Suomen kalat kuuluu jokaisen kalastajan, mökkiläisen, ruoanlaittajan ja luonnonystävän haaviin.

Suomen kalat opettaa tunnistamaan kaikki vesistöjemme vakituiset kalalajit sekä satunnaiset vierailijat. Tietoa havainnollistavat Sakke Yrjölän upeat, yksityiskohtaiset piirrokset, mielenkiintoiset valokuvat ja lajitiedot. Suomen kalat -kirjan laajennetussa laitoksessa on uusia Suomeen levinneitä kalalajeja ja paljon uusia piirroksia.

Hannu Lehtonen, Kari Nyberg, Sakke Yrjölä: SUOMEN KALAT

Suomen kalat kertoo, kuinka maamme kalalajisto on aikojen saatossa muotoutunut, millaisissa elinympäristöissä eri lajit viihtyvät ja miten ne risteytyvät keskenään. Kalat on ryhmitelty sukulaisuuden mukaan alkukantaisista nahkiaiskaloista värikkäisiin simppuihin. Kaloista kerrotaan tuntomerkit, elintavat, ravinto, lisääntymiskäyttäytyminen ja kasvu. Kirjan neuvoilla samannäköiset lajit eivät sekoitu toisiinsa.

Kaikki Suomen kalat ovat syötäviä. Silti moni herkullinen kala jää hyödyntämättä keittiössä. Kun mökkiverkosta löytyy ruutana, pasuri, toutain tai vimpa, kirja neuvoo, kannattaako siitä tehdä keitto, kalapullia vai graavi- tai savukalaa. Uudistetussa laitoksessa on runsaasti uