Suomen ehdokkaat Emblaan on valittu - osallistujakaarti Pohjoismaista kova

Tämänkertaiseen pohjoismaiseen Embla-ruokakilpailuun ilmoittautui mukaan yhteensä 370 hakijaa. Hakijoita Suomesta oli lähes 70. Ruoka kiinnostaa sekä puhuttaa ennen näkemättömällä tavalla ja innovatiivisuus kukoistaa. Tämä näkyi selvästi myös hakijoista. Nordic kitchen, pohjoismaalainen keittiö, tunnetaan puhtaista ja raikkaista mauistaan sekä laadukkaista, tuoreista ja turvallisista raaka-aineistaan.

-        Embla-kilpailu on pohjoismaisen ruuan juhlaa. Haluamme juhlistaa sitä ja ruuan tekijöitä näiden makujen takana, sanoo Bjorn Gimming, Norjan tuottajajärjestön puheenjohtaja ja Embla-kisan 2022 isäntä.

Emblan loppukilpailu käydään 11.3.2022 Oslossa. Suomen edustajat kilpailusarjoissa ovat:

Nordic Food Artisan: Herkkujuustola
Nordic Food Entrepreneur: Ville Haapasalo / Haapasalon Hatsapurit
Nordic Food communicator: Satokausikalenteri
Nordic Food Producer: Voimapapu
Nordic Food Destination: ERG European Region of Gastronomy Kuopio
Nordic Food for Children and Youth: Kokkaa kotimaista -kampanja
Nordic Food for many: Mikaelskolan / Steinerpedagogikens vänner i Västnyland rf.

Kilpailun valintakriteeristö pohjautuu pohjoismaisuuteen, kestävyyteen, inspiroivuuteen, ainutlaatuisuuteen ja rehtiyteen.

Suomen edustajat kilpailussa esitellään MTK:n verkkosivuilla https://www.mtk.fi/-/embla_ehdokkaat. Osallistujat kaikista kilpailijamaista Embla-kilpailun verkkosivuilla https://emblafoodaward.com/.

Suomen osallistujat kilpailuun valitsi kansallinen tuomaristo, johon kuuluivat
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK
Kim Palhus, keittiömestari
Riitta Mustonen, ruokatoimittaja, Maaseudun Tulevaisuus
Anni-Mari Syväniemi, kunniajäsen, toiminnanjohtaja, Ruokatieto Yhdistys ry

Tuomariston puheenjohtajana toimiva Johan Åberg iloitsee Embla-kilpailun saamasta suosiosta.

-        Tämänvuotinen osallistujamäärä on huikea. Se kertoo lisääntyneestä kiinnostuksesta pohjoismaista ruokaa ja sen tekijöitä, ruuantuottajia kohtaan. Meille suomalaisille osallistuminen tämäntyyppiseen kilpailuun on luontevaa, sillä suomalainen ruoka on   maanläheistä ja konstailematonta, sanoo Åberg.

Aikaisempia suomalaisia Embla-voittajia ovat Michael Björklund ja Thomas Snellman vuodelta 2017 sekä Ainoa Winery ja Hävikki-Battle/Motiva Oy, Elina Ovaskainen vuodelta 2019.

Embla-ruokakilpailun on perustanut Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC. Pohjoismaiden ministerineuvosto on mukana tukemassa kilpailua. Kilpailu on myös osa Uusi pohjoismainen ruoka III -ohjelmaa. Kilpailuun osallistuvat Islanti, Tanska, Norja, Ruotsi, Suomi, Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti.

Emblan suomalaisedustuksesta vastaavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Ahvenanmaan edustus toteutuu Ahvenanmaan maakuntahallituksen hankerahoituksella.

