Suomella ainutlaatuinen paikka edistää Euroopan kasvua

Eurovaaleissa annetaan suuntaa Euroopan tulevaisuudelle, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori. Eurooppa voi kääntyä sisäänpäin, hajaantua ja menettää uskottavuuttaan. Yritysten toive kuitenkin on, että vaalien jälkeenkin Eurooppa uskaltaa vahvistaa vapaakaupassa sekä tieto- ja kiertotaloudessa edelläkävijyyttä, markkinoiden ennakoitavuutta sekä kansalaisille ja yrityksille EU:sta tulevia hyötyjä. Yhtenäinen ja viisaasti vahva EU kansainvälisessä toimintaympäristössä on yritysten toive halki Euroopan Suomi mukaan lukien, korostaa Vuori.

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Kauppakamarien selvitysten mukaan eurooppalaiset yritykset odottavat Euroopan unionin tehostavan työtään 520 miljoonan kuluttajan ja 25 miljoonan sisämarkkinoiden kehittäjänä sekä terveen kansainvälisen kaupan ja kilpailun edelläkävijänä. Samalla yritykset pelkäävät, että Euroopassa nationalismi, populismi ja protektionismi vahvistuvat sekä syövät yrityksiltä mahdollisuuksia hakea kasvua ja luoda työtä.

Jos EU:n ja sen jäsenvaltioiden yhteistyö vaikeutuu ja poliittisten päätösten ennakoimattomuus lisääntyvät, jarruttaa se väistämättä Euroopan talouskasvua, arvioi Vuori.

”Yritykset eivät uskalla palkata työntekijöitä eivätkä investoida Eurooppaan, vaan ne hakevat kasvua muilta markkinoilta. Silloin suurin häviäjä on Euroopan kansalainen, joka ei voi kansainvälisen yrityksen tavoin etsiä parempaa tulevaisuutta muista maista”, Vuori sanoo.

Suomen talouskasvu syntyy Euroopasta

Vuoren mukaan Suomenkin talous elää vahvasti Euroopasta, sillä viennistä 60 prosenttia ja tuonnista 73 prosenttia tehdään toisten EU-maiden kanssa. Suomeen tulleista kansainvälisistä investoinneista 94 prosenttia on toisista EU-maista, joten pelot Kiinan Suomen valloituksesta ovat ennenaikaisia.

”Iso huolemme on se, että EU-maiden keskinäinen kaupankäynti ja investoinnit näivettyvät. Silloin isoimpia häviäjiä on Suomen kaltainen avoin talous, jonka pienet kotimarkkinat tarjoavat vain rajalliset eväät hyvinvoinnin vahvistamiseen”, Vuori muistuttaa.

Neljä vuotta Brysselissä Euroopan talous- ja sosiaalikomitean jäsenenä toiminut Vuori korostaa, että Suomen tavoitteet eivät aina ole yhdenmukaisia edes tärkeiden kauppakumppaniemme, kuten isojen kotimarkkinoiden Saksan, puhumattakaan Ranskan tai Puolan kanssa. Eurovaalit, sen jälkeen tapahtuvat EU-päättäjävalinnat sekä EU:n rahoituksen ja komission painopisteet tuleville vuosille ovat Suomelle erittäin tärkeät.

”Suomella on nyt sauma rakentaa parempaa Eurooppa”, Vuori sanoo.

Uudella hallituksella oltava heti osaava EU-ote

Suomalaisten europarlamentaarikkojen sekä erityisesti Suomen uuden hallituksen ote ja asiantuntemus EU-asioissa pitää olla heti alusta alkaen kohdillaan, korostaa Timo Vuori.

”Heinäkuussa alkava Suomen EU-puheenjohtajuus osuu ajankohtaa, jota voi luonnehtia ainutlaatuiseksi koko Suomen EU-historiassa. Tätä vuosikymmenten tilaisuutta ei Suomen ole syytä nyt tyriä. Suomen on rakennettava vahvasti toimivaa ja avointa Eurooppa, joka on hyvä paikka niin kansalaisille kuin yrityksille”, muistuttaa Vuori.

”Suomi tullaan muistamaan EU:n historiassa hyvällä tai pahalla. Oma historiamme on osoittanut, että yksin emme oikein pärjää. Olkaamme nyt mieluummin aktiivinen ja aikaansaava EU:n rakentaja kuin äänetön yhtiömies.”

Timo Vuori / Kuvaaja: Pasi Murto

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.

Työperäisellä maahanmuutolla korjausliike väestöennusteeseen30.9.2019 16:13:41 EESTTiedote

Keskuskauppakamari vaatii hallitukselta nopeita toimia työ- ja koulutusperäisen maahanmuuton edistämiseksi. Vaatimusta tukee tänään julkaistu Tilastokeskuksen uusi väestöennuste, jonka sanoma on karu. Syntyvyys laskee entisestään ja Suomen väkiluku kääntyy laskuun jo vuonna 2031. Hallituksen on syytä tarttua toimeen, jotta joskus tulevaisuudessa voidaan osoittaa ennusteen olleen väärä.