Suomen aurinkoisin kunta Puumala lämpiää tulevaisuudessa auringolla ja lämpöpumpuilla

Suur-Savon Sähkö aloittaa lämmöntuotannon teknologialla, jonka uskotaan olevan ratkaisu uuden ajan kaukolämmöntuotantoon.
Suur-Savon Sähkö suunnittelee suuria hiilivapaan energiantuotannon suhteen. Kuvassa toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen.

Suur-Savon Sähkö korvaa öljyn ja hakkeen käyttöä kaukolämmön tuotannossa aurinkoenergialla ja erikoislämpöpumpulla. Puumalaan valmistuu syksyllä 2019 uutta edistyksellistä teknologiaa hyödyntävä lämpölaitos, joka tuottaa lämpöenergian kaukolämpöverkkoon hiilineutraalisti ilman CO2-päästöjä tuottavaa polttamista.

Uuden lämpölaitoksen näkyvin elementti on urheiluhallia vastapäätä tuleva 400 neliön kokoinen aurinkolämpökenttä. Puumalan seurakunta omistaa maa-alueen, jonka se luovuttaa korvauksetta ekologisen ja innovatiivisen järjestelmän käyttöön.

Koko järjestelmän sydän on hollolalaisen Calefa Oy:n kehittämä HotLevel®-erikoislämpöpumppu. Erikoislämpöpumppu jalostaa ilmasta kerätyn lämmön kaukolämpöverkkoon sopivaksi, ja samanaikaisesti jäähdyttää sekä aurinko- että energiakeräimiä, jotta lämpöä saadaan otettua entistä enemmän talteen. Ylijäämälämpö varastoidaan lämpöakkuun, mistä lämpöä jalostetaan erikoislämpöpumpun kautta kaukolämpöverkkoon.

Aurinkokenttä tuottaa 25 % järjestelmän energiasta. Loput 75 % tuotetusta lämpöenergiasta kerätään lämpöpumpun avulla ilmasta.

Lämpölaitos vähentää öljyn käyttöä 30 000 litraa ja hiilidioksidipäästöjä 515 000 kiloa vuodessa. Hakkeen polttaminen vähenee merkittävästi. CO2-päästöjen pudotukset vastaavat noin 260 henkilöauton vuotuisia päästöjä.

Erikoislämpöpumput ovat vastaus ilmastohaasteeseen

Viime vuonna Suomessa kaukolämmöstä 20 % tuotettiin kivihiilellä ja 36 % turpeella. Kivihiilen käyttö energiantuotannossa päättyy vuonna 2029. Myös turpeen käyttöä energiantuotannossa tullaan todennäköisesti vähentämään ilmastopoliittisten tavoitteiden seurauksena.

- Toimialalla on kymmenen vuotta aikaa löytää ratkaisu, miten näin suuri siivu voidaan korvata hallitusti, Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo.

- Kaukolämmön hinta on pidettävä jatkossakin asiakkaille ystävällisenä, hän korostaa.

Tykkyläinen näkee aurinkovoimalla olevan jonkinlainen osa ratkaisussa, mutta pelintekijänä tulevat olemaan haaleista lämmönlähteistä korkeita lämpöjä tuottavat erikoislämpöpumput.

- Uskon, että lämpöpumpputeknologia teollisessa mittakaavassa on yksi harvoja uskottavia suuren mittaluokan ratkaisuja, mitä Suomen energiahuollossa tulee ottaa käyttöön. Näin saadaan hyvällä hyötysuhteella hyödynnettyä ulkoilman lämpöä tai teollisuuden hukkalämpöä kaukolämmön tuotannossa.

Tykkyläinen pitää kiertotalousajattelua vastauksena ajan haasteisiin.

- Jos teollisuudesta löytyy matalalämpöistä hukkalämpöä ja sitä pusketaan meriin ja järviin, tulee määrätietoisesti löytää keinoja, miten nämä ovat lämpöpumppujen avulla hyödynnettävissä kaukolämpöverkossa, Tykkyläinen sanoo.

Hallituksen linjaus lämpöpumpuilla tuotetun kaukolämmön matalammasta sähköverosta kertoo viestiä, että myös poliittisessa kentässä asia nähdään ratkaisuna Suomen lämmöntuotantoon tulevaisuudessa.

Erikoisemmat järjestelmät kannattaa hankkia kokonaisuutena

- Puumalan lämpölaitos on meille todella jännittävä, uusien teknologioiden opettelumahdollisuus. Tämä on herättänyt paljon sisäistä innostusta, Suur-Savon Sähkön toimitusjohtaja kertoo.

Puumalan lämpölaitoksen toteuttaa kokonaistoimituksena Calefa Oy. Aurinkokeräimet tulevat Savosolarilta.

- Tällaisia kokonaisuuksia ei saa kaupan hyllyltä. Riskien kannalta on tärkeä asia, että laitos toimitetaan kokonaisratkaisuna. Olisimme saattaneet olla isoissa ongelmissa, jos olisimme ottaneet tähän monta toimittajaa. Kun tehdään uutta, josta kenelläkään ei ole kokemusta, voi vastaan tulla monenlaista haastetta, Tykkyläinen perustelee.

Calefalla on alan johtava kokemus monimutkaisten energiankierrätysratkaisujen toimittamisesta teollisuudelle ja energiayhtiöille. Ratkaisut ovat usein maailman mittakaavassa ainutlaatuisia. Kokonaisjärjestelmätoimittajana yhtiö ottaa vastuun järjestelmän toiminnasta.

Merkitystä hankinnassa on ollut myös Business Finlandin myöntämällä investointituella.

- Se kertoo meille tärkeää viestiä suunnasta, mihin Suomen poliittinen päätöksenteko haluaa ohjata energiantuotantoa, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen perustelee.

- Näen tämän alkuna suuremmalle. Meillä on tarkoitus lähteä monistamaan tätä omassa toiminnassa. Jatkossa aiomme tarjota teollisuudelle ja kuntasektorin asiakkaille ratkaisuja, joilla saadaan yhdyskunnan erilaisia lämpöjä hyödynnettyä ja näin leikattua fossiilisen lämmön käyttöä, Tykkyläinen päättää.

Nähdäksesi tämän sisällön lähteestä www.calefa.fi, anna hyväksyntä sivun yläosasta.

Puumalaan syksyllä 2019 valmistuvan lämpölaitoksen energia on peräisin auringosta ja ilmasta.

Toimitusjohtaja, Calefa Oy
Petri.Vuori@calefa.fi

Markus Tykkyläinen
Toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
Markus.Tykkylainen@sssoy.fi

Muovite 1

Calefa Oy toteuttaa teollisuudelle ja energiayhtiöille innovatiivisia kokonaisratkaisuja, joissa tuotannossa syntyviä hukkalämpöjä kierrätetään uusiokäyttöön. Ratkaisuissa on lyhyt takaisinmaksuaika ja ne pienentävät CO2-päästöjä sekä ostoenergian tarvetta pysyvästi.

Suur-Savon Sähkö Oy:n Lempeä kaukolämpö toimittaa lämpöä kymmenen järvisuomalaisen kunnan alueella noin 1500 asiakkaalle. Päätehtävämme on luoda alueen asukkaille ja yrityksille hyvät olosuhteet asumiseen ja työntekemiseen. Tuottamamme lämpö syntyy pääosin lähimetsiemme hukkaenergiasta. www.lempealampo.fi

Favoritilla satsataan energiatehokkuuteen ja työolosuhteisiin8.12.2022 08:48:22 EET | Tiedote

Lämpöpumppujärjestelmä hyödyntää muovituotannon ylijäämälämmöt Favorit Tuotteen kiinteistöjen lämmityksessä sekä kasvualustojen kuivausprosessissa Järjestelmä jäähdyttää tuotantotilat noin 20-asteisiksi ympäri vuoden Tuotannollisena etuna on nopeampi tuotantosykli sekä tehostusta tasalaatuisuuteen, kun tavoitelämpötiloissa pysytään ympäri vuoden Järjestelmän myötä tehtaan ostoenergiantarve ja ympäristöjalanjälki ovat pienentyneet pysyvästi Ulkolämpötilamittari näyttää kesäkuumalla 35 astetta auringon paahtaessa taivaan täydeltä. Etenkin tällaisina päivinä muovitehtailla painiskellaan tuotantotiloissa korkealle nousevien sisälämpötilojen kanssa. Ongelma on ollut tuttu myös Biolan-kompostoreistaan tunnetun Favorit Tuotteen tehtaalla Eurassa. Rotaatiovalu-uunien sisällä lämpötila on parhaimmillaan 250 astetta. Hyvästä eristyksestä huolimatta osa tuosta lämmöstä hohkaa väkisinkin ulos tuotantotilaan. Tästä syystä johtuen monella muovitehtaalla työskennellään myös talvisaikaan hellekeleihin