Heidi Siivonen, MTK, ruokamarkkina-asiantuntija, p. 040 568 8802
Mia Wikström, SLC, viestintäpäällikkö, p. 050 355 3213

Katso lisää: https://emblafoodaward.com/

#emblafoodawards

MTK:n johtokunta vaatii maatalouden kustannuskriisiin nopeita ratkaisuja 21.1.2022 15:14:27 EET | Tiedote

Viime kesästä lähtien on uutisoitu maatalouden tuotantokustannusten rajusta noususta ja tästä johtuvasta maatalouden kannattavuuden voimakkaasta heikkenemisestä, kun kustannusnousua ei ole saatu siirrettyä tuottajahintoihin. Tuotantopanosten hinnannousu jatkuu edelleen ja kustannustaso näyttää pysyvän ennätyksellisen korkealla, eikä ratkaisua maatalousyrittäjien ahdinkoon ole löydetty. * * * MTK:n johtokunta vaatii valtiota ryhtymään järeisiin toimiin ruokamarkkinoilla. Syksyn lupaukset on lunastettava. Lisäksi on välittömästi valmisteltava historiallisen mittavat rahoitusjärjestelyt, joilla helpotetaan maatalouden luottopulaa. Aika lasketaan viikoissa. Uhkana on suomalaisen ruokajärjestelmän romahtaminen.

Sipulia kauden ruokiin18.1.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Kokkauksessa vakioaineksiin kuuluva sipuli on ansainnut kaikki ne ylistyspuheet, joita siitä on kuultu. Sipuli on ratkaiseva tekijä ruokien maun kannalta. Se sopii mitä erilaisimpiin ruokiin ja sitä voi käyttää monin eri tavoin. Myös ihmisen terveys hyötyy sipulista. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulia voi pitää terveysruokana. Kaiken lisäksi sipuli on ekologista ja edullista ruokaa, joka tuotetaan lähellä. Sitä saa kautta vuoden kotimaisena.

Marttila jyrähtää komissiolle ja hallitukselle: mallioppilaan kurmuuttaminen saa nyt riittää - eläinpalkkiouudistus hyllytettävä5.1.2022 12:32:59 EET | Tiedote

MTK vaatii, että EU-komission vaatimasta eläinpalkkiouudistuksesta vuodelle 2022 luovutaan ja Suomen ja EU:n välisiin neuvotteluihin asian ratkaisemiseksi otetaan vuoden aikalisä. Suomi on koko EU-jäsenyyden ajan toiminut EU:n mallioppilaana, ja kiitoksena siitä komissio yrittää nyt rangaista suomalaisia eläintilallisia täysin teoreettisen epäkohdan ja epämääräisen juridisen tulkinnan perusteella. – Marinin hallituksen on uskallettava sanoa jyrkkä ei, kun EU:n kankea byrokratia vie asioita huonompaan suuntaan, sanoo MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

MTK Maaseutunuoret toivottavat joulutulien myötä ruokarauhaa kaikille22.12.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Maaseutunuorten joulutulet ovat pitkäaikainen, 90-luvun alussa Pohjanmaalta alkanut yhteisöllinen perinne. Tänä vuonna joulutulet kantavat myös mukanaan maaseutunuorten ruokarauhan julistusta. Joulutulia on nähtävissä ympäri Suomen ja joulutulien sijainnit löytyvät MTK Maaseutunuorten kotisivuilta oheisesta linkistä. Maaseutunuorten ruokarauhan julistus nähtävissä maaseutunuorten instagram- ja facebook- tileillä 22.12. klo 12. @mtk.maaseutunuoret Maaseutunuorten ruokarauhan julistus Kansalaiset, medborgare. Ruoka on mahtavaa, ruoka on hyvää, ruoka on ravitsevaa ja siitä tulee hyvä mieli. Viime aikoina näin ei kuitenkaan ole ollut. Jokainen katsoo oikeudekseen puuttua tai esittää ajatuksia siitä, mitä sinun lautasellasi pitäisi tai ei pitäisi olla. Samalla on unohtunut kaksi keskeistä asiaa: 1. kuinka etuoikeutettuja olemme, että voimme edes käydä keskustelua siitä, mitä lautasella olisi kiva olla. 2. ruoka on ihana asia, jonka pitäisi tuoda iloa elämään, ystäviä lähemmäksi toisiaan ja

EU:n eläinpalkkiouudistukseen saatava vuoden aikalisä16.12.2021 16:00:00 EET | Tiedote

Euroopan komissio vaatii Suomessa käytössä olevaan eläinpalkkiojärjestelmään muutoksia, järjestelmään kohdistetun tarkastuksen seurauksena. Käytännön toimeenpano uhkaa toteutua niin nopeasti, että viljelijöillä ei ole aikaa sopeutua tukien muutoksiin. Näin ollen MTK:n lihavaliokunta vaatii, että vuodelle 2022 suunnitellun eläinpalkkiouudistuksen toimeenpanossa otetaan vuoden aikalisä. MTK on tuonut selvästi esiin jo aiemmin aikalisän tarpeen. Lisäksi uudistukseen pyrittiin vaikuttamaan jo uudistuksen valmistelun alkuvaiheessa, jotta muutokset olisivat viljelijöiden kannalta järkeviä. Komission tarkastuksen myötä MTK:n esittämät näkökannat ovat unohtuneet. Lähtökohtaisesti nykyiseen rekisteriin perustuvaan palkkiojärjestelmään viljelijät ovat olleet tyytyväisiä. Komission vaatimilla muutoksilla on kohtalokkaita vaikutuksia eläinpalkkioihin muun muassa tammi-helmikuulle ajoittuvan hakuajan vuoksi, jolloin palkkioita ei kerry. Eri vuodenaikoina syntyneet eläimet ovat erilaisessa asemassa

Valtioneuvosto hyväksyi kansallisen CAP-strategian – seuraavaksi alkavat neuvottelut EU-komission kanssa16.12.2021 14:44:51 EET | Tiedote

Suomen hallitus on tänään hyväksynyt EU:n maatalouspolitiikan (CAP) kansallinen strategiaohjelman. MTK:n mukaan politiikkaohjelma varmistaa pitkälti nykyisten tukijärjestelmien jatkuvuutta ja nostaa samalla huomattavasti ilmasto- ja ympäristötavoitteiden kunnianhimon tasoa. Maatalouden talouskriisiin politiikkapäätös ei valitettavasti tuo ratkaisuja. Ne on löydettävä markkinoilta. MTK kritisoi sitä, että maatalouspolitiikan yksinkertaistaminen ja byrokratian karsiminen jäävät toteutumatta. Jatkoneuvotteluissa on etsittävä keinot, jotta järjestelmän muutokset eivät aja vaikeuksiin maatilayrityksiä, jotka ovat investoineet ja kehittäneet vahvasti tuotantoaan viime vuosien aikana. Nuorten mahdollisuuksia tilanpidon aloittamiseen on kyettävä parantamaan.

MTK:n metsäjohtokunta peräänkuuluttaa ratkaisuhakuista metsäkeskustelua – Metsänomistajien työ tuottaa luontoarvoja ja hyvinvointia16.12.2021 14:20:31 EET | Tiedote

MTK:n metsäjohtokunta on huolissaan vastakkainasettelusta ja peräänkuuluttaa keinoja, joilla metsien käyttöä ja kasvua voidaan parantaa samalla, kun luonnon monimuotoisuutta turvataan vapaaehtoisilla keinoilla. - Julkinen keskustelu kaipaa ymmärrystä metsien tarjoamista kokonaismahdollisuuksista. Metsiä katsotaan ongelmalähtöisesti ja unohdetaan, miten metsänomistajien vihreä kulta palvelee ihmisten, ilmaston sekä luonnon monimuotoisuuden kokonaisuutta, sanoo MTK:n metsäjohtokunnan puheenjohtaja Juha Marttila.