Suomen ensimmäinen tuulipuisto puretaan

Ensi viikolla alkaa Suomen vanhimman tuulipuiston purkaminen. Korsnäsin kunnassa sijaitsevat neljä voimalaa ovat tulleet 26-vuotisen elinkaarensa päähän sekä teknisestä että taloudellisesta näkökulmasta.

Vuonna 1991 rakennetut 200 kilowatin tuulivoimalat ovat elinkaarensa aikana tuottaneet yhteensä melkein 25 gigawattituntia sähköä. Nykytuulipuistoihin verrattuna myllyjen teho on pieni.

Voimaloiden purkaminen alkaa ensi viikolla ja työt kestävät arviolta kaksi viikkoa. Työstä aiheutuu alueella jonkin verran normaalista poikkeavaa liikennettä, kun osia kuljetetaan pois. Puretut myllyt päätyvät kierrätykseen siltä osin kuin se on mahdollista. Työn päätteeksi alue maisemoidaan.

Korsnäsin tuulipuiston omistaa Vaasan Sähkö Oy:n tytäryhtiö, VS Tuulivoima Oy. Purkutöiden pääurakoitsija on Delete Finland Oy.

projektipäällikkö Jyrki Rajala
puh. 06 324 5163, jyrki.rajala@vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Toimintamme peruspilareita ovat suoraviivaisuus, läheisyys ja läpinäkyvyys.

Uusi voimajohto palvelee 2 500 taloutta rannikolla: Alueen erityisiä luontoarvoja huomioivassa hankkeessa kokeillaan ainutlaatuista ratkaisua7.6.2017 08:11Tiedote

Vaasan Gerbyn ja Mustasaaren Alskatin välille rakennetaan parhaillaan laajaa aluetta palvelevaa voimajohtoa. Voimalinjan vaikutuspiirin alueella on noin kaksi ja puoli tuhatta taloutta Jungsundissa, Iskmossa, Köklotissa, Västervikissä ja koko Raippaluodon saaristossa. Linja toimii myös varalla Gerbyn alueen verkon huoltotöissä ja vikatilanteissa. – Asutuksen lisäksi alueella on myös viranomaistoimintaa, teollisuutta, kauppaa ja muita palveluita, toteaa Vaasan Sähköverkko Oy:n toimitusjohtaja Juha Rintamäki.