Suomen ensimmäinen tuulipuisto puretaan

Ensi viikolla alkaa Suomen vanhimman tuulipuiston purkaminen. Korsnäsin kunnassa sijaitsevat neljä voimalaa ovat tulleet 26-vuotisen elinkaarensa päähän sekä teknisestä että taloudellisesta näkökulmasta.

Vuonna 1991 rakennetut 200 kilowatin tuulivoimalat ovat elinkaarensa aikana tuottaneet yhteensä melkein 25 gigawattituntia sähköä. Nykytuulipuistoihin verrattuna myllyjen teho on pieni.

Voimaloiden purkaminen alkaa ensi viikolla ja työt kestävät arviolta kaksi viikkoa. Työstä aiheutuu alueella jonkin verran normaalista poikkeavaa liikennettä, kun osia kuljetetaan pois. Puretut myllyt päätyvät kierrätykseen siltä osin kuin se on mahdollista. Työn päätteeksi alue maisemoidaan.

Korsnäsin tuulipuiston omistaa Vaasan Sähkö Oy:n tytäryhtiö, VS Tuulivoima Oy. Purkutöiden pääurakoitsija on Delete Finland Oy.

projektipäällikkö Jyrki Rajala
puh. 06 324 5163, jyrki.rajala@vaasansahko.fi

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, joka harjoittaa sähkönmyynti-, sähkönsiirto- ja kaukolämpötoimintaa sekä verkkourakointia. Toimintamme peruspilareita ovat suoraviivaisuus, läheisyys ja läpinäkyvyys.

Maakaapelointi vähentää katkoja ja johtokatuja vapautuu maa- ja metsätalouskäyttöön3.2.2021 09:15:00 EETTiedote

Tänä vuonna sähköverkkoa siirtyy Vaasan Sähköverkon alueella maan alle noin 200 kilometrin matkalta. Vaasan Sähköverkko kehittää kuluvana vuonna verkkoa 12 miljoonalla eurolla. Investoinneilla parannetaan toimitusvarmuutta, uusitaan sähköasemia ja lisätään älyä verkkoon. Kaapeloinnin myötä poistuvien linjakatujen alta vapautuu yhteensä jopa 120 hehtaaria pelto- ja metsämaata maa- ja metsätalouskäyttöön.

Heikentynyt energiavuosi syö tulosta – Tutkimus kertoo kuluttajien luottamuksesta22.10.2020 11:55:00 EESTTiedote

Vuosi 2020 on ollut energiayhtiön näkökulmasta haastava. Talvikuukausien leudon sään aikaansaama matala energiankulutus yhdistyi alkuvuodesta sateiseen ja tuuliseen säätyyppiin, ja yhdessä nämä painoivat sähkön markkinahintaa alas. Myös koronakevät ja -kesä vaikuttivat energiankulutukseen. Tuoreet mainetutkimuksen tulokset kuitenkin kertovat, että kuluttajien luottamus yhtiöön on hyvä.