Suomen ehdokkaat Emblaan on valittu - osallistujakaarti Pohjoismaista kova

Tämänkertaiseen pohjoismaiseen Embla-ruokakilpailuun ilmoittautui mukaan yhteensä 370 hakijaa. Hakijoita Suomesta oli lähes 70. Ruoka kiinnostaa sekä puhuttaa ennen näkemättömällä tavalla ja innovatiivisuus kukoistaa. Tämä näkyi selvästi myös hakijoista. Nordic kitchen, pohjoismaalainen keittiö, tunnetaan puhtaista ja raikkaista mauistaan sekä laadukkaista, tuoreista ja turvallisista raaka-aineistaan.

-        Embla-kilpailu on pohjoismaisen ruuan juhlaa. Haluamme juhlistaa sitä ja ruuan tekijöitä näiden makujen takana, sanoo Bjorn Gimming, Norjan tuottajajärjestön puheenjohtaja ja Embla-kisan 2022 isäntä.

Emblan loppukilpailu käydään 11.3.2022 Oslossa. Suomen edustajat kilpailusarjoissa ovat:

Nordic Food Artisan: Herkkujuustola
Nordic Food Entrepreneur: Ville Haapasalo / Haapasalon Hatsapurit
Nordic Food communicator: Satokausikalenteri
Nordic Food Producer: Voimapapu
Nordic Food Destination: ERG European Region of Gastronomy Kuopio
Nordic Food for Children and Youth: Kokkaa kotimaista -kampanja
Nordic Food for many: Mikaelskolan / Steinerpedagogikens vänner i Västnyland rf.

Kilpailun valintakriteeristö pohjautuu pohjoismaisuuteen, kestävyyteen, inspiroivuuteen, ainutlaatuisuuteen ja rehtiyteen.

Suomen edustajat kilpailussa esitellään MTK:n verkkosivuilla https://www.mtk.fi/-/embla_ehdokkaat. Osallistujat kaikista kilpailijamaista Embla-kilpailun verkkosivuilla https://emblafoodaward.com/.

Suomen osallistujat kilpailuun valitsi kansallinen tuomaristo, johon kuuluivat
Johan Åberg, maatalousjohtaja, MTK
Kim Palhus, keittiömestari
Riitta Mustonen, ruokatoimittaja, Maaseudun Tulevaisuus
Anni-Mari Syväniemi, kunniajäsen, toiminnanjohtaja, Ruokatieto Yhdistys ry

Tuomariston puheenjohtajana toimiva Johan Åberg iloitsee Embla-kilpailun saamasta suosiosta.

-        Tämänvuotinen osallistujamäärä on huikea. Se kertoo lisääntyneestä kiinnostuksesta pohjoismaista ruokaa ja sen tekijöitä, ruuantuottajia kohtaan. Meille suomalaisille osallistuminen tämäntyyppiseen kilpailuun on luontevaa, sillä suomalainen ruoka on   maanläheistä ja konstailematonta, sanoo Åberg.

Aikaisempia suomalaisia Embla-voittajia ovat Michael Björklund ja Thomas Snellman vuodelta 2017 sekä Ainoa Winery ja Hävikki-Battle/Motiva Oy, Elina Ovaskainen vuodelta 2019.

Embla-ruokakilpailun on perustanut Pohjolan Talonpoikaisjärjestön Keskusneuvosto NBC. Pohjoismaiden ministerineuvosto on mukana tukemassa kilpailua. Kilpailu on myös osa Uusi pohjoismainen ruoka III -ohjelmaa. Kilpailuun osallistuvat Islanti, Tanska, Norja, Ruotsi, Suomi, Ahvenanmaa, Färsaaret ja Grönlanti.

Emblan suomalaisedustuksesta vastaavat Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ja ruotsinkielinen tuottajajärjestö Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC. Ahvenanmaan edustus toteutuu Ahvenanmaan maakuntahallituksen hankerahoituksella.

Heidi Siivonen, MTK, ruokamarkkina-asiantuntija, p. 040 568 8802
Mia Wikström, SLC, viestintäpäällikkö, p. 050 355 3213

Katso lisää: https://emblafoodaward.com/

#emblafoodawards

Pohjoismaiden tuottajajärjestöt kokouksessaan Seinäjoella: Vihreä siirtymä vaatii onnistuakseen taloudellista vakautta19.8.2022 11:30:00 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden viljelijät ovat valmiit ruuantuotannon vihreään siirtymään. Tuotantoa on kehitettävä kestävämpään ja ilmastotehokkaampaan suuntaan. Pohjoismaisella maataloudella on suuri innovaatiovoima ja ratkaisut ilmastokestävään tuotantoon. Suuret kansainväliset muutokset ja taloudellinen epävarmuus vaikuttavat kuitenkin näihin tavoitteisiin nyt kielteisesti, toteaa Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen yhteistyöelimen NBC:n puheenjohtajisto kannanotossaan.

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.