Suomen aborttilaki on päivitettävä

Nykyinen Suomen raskaudenkeskeytyslaki tuli voimaan 50 vuotta sitten. Omassa ajassaan se oli edistyksellinen ja takasi hoitoon pääsyn, mutta nykyisin se on yksi Euroopan tiukimpia. Voimassa oleva laki ei kunnioita raskaana olevan kehollista itsemääräämisoikeutta, tai oikeutta turvalliseen ja vapaaseen raskaudenkeskeytykseen. On todella tärkeää, että Suomi pysyy muiden eurooppalaisten maiden linjassa lainsäädännössä.

Tällä hetkellä raskaudenkeskeytys edellyttää kahden lääkärin lausuntoa, josta toinen on perussairaanhoidosta ja toinen erikoissairaanhoidosta. Lisäksi raskaana olevan henkilön on perusteltava lääkärille, miksi hän hakee keskeytystä sosiaalisista syistä. Prosessi on hidas, joissain tapauksissa jopa nöyryyttävä ja kuormittaa turhaan myös erityissairaanhoitoa. Suurin osa toimenpiteistä pystytään tekemään perusterveydenhuollon yksiköissä.

”Aborttilaki tulee päivittää nykyaikaan. Sen tulee olla raskaana olevan henkilön itsemääräämisoikeutta kunnioittava, jossa abortin saamiseksi tulee riittää raskaana olevan oma tahto. Raskaudenkeskeytyksen syyt kuuluvat vain raskaana olevalle. Demarinaiset antavat tukensa OmaTahto2020-kansalaisaloitteelle” sanoo Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

OmaTahto2020 on kansalaisaloite, jonka tavoitteena on päivittää Suomen laki raskauden keskeyttämisestä vastaamaan nykyaikaa ja eurooppalaista lainsäädäntöä. Kansalaisaloite avattiin allekirjoituksille 23. syyskuuta 2020, ja nimien keräys päättyy 23. maaliskuuta 2021. Kansalaisaloitetta tukevat poliittisten nuoriso- ja naisjärjestöjen lisäksi muun muassa Kätilöliitto, Ihmisoikeusliitto, Amnesty, Suomen gynekologiyhdistys, Väestöliitto ja Lääkärin sosiaalinen vastuu ry.

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.