Suomen Asunto ensin -malli herättää yhä enemmän kansainvälistä kiinnostusta

Suomen asunnottomuuden vähentämiseksi kehitetystä Asunto ensin -mallista on tullut kansainvälisesti yhä kiinnostavampi. Suomessa on EU:n pienimmät asunnottomuusluvut, ja viime viikolla julkaistut tilastot kertovat, että luvut jatkavat laskemistaan samalla kun muualla Euroopassa luvut ovat olleet nousussa.

Suomen Asunto ensin- malli on kansainvälisesti äitiyspakkaukseen verrattava, edistyksellinen konsepti. Asunnottomuuden vähentämistä ajavassa Y-Säätiössä vieraili viime vuonna ennätykselliset 150 ulkomaista vierailijaa ja Suomen asunnottomuuspolitiikasta uutisoitiin erityisen paljon esimerkiksi Espanjassa ja Kanadassa. Myös tänä vuonna kiinnostus on ollut erityisen laajaa.

Asunto ensin -malli perustuu ajatukseen, että yhteiskunnan tukea tarvitsevalla ihmisellä on oltava ensin pysyvä asuinpaikka, minkä jälkeen muut tukimuodot voidaan ottaa käyttöön.

”Kansainvälisesti mallimme on erityislaatuinen ja siksi ulkomaista mediaa kiinnostaa mitä sen avulla on saatu aikaan. Myös taustat Suomen mallin takana kiinnostavat: miten asunnottomuuden suhteen on saavutettu poliittinen yksimielisyys ja miten asuntopolitiikkaa on rahoitettu”, kertoo Y-Säätiön toimitusjohtaja Teija Ojankoski.

Euroopassa kaivataan rohkeampaa asuntopolitiikkaa ja asennemuutosta

Tällä viikolla Suomen asunnottomuuspolitiikkaan tutustui Saksan sisäministeri Klara Geywitz seurueineen. Hänen mukanaan Y-Säätiössä vieraili saksalaisia kansanedustajia, virkamiehiä ja yhdeksän saksalaista toimittajaa eri medioista, kuten Die Weltistä, Sternistä ja Süddeutsche Zeitungista. Geywitz tapasi vierailullaan myös ympäristöministeri Maria Ohisalon.

Saksalaisia toimittajia kiinnosti erityisesti Y-Säätiön asumisyksiköiden rahoitus ja tukimuotojen järjestäminen. Moni kiinnitti huomiota ajatukseen asukkaiden integroimisesta yhteiskuntaan sekä talojen rakentamisen kustannuksiin suhteessa siihen, kuinka paljon asunnottomuuden vähentämisellä säästetään rahaa yhteiskunnan tasolla. Samoin mahdolliset ongelmatilanteet asumisyksiköissä kiinnostivat.

Euroopassa asunnottomuus on pahentunut koronavuosien jäljiltä. Monessa yhteiskunnassa kaivataan rohkeaa asuntopolitiikkaa ja asennemuutosta suhteessa asunnottomuuteen, jotta suunta saataisiin käännettyä.

’’Suomella on ainutlaatuinen mahdollisuus toimia esimerkkimaana asunnottomuuden vähentämisessä. Me osoitamme, että muutos on mahdollinen. Kaikki lähtee yksilön ymmärtämisestä ja vakaan elämäntilanteen varmistamisesta niille, jotka kaipaavat tukea’’, Ojankoski päättää.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Teija Ojankoski, Y-Säätiö, puh. 040 528 1262, teija.ojankoski@ysaatio.fi