samalla vahvistaa Pohjoismaiden kilpailukykyä.