Suomen Akatemian hallitus nimitti uuden tutkimusinfrastruktuurikomitean

Suomen Akatemian tutkimusinfrastruktuurikomitean puheenjohtajisto ja jäsenet on nimitetty. Suomen Akatemian hallitus nimitti komitean kaudelle 1.7.2022–30.6.2025.

Tutkimusinfrastruktuurikomitea seuraa ja kehittää kansallista ja kansainvälistä tutkimusinfrastruktuuritoimintaa, päättää tutkimusinfrastruktuurihankkeiden valinnasta ja niiden rahoituksesta sekä vastaa hankkeiden seurannasta. Se huolehtii myös muista Akatemian hallituksen osoittamista infrastruktuuritehtävistä.

Suomen Akatemian hallitus nimittää tutkimusinfrastruktuurikomitean puheenjohtajan ja jäsenet kuultuaan opetus- ja kulttuuriministeriötä. Puheenjohtajalta ja jäseniltä edellytetään, että heillä on monipuolisesti kokemusta tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän organisaatioiden toiminnasta sekä tutkimusinfrastruktuurien merkityksen tuntemusta ja että he ovat tunnustettuja tutkijoita tai tiedepolitiikan asiantuntijoita. Akatemian hallitus päättää komitean jäsenten määrästä.

Tutkimusinfrastruktuurikomitea 1.7.2022–20.6.2025

• Ylijohtaja, tutkimus Riitta Maijala, Suomen Akatemia

Varapuheenjohtaja

• Johtaja Erja Heikkinen, opetus- ja kulttuuriministeriö

Jäsenet

• Johtaja Tuula Helander, sosiaali- ja terveysministeriö
  • Associate Research Professor Anni Huhtala, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus
  • Professori Ari Jokinen, Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta, Suomen Akatemia
  • Pääjohtaja Jussi Kaurola, Ilmatieteenlaitos
  • Teollisuusneuvos Maija Lönnqvist, työ- ja elinkeinoministeriö
  • Vararehtori Arto Maaninen, Oulun yliopisto
  • Rehtori Ilkka Niemelä, Aalto-yliopisto
  • Professori Atte Oksanen, Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta, Suomen Akatemia
  • Professori Jorma Palvimo, Biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta, Suomen Akatemia
  • Senior Director Arto Pussinen, Business Finland
  • Pääjohtaja Leif Schulman, Suomen ympäristökeskus
  • Vararehtori Hanna Snellman, Helsingin yliopisto
  • Vararehtori Juhani Soini, Turun ammattikorkeakoulu
  • Toimitusjohtaja Antti Vasara, Teknologian tutkimuskeskus VTT
  • Rehtori Mari Walls, Tampereen yliopisto

Pysyvä asiantuntija

• Opetusneuvos Petteri Kauppinen, opetus- ja kulttuuriministeriö

Tutustu tutkimusinfrastruktuurikomitean toimintaan

Riitta Tirronen
viestintäjohtaja
riitta.tirronen@aka.fi

Suomen Akatemia rahoittaa korkealaatuista tieteellistä tutkimusta, toimii tieteen ja tiedepolitiikan asiantuntijana sekä vahvistaa tieteen ja tutkimustyön asemaa yhteiskunnassa. Pyrimme toiminnassamme siihen, että suomalainen tutkimus uusiutuu, monipuolistuu ja kansainvälistyy. Luomme edellytyksiä tutkijankoulutukselle ja tutkijanuralle, kansainvälistymiselle ja tutkimustulosten hyödyntämiselle. Katamme kaikki tieteen ja tutkimuksen alat. Vuonna 2022 rahoitamme tutkimusta 468 miljoonalla eurolla. Akatemia toimii opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalla.

Nya programdirektörer för strategisk forskning22.6.2022 10:49:16 EEST | Tiedote

Rådet för strategisk forskning (RSF) valde nya programdirektörer den 21 juni 2022. Professor Juha Helenius från Helsingfors universitet valdes till programdirektör för FOOD-programmet (Mot ett hållbart, hälsosamt och klimatneutralt livsmedelssystem) och teamledare Mika Nieminen från Teknologiska forskningscentralen VTT Ab valdes till programdirektör för STEER-programmet (Det allmännas ändrande roll och möjligheter att styra samhällsutvecklingen).

SRC selects new programme directors for strategic research programmes22.6.2022 10:42:20 EEST | Press release

The Strategic Research Council (SRC) selected new programme directors on 21 June 2022. Professor Juha Helenius (University of Helsinki) was selected as the programme director of the FOOD programme (Towards a Sustainable, Healthy and Climate-Neutral Food System) and Team Leader Mika Nieminen (VTT Technical Research Centre of Finland Ltd) as the programme director of the STEER programme (The Changing Role of Public Authority and the Potential for Steering Society).

Strategisen tutkimuksen uudet ohjelmajohtajat valittu22.6.2022 09:49:33 EEST | Tiedote

Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN) valitsi 21.6.2022 uudet ohjelmajohtajat ohjelmille Kohti kestävää, terveellistä ja ilmastoneutraalia ruokajärjestelmää (FOOD) ja Julkisen vallan muuttuva rooli ja yhteiskunnan ohjaamisen mahdollisuudet (STEER). FOOD-ohjelman ohjelmajohtajaksi valittiin professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta ja STEER-ohjelman ohjelmajohtajaksi tiimipäällikkö Mika Nieminen Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.