Suomella on varaa tukea kehitysmaita: Kansanedustajille jaetut leivät muistuttivat 0,7-tavoitteesta

Eduskunnan syysistuntokausi alkoi tänään ja kehitysjärjestöt toivottivat kansanedustajat tervetulleiksi töihin jakamalla ruisleipää pikkuparlamentin edustalla. Leivistä oli leikattu pois ohut 0,7-prosentin siivu eli sama osuus, jonka Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Ruisleivät otettiin eduskunnan edustalla vastaan myönteisesti. Kansanedustajilta kysyttiin myös mielipidettä siihen, pitäisikö Suomen nostaa kehitysrahoitusta.

”Kyllä meidän Suomessa pitää olla mukana rakentamassa sellaista maailmaa, jossa kaikkien on hyvä olla”, sanoi muun muassa RKP:n puheenjohtaja Anna-Maja Henriksson ilmaisten tukensa kehitysrahoituksen nostamiselle.

Ensi vuoden talousarviossa Suomen kehitysyhteistyön osuus on jäämässä lähes puolet pienemmäksi, ainoastaan 0,39 prosenttiin. Vielä viime vuonna Suomen kehitysyhteistyö oli 0,44 prosenttia bruttokansantulosta.

”Jotta Suomi toimisi hallitusohjelmaankin kirjatun kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti, tulee aikataulu ja suunnitelma 0,7-tavoitteen saavuttamiseksi laatia pikimmiten. Tälle on kansan vankka tuki, sillä ulkoministeriön vuosittaisen kyselyn perusteella 85 prosenttia suomalaisista pitää kehitysyhteistyötä tärkeänä”, sanoo kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan asiantuntija Niina Mäki.

Kehitysyhteistyö on erityisen tärkeää kaikkein köyhimmille ja heikoimmille ihmisille, joita muut rahavirrat eivät tavoita. YK:n tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan 0,2 prosenttia kaikkein köyhimmille, mutta luku näyttää jäävän tällä hallituskaudella maksimissaan 0,16 prosenttiin. Vielä vuonna 2015 luku oli 0,22 prosenttia.

Niina Mäki, asiantuntija, kehitysrahoitus, Kepa ry niina.maki@kepa.fi puh. 050 317 6724

Katja Hintikainen, asiantuntija, vaikuttaminen ja Agenda 2030, Kepa ry katja.hintikainen@kepa.fi  puh. 050 317 6716

Uutuuskirja kertoo suomalaisjärjestöjen työstä sodan ja konfliktien keskellä5.6.2018 13:13Kutsu

TIEDOTE/MEDIAKUTSU julkistamistilaisuuteen 11.6. kello 16.30 Kaisa-talon Kirja & Kahvi (Vuorikatu 7). Miten tehdä töitä ja rakentaa rauhaa maailman haastavimmissa maissa ja kaikkein hankalimmissa olosuhteissa? Esimerkiksi Somaliassa, Syyriassa ja Afganistanissa tilanne vaikuttaa loputtomalta sodan ja inhimillisen kärsimyksen kierteeltä. Tänään ilmestyvä uutuuskirja Rauhaa rakentamassa valaisee, kuinka suomalaiset kansalaisjärjestöt tekevät pitkäjänteistä työtä rauhan puolesta sotien runtelemissa maissa.

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.