Suomalaisyritys kehitti ratkaisun – Näin suojaudut bensiinin hinnankorotuksilta

Pirkkalalainen StepOne Tech Oy on kehittänyt eFlexfuel -E85 päivityksen, jolla voit muuttaa bensiiniautosi käyttämään edullista E85 -bioetanolia tai joustavasti mitä vain bioetanolin ja bensiinin sekoitusta. Etanolipäivitys on mahdollista tehdä yli miljoonaan suomalaiseen henkilöautoon.

”Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla etanolipäivitys maksaa itsensä takaisin muutamassa vuodessa” kertoo StepOne Tech Oy:n Suomen maajohtaja Vesa Vaine.

Suomeen sopiva kotimainen polttoaine – Hangosta Utsjoelle vaivatta

Ulkomaisen öljyn sijaan käytettävä E85 -bioetanoli valmistetaan Suomessa kotimaisista jätteistä ja tähteistä. Raaka-ainevirtoina toimivat esimerkiksi kaupan alan hävikkituotteet, teollisuuden ja metsäteollisuuden sivuvirrat. Etanoli on edullista valmistaa, joten siitä syystä se on myös polttoainepumpullakin bensiiniä halvempaa.

Kotimainen E85 on suunniteltu erityisesti suomalaisiin olosuhteisiin ja siinä onkin eurooppalaiseen E85:een verrattuna paremmat kylmäkäynnistysominaisuudet. Bioetanolilla on vaihtoehtoisista käyttövoimista kaikista laajin jakeluverkosto, yhteensä 161 bioetanoliasemaa ympäri Suomea.

”Testasimme juuri, kuinka talvilomamatka Hangosta Utsjoelle onnistuu etanolipäivitetyllä Toyota Corolla hybridillä käyttäen pelkästään E85:sta ja hyvinhän se onnistui!” Vaine jatkaa. “Vuonna 2020 kyseinen automalli oli Suomen myydyin auto. Jatkossa suuri osuus näistä suosituista hybrideistä voisi kulkea kotimaisella uusiutuvalla polttoaineella.”

Ympäristö ja ilmasto kiittävät

Kotimaisuuden ja edullisuuden lisäksi etanolipäivitys ja E85 -bioetanoli säästävät ympäristöä ja ilmastoa. Kun bensiiniauto päivitetään kulkemaan bioetanolilla, niin vähenee samalla fossiilisen öljyn kulutus ja ilmastopäästöt jopa 80 prosenttia.

Bensiiniauton etanolipäivityksestä ei tule lainkaan auton valmistamiseen liittyviä ympäristöhaittoja, kuten harvinaisten maametallien hyötykäyttöä ja jalostusta.

”Valitettavasti suomalainen lainsäädäntö laahaa vielä pahasti jäljessä Eurooppaan nähden, eikä se vielä täysin tue bensiiniautojen etanolipäivityksiä, mutta odotamme tähän muutoksia pian.” sanoo Etanoliautoilijat ry:n toiminnanjohtaja Vilhartti Hanhilahti

Mikä on etanolikonversio?

Etanolikonversiossa tavalliseen bensiiniautoon asennetaan lisälaite, jonka jälkeen auto on flexifuel-auto eli se voi käyttää E85-bioetanolia tai bensiiniä tai mitä tahansa niiden sekoitusta. Etanolikonversio maksaa avaimet käteen periaatteella asennettuna alle 600 € .

Mitä on E85 -bioetanoli?

E85-bioetanoli on Suomessa jätteistä ja tähteistä valmistettu kotimainen biopolttoaine. Se vähentää ilmastopäästöjä bensiinin nähden jopa 80 % ja tuo lisää tehoa ja vääntöä korkeamman oktaaniluvun takia. Suomessa E85-bioetanolia myydään 160:lla ABC-, St1- ja Shell-asemalla ympäri maata.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Hangosta Utsjoelle video

Lisätiedot:

Vilhartti Hanhilahti
www.etanoliautoilijat.fi

Vesa Vaine
Maajohtaja, Suomi
StepOne Tech Oy
www.eflexfuel.fi

Myllyhaantie 6 D 1
33960 Pirkkala

Etanoliautoilijat ry on keväällä 2020 perustettu etujärjestö. Yhdistyksen tavoitteena on edistää entistä laadukkaampaa ilmastotyötä liikennesektorilla tukemalla vaikuttavuudeltaan ja kustannuksiltaan tehokkaiden keinojen käyttöönottoa sekä nykyisen sääntelyn kehittämistä siten, että ilmastoystävälliset käyttövoimat, kuten bioetanoli, saatetaan tasavertaiseksi ratkaisuksi muiden käyttövoimien rinnalle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Etanoliautoilijat ry

Etanoliautoilijoiden uudeksi toiminnanjohtajaksi Antti Grönlund20.1.2023 12:10:02 EET | Tiedote

Etanoliautoilijat ry on valinnut uudeksi toiminnanjohtajakseen 29-vuotiaan Antti Grönlundin Liedosta. Grönlund on toiminut aiemmin muun muassa Varsinais-Suomen Keskustan vs. toiminnanjohtajana ja poliittisena suunnittelijana, Keskustanuorten varapuheenjohtajana ja poliittisena sihteerinä sekä Nuorisoasuntoliiton varapuheenjohtajana. Hän opiskelee työnsä ohessa taloustiedettä ja poliittista historiaa Turun Yliopistossa.

15 miljoonaa euroa lisää lehtijakeluun, uusiutuvien käytön lisäämiselle liikenteessä ei euroakaan26.9.2022 14:00:00 EEST | Tiedote

Hallituksen talousarvioesitys 2023 sisältää ilmastolle ja tieliikenteen päästöjen alentamiselle karua luettavaa. Hallitus onkin poistamassa tuet, joita on tähän asti maksettu fossiilisilla polttoaineilla kulkevien henkilöautojen päivittämiseksi uusiutuville polttoaineille. Samaan aikaan 15 miljoonan euron lisärahan on saamassa sanomalehtien jakelu. Linjaus kertoo paljon hallituksen suhtautumisesta ilmastonmuutoksen torjunnan tärkeyteen.