Suomella on varaa tukea kehitysmaita: Kansanedustajille jaetut leivät muistuttivat 0,7-tavoitteesta

Eduskunnan syysistuntokausi alkoi tänään ja kehitysjärjestöt toivottivat kansanedustajat tervetulleiksi töihin jakamalla ruisleipää pikkuparlamentin edustalla. Leivistä oli leikattu pois ohut 0,7-prosentin siivu eli sama osuus, jonka Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Ruisleivät otettiin eduskunnan edustalla vastaan myönteisesti. Kansanedustajilta kysyttiin myös mielipidettä siihen, pitäisikö Suomen nostaa kehitysrahoitusta.

”Kyllä meidän Suomessa pitää olla mukana rakentamassa sellaista maailmaa, jossa kaikkien on hyvä olla”, sanoi muun muassa RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson ilmaisten tukensa kehitysrahoituksen nostamiselle.

Ensi vuoden talousarviossa Suomen kehitysyhteistyön osuus on jäämässä lähes puolet pienemmäksi, ainoastaan 0,39 prosenttiin. Vielä viime vuonna Suomen kehitysyhteistyö oli 0,44 prosenttia bruttokansantulosta.

”Jotta Suomi toimisi hallitusohjelmaankin kirjatun kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti, tulee aikataulu ja suunnitelma 0,7-tavoitteen saavuttamiseksi laatia pikimmiten. Tälle on kansan vankka tuki, sillä ulkoministeriön vuosittaisen kyselyn perusteella 85 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä”, sanoo kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan asiantuntija Niina Mäki.

Kehitysyhteistyö on erityisen tärkeää kaikkein köyhimmille ja heikoimmille ihmisille, joita muut rahavirrat eivät tavoita. YK:n tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan 0,2 prosenttia kaikkein köyhimmille, mutta luku näyttää jäävän tällä hallituskaudella maksimissaan 0,16 prosenttiin. Vielä vuonna 2015 luku oli 0,22 prosenttia.

Niina Mäki, asiantuntija, kehitysrahoitus, Kepa ry niina.maki@kepa.fi puh. 050 317 6724

Katja Hintikainen, asiantuntija, vaikuttaminen ja Agenda 2030, Kepa ry katja.hintikainen@kepa.fi  puh. 050 317 6716

Veroparatiisien vastaisen työn huippuasiantuntijat koolle Helsinkiin kansainväliseen konferenssiin23.10.2017 10:52Kutsu

Helsinkiin kokoontuu 24.-25.10. noin kaksisataa asiantuntijaa yli viidestäkymmenestä maasta kansainväliseen huippukonferenssiin, jonka tarkoituksena on ratkaista verovälttelyn ja laittoman pääomapaon ongelmia. Maailman johtava laittoman pääomapaon vastainen verkosto Financial Transparency Coalition ja kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa järjestävät yhteistyössä Transparency’s Tipping Point: The 7th Financial Transparency Conference -tapahtuman Marina Congress Centerissä.