Suomen Akatemia allekirjoitti avoimen julkaisemisen toimintasuunnitelman

Suomen Akatemia on allekirjoittanut kansainvälisen toimintasuunnitelman diamond open access -julkaisumallin kehittämisestä ja tukemisesta.

Action Plan for Diamond Open Access (DOA) on kansainvälinen toimintasuunnitelma kirjoittajille ja lukijoille maksuttomien avointen tieteellisten julkaisujen tukemisesta ja niiden toimintamahdollisuuksien kehittämisestä.

Maaliskuun alussa julkaistun suunnitelman tukijoihin kuuluvat muun muassa tutkimusrahoittajien yhteistoimintaa edistävät verkostot Science Europe ja cOAlition S. Allekirjoittajiin kuului myös lukuisa määrä yliopistoja, tutkimuskirjastoja, tutkimuksen rahoittajia ja tiedeakatemioita sekä kansainvälisiä akateemisia järjestöjä ja verkostoja Euroopasta, Pohjois- ja Etelä-Amerikasta, Afrikasta ja Aasiasta. Suomesta toimintasuunnitelman on jo aiemmin allekirjoittanut Tieteellisten seurain valtuuskunta.

DOA-julkaisutapa kattaa maailman tieteellisistä julkaisuista 8–9 prosenttia. Luonteenomaista kyseiselle julkaisutavalle on DOA-lehtien toimintatapojen merkittävä hajanaisuus ja vaihtelu. Suomen kansallisella tiedejulkaisukentällä toimintatapa on hyvin yleinen. Tämä korostaa toimintasuunnitelman huomioimista erityisesti kotimaisen tiedejulkaisemisen tukemisessa.

Akatemian allekirjoittaman toimintasuunnitelman tavoitteena on luoda DOA:n kehittämistä ja jatkuvuutta tukeva maailmanlaajuinen yhteisö ja infrastruktuuri. Suunnitelma kiinnittää huomiota erityisesti tieteellisten lehtien toiminnan tehostamiseen, laadun varmistamiseen ja julkaisemisen jatkuvuuden turvaamiseen.

Suunnitelman tukeminen on osa Akatemian strategian toteuttamista avoimen tieteen edistämiseksi sekä Akatemian toimintaa kansallisen avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksen 2020–2025 toteuttamiseksi. Näin Akatemia jatkaa yhdessä Science Europen ja cOAlition S:n kanssa tekemäänsä kansainvälistä työtä avoimen tieteen tukemiseksi.

Tiedeyhteisön organisaatiot ja jäsenet voivat tutustua tarkemmin toimintasuunnitelmaan Science Europen verkkosivuilla. Sivustolla voi myös liittyä toimintasuunnitelman tukijoihin.

• johtava tiedeasiantuntija Jyrki Hakapää, p. 029 5335 020
  • ylijohtaja, tutkimus, Riitta Maijala, p. 029 533 5002

Sähköpostimme ovat muotoa etunimi.sukunimi(at)aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Nya programdirektörer för strategisk forskning22.6.2022 10:49:16 EEST | Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) valde nya programdirektörer den 21 juni 2022. Professor Juha Helenius från Helsingfors universitet valdes till programdirektör för FOOD-programmet (Mot ett hållbart, hälsosamt och klimatneutralt livsmedelssystem) och teamledare Mika Nieminen från Teknologiska forskningscentralen VTT Ab valdes till programdirektör för STEER-programmet (Det allmännas ändrande roll och möjligheter att styra samhällsutvecklingen).

SRC selects new programme directors for strategic research programmes22.6.2022 10:42:20 EEST | Press release

The Strategic Research Council (SRC) selected new programme directors on 21 June 2022. Professor Juha Helenius (University of Helsinki) was selected as the programme director of the FOOD programme (Towards a Sustainable, Healthy and Climate-Neutral Food System) and Team Leader Mika Nieminen (VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) as the programme director of the STEER programme (The Changing Role of Public Authority and the Potential for Steering Society).

Strategisen tutkimuksen uudet ohjelmajohtajat valittu22.6.2022 09:49:33 EEST | Tiedote

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) valitsi 21.6.2022 uudet ohjelmajohtajat ohjelmille Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD) ja Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER). FOOD-ohjelman ohjelmajohtajaksi valittiin professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta ja STEER-ohjelman ohjelmajohtajaksi tiimipäällikkö Mika Nieminen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.