Suomen Digimenestyjät 2022: Teleoperaattorit edelleen suunnannäyttäjiä digitaalisten kanavien asiakaskokemuksessa
Digimenestyjät-tutkimuksessa tarkasteltiin 62 suurta suomalaisyritystä 15 toimialalta. Arvioinnin osa-alueita olivat digimarkkinointi, sähköinen asiakkuudenhallinta, verkkokauppa sekä digitaalinen tuotekokemus. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin suomalaista yritysjohtoa heidän näkemyksistään digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen tilasta.
”Monelle toimialalle pandemian verkkoon siirtämät asiakkaat ovat toimineet kirittäjänä digikehittämiselle, ja kyvykkyyksiin panostaminen on kasvanut entisestään”, kertoo BearingPoint Suomen Digital & Strategy -liiketoiminnan johtaja Henrikki Sandström. “Kasvava digiasiointi eri toimialoilla tulee nostamaan asiakkaiden odotuksia jatkossakin, joten satsauksia on syytä jatkaa.”
Yritysjohdon haastatteluissa tulevaisuuden painopistealueina korostui markkinoinnin automaation parempi hyödyntäminen, sähköisiin asiointikanaviin ohjaaminen sekä asiakaspoistuman hallinta.
Teleoperaattorit edelleen tutkimuksen kärjessä – Suomen Digimenestyjänä palkittiin Elisa
Teleoperaattorit ovat tänäkin vuonna tutkimuksen parhaimmistoa. Kaikki teleoperaattorit sijoittuvat tutkimuksessa kahdeksan parhaan joukkoon, ja vertailun kärkipaikalle nousi Elisa. Toimialan suurimmat kehitysaskeleet tapahtuivat digitaalisessa tuotekokemuksessa sekä digimarkkinoinnissa, jossa Elisan kokonaispistemäärä nosti sen Telian ohi. Myös Elisan verkkokauppa erottui vertailujoukosta helposti saatavilla olevalla myynnin tuella.
Kokonaisvertailussa toiseksi sijoittui Telia ja kolmanneksi Gigantti. B2B-yrityksistä parhaiten menestyi jo toistamiseen Konecranes edistyneimmällä B2B-verkkokaupan toteutuksella.
Digiloikka tapahtunut vain 35% tutkituista yrityksistä – tekniset työkalut ja toimintamallimuutosten läpivienti haasteellisia
Tutkimus osoittaa, että koronapandemian vauhdittama digiloikka on tapahtunut vain osassa yrityksistä ja vain tietyillä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen osa-alueilla. Vuoden 2022 tutkimuksen kriteeristöä myös kiristettiin vastaamaan kohonnutta asiakaskokemuksen vaatimustasoa. Noin 35% tutkituista yrityksistä on onnistunut parantamaan kokonaispisteitään suhteessa vuoteen 2019. Kehitystä on tapahtunut erityisesti digimarkkinoinnissa, mikä näkyy sosiaalisen median laajempana hyödyntämisenä ja vaikuttajamarkkinoinnin kasvuna. Verkkokaupassa, asiakkuudenhallinnassa sekä digitaalisessa tuotekokemuksessa Suomessa jäätiin hieman jälkeen kansainvälisestä kehityksestä.
Teknisien kyvykkyyksien lisäksi toimintamallien muutokset nähtiin yrityksissä haasteellisina: tarpeet organisoitua uusin tavoin, toimintatapojen vakiinnuttaminen yli organisaation ja sisäisen osaamisen kasvattaminen strategisesti tärkeillä osa-alueilla. Yksittäisenä esimerkkinä esiin nousi asiakaskokemuksen mittaaminen, jota saatetaan tehdä liian harvoin tai yksipuolisin mittarein.
”Systemaattisen mittaamisen ja sitä kautta jatkuvan oppimisen kypsyystasot vaihtelevat suuresti. Yrityksissä, joissa dataa on saatavilla ja mittaus on monipuolista, haasteena on kyky kääntää havainnot johtamisen ja asiakaskokemuksen kehittämisen käyttöön”, kertoo Sandström. ”Myös datan suuri määrä luo haasteita: mikä on olennaista tehokkaan päätöksenteon tueksi? Järjestelmällinen mittaaminen ja palauteketjut ovat tärkeä osa ketterien ja menestyvien organisaatioiden toimintatapoja.”
Suomen Digimenestyjät 2022 -tutkimus on ladattavissa osoitteesta https://www.bearingpoint.com/en-fi/our-success/digital-leaders-2022/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henrikki SandströmHead of Digital & StrategyBearingPoint Finland Oy
Puh:050 588 5982henrikki.sandstrom@bearingpoint.comMilka HeiläMarketing & CommunicationsBearingPoint Finland Oy
milka.heila@bearingpoint.comLinkit
Tietoja julkaisijasta
BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys tarjoaa asiakkailleen konsultointipalveluja, liiketoimintaratkaisuja sekä työkaluja onnistuneeseen digitaaliseen transformaatioon, sääntelyn vaatimiin teknologiaratkaisuihin ja analytiikkaan. BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 10 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 75 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy
Konsulttiyhtiö BearingPoint ostaa Korkian vastuullisuuskonsultoinnin liiketoiminnan1.3.2023 08:20:04 EET | Tiedote
BearingPoint laajentaa vastuullisuuskonsultoinnin kyvykkyyksiään liiketoimintaoston kautta.
Uudistusaalto ERP-kentällä jatkuu suomalaisyrityksissä – pilvipalvelut ja uudet teknologiat näkyvissä järjestelmävalinnoissa17.2.2023 08:24:32 EET | Tiedote
ERP-ratkaisujen kentällä on viime vuosina nähty laaja järjestelmäuudistusaalto niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Yhä useampi yritys päätyy nykyään valitsemaan pilvipohjaisen ratkaisun.
Suomen Digimenestyjät 2023 -tutkimus listasi digitaalisen asiakaskokemuksen suunnannäyttäjät26.1.2023 12:16:13 EET | Tiedote
Suomen Digimenestyjät 2023 -tutkimus palkitsi jo kymmenettä kertaa digitaalisessa asiakaskokemuksessa ansioituneita yrityksiä. Digimenestyjien kolmen kärki säilytti asemansa – Top 10:n joukossa uusia tulokkaita vakuutusalalta ja valmistavasta teollisuudesta.
Puutteelliset taidot ja ymmärrys digitalisaatiosta hidasteina HR:n digitalisaatiolle monissa suomalaisorganisaatioissa10.6.2022 08:05:35 EEST | Tiedote
Konsulttiyhtiö BearingPointin tutkimuksesta selviää, että riittämätön ymmärrys digitalisaation mahdollisuuksista, puutteellinen digi- ja dataosaaminen sekä muut prioriteetit hidastavat digitalisaation edistämistä suomalaisten organisaatioiden HR-toiminnoissa.
Koronapandemia on vauhdittanut suomalaisyritysten taloustoimintojen digitalisaatiota15.12.2021 09:38:00 EET | Tiedote
Koronapandemia on vauhdittanut digitalisoitumista ja innovaatiotoimintaa yritysten taloustoiminnoissa. Suomalaisyrityksissä erityisesti strategian ja vision rooli taloustoimintojen digitaalisen kehittämisen taustalla on korostunut viime vuosina. Tämä selviää konsulttiyhtiö BearingPointin uudesta CFO 4.0 -kyselystä, johon osallistui 256 talousjohtajaa Euroopasta, Aasiasta ja Pohjois-Afrikasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme