Suomeen halutaan EU:n tekstiilien kierrätyshubi – mahdollisuus tuhansiin työpaikkoihin

Kierrätyshubit edistävät tekstiilien hyötykäyttöä koko Euroopassa ja tukevat EU-komission kiertotalouden toimintaohjelmaa. Tekstiilien kierrätyksen edistäminen luo merkittävästi työpaikkoja ja edistää kestävää kasvua. Suomessa voitaisiin käsitellä poistotekstiiliä koko Pohjois-Euroopasta. Paimioon rakennetaan parhaillaan tekstiilien kierrätyslaitosta.
Kierrätettyä tekstiilikuitua ja lankaa

Tekstiilien kierrätystä edistäviä hubeja eli keskittymiä tulisi viiteen EU-maahan, ehdottavat Suomen Tekstiili & Muoti ry, sen neljä eurooppalaista sisarjärjestöä ja alan kattojärjestö Euratex.

Hubien avulla halutaan kehittää EU-tasolla koordinoitu järjestelmä poistotekstiileille, jotta mahdollisimman iso osa arvokkaista tekstiilimateriaaleista saataisiin hyötykäyttöön.

”Tavoitteena on yhdistää poistotekstiilien keräilijät, käsittelijät ja hyödyntäjät ympäri Eurooppaa, jotta kaikille erilliskerätyille poistotekstiilivirroille löytyisi järkevä käyttökohde ja toiminta olisi myös taloudellisesti kannattavaa,” kertoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n johtava asiantuntija Satumaija Mäki.

Suomi on kiertotalouden edelläkävijä

Suomen lisäksi tekstiilien kierrätyshubeina toimimisesta kiinnostuneita ovat Belgia, Saksa, Italia ja Espanja. Hubit palvelisivat laajasti koko EU-aluetta. Esimerkiksi Suomessa voitaisiin käsitellä myös muissa Pohjoismaissa ja Baltian alueella syntyvät poistotekstiilit.

”Suomi on hubille luonteva paikka, sillä olemme jo valmiiksi tekstiilien kiertotalouden kärkijoukoissa, ja meillä on toimivat yhteistyöverkostot yritysten, viranomaisten ja oppi- ja tutkimuslaitosten välillä,” Mäki sanoo.

Erilliskerätyn poistotekstiilin määrä on kasvanut EU-alueella viiden viime vuoden aikana 2 miljoonasta tonnista 2,8 miljoonaan tonniin. Määrien odotetaan liki kaksinkertaistuvan, kun tekstiilijätteen erilliskeräysvelvoite astuu voimaan EU-alueella vuonna 2025.

Tekstiilien hyödyntäminen materiaalina on toistaiseksi vähäistä. EU-alueella vuosittain kulutetuista tekstiileistä arviolta vain 3–8 prosenttia kierrätetään. Suurin osa poistotekstiileistä päätyy polttoon eli hyödynnetään energiana.

”Poistotekstiilien keräily ei yksin riitä ratkaisemaan alan ympäristöhaasteita. Tarvitsemme tuotekehitystä ja yhteistyötä, jotta kerätylle materiaalille löytyy uusia hyödyntämiskohteita”, Satumaija Mäki muistuttaa.

Suomessa ratkaisuja haetaan aktiivisesti. Rester Oy rakentaa parhaillaan Paimioon poistotekstiilien jalostuslaitosta. Samoihin tiloihin on tulossa myös Lounais-Suomen Jätehuollon poistotekstiilejä käsittelevä pilottilinjasto. Molemmat toimijat ovat keskeisessä roolissa, kun Suomea tavoitellaan yhdeksi EU:n kierrätyshubeista.

Mahdollisuus tuhansiin työpaikkoihin

”EU-tason tekstiilikierrätyshubin status tarjoaisi erinomaisen mahdollisuuden vauhdittaa suomalaisyritysten kiertotalousratkaisujen käyttöönottoa ja luoda uusia työpaikkoja Suomeen”, Satumaija Mäki sanoo.

Jokaista tuhatta kerättyä ja kierrätettyä tekstiilitonnia kohti voitaisiin luoda noin 20 uutta työpaikkaa, Euratex arvioi. Yksin Suomen poistotekstiilien kierrätys voisi siis tuottaa noin 1 400 työpaikkaa keräilyyn, käsittelyyn ja jalostukseen. Euroopan tasolla tämä tarkoittaisi 120 000 työpaikkaa.

Euratex arvioi hankkeen kokonaisbudjetiksi noin 500 miljoonaa euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Tekstiilien kierrätyshubien toiminnan käynnistäminen ja infrastruktuurin luominen vaatii merkittäviä investointeja muun muassa digitaalisen alustan kehittämiseen, poistotekstiilien käsittelykapasiteetin kasvattamiseen sekä tutkimus- ja kehitystoiminnan laajentamiseen.

Liite: ReHubs. A joint initiative for industrial upcycling of textile waste streams circular materials (pdf)

Kierrätettyä tekstiilikuitua ja lankaa

Tekstiilit ovat mukana meidän jokaisen arjessa, jokaisessa päivässä. Suomen Tekstiili & Muoti ry on työmarkkina-, palvelu- ja edunvalvontajärjestö. Jäsenyrityksemme tuottavat muun muassa vaatteita ja asusteita, sisustustekstiilejä, sairaalatekstiilejä ja kuitukankaita. Me edistämme tekstiili- ja muotialan mahdollisuuksia kasvaa, menestyä ja kansainvälistyä.

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.