Suomella on varaa tukea kehitysmaita: Kansanedustajille jaetut leivät muistuttivat 0,7-tavoitteesta

Eduskunnan syysistuntokausi alkoi tänään ja kehitysjärjestöt toivottivat kansanedustajat tervetulleiksi töihin jakamalla ruisleipää pikkuparlamentin edustalla. Leivistä oli leikattu pois ohut 0,7-prosentin siivu eli sama osuus, jonka Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Ruisleivät otettiin eduskunnan edustalla vastaan myönteisesti. Kansanedustajilta kysyttiin myös mielipidettä siihen, pitäisikö Suomen nostaa kehitysrahoitusta.

”Kyllä meidän Suomessa pitää olla mukana rakentamassa sellaista maailmaa, jossa kaikkien on hyvä olla”, sanoi muun muassa RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson ilmaisten tukensa kehitysrahoituksen nostamiselle.

Ensi vuoden talousarviossa Suomen kehitysyhteistyön osuus on jäämässä lähes puolet pienemmäksi, ainoastaan 0,39 prosenttiin. Vielä viime vuonna Suomen kehitysyhteistyö oli 0,44 prosenttia bruttokansantulosta.

”Jotta Suomi toimisi hallitusohjelmaankin kirjatun kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti, tulee aikataulu ja suunnitelma 0,7-tavoitteen saavuttamiseksi laatia pikimmiten. Tälle on kansan vankka tuki, sillä ulkoministeriön vuosittaisen kyselyn perusteella 85 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä”, sanoo kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan asiantuntija Niina Mäki.

Kehitysyhteistyö on erityisen tärkeää kaikkein köyhimmille ja heikoimmille ihmisille, joita muut rahavirrat eivät tavoita. YK:n tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan 0,2 prosenttia kaikkein köyhimmille, mutta luku näyttää jäävän tällä hallituskaudella maksimissaan 0,16 prosenttiin. Vielä vuonna 2015 luku oli 0,22 prosenttia.

Niina Mäki, asiantuntija, kehitysrahoitus, Kepa ry niina.maki@kepa.fi puh. 050 317 6724

Katja Hintikainen, asiantuntija, vaikuttaminen ja Agenda 2030, Kepa ry katja.hintikainen@kepa.fi  puh. 050 317 6716

Lehdistökutsu: Suomalaisten järjestöjen 100 saavutusta julkaistu kuvina ja tarinoina ─ valokuvanäyttely avataan Porissa 10.7.26.6.2017 11:01Kutsu

Monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut, toiminta ja innovaatiot, kuten esimerkiksi äitiyspakkaus, vauvauinti ja kohdunkaulansyöpäseulonnat, eivät olisi arkipäivää Suomessa ilman järjestöjen pitkäjänteistä työtä. Tervetuloa keskustelemaan kansalaisjärjestöjen työstä, avaamaan Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttely ja juomaan rennot pullakahvit SuomiAreenan alkajaisiksi maanantaina 10.7. kello 15-17 Satakunnan yhteisökeskukseen.

Järjestöt EU-ministerikokoukseen osallistuvalle Tiilikaiselle: Suomen ilmastopolitiikan suunnan on muututtava7.6.2017 16:28Tiedote

Donald Trumpin ilmoitettua Yhdysvaltojen vetäytymisestä Pariisin sopimuksesta, on EU:n johtajuus kansainvälisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys. Sopimuksen lämpötilatavoitteiden saavuttamiseksi on hiilivarastojen ja -nielujen sidottava yhä enemmän ilmakehän hiilidioksidia. Järjestöt toivovat EU:n ympäristöministerikokoukseen ensi viikolla osallistuvalta Kimmo Tiilikaiselta suunnanmuutosta etenkin taakanjakoon sekä maankäyttöön ja metsiin liittyvässä päätöksenteossa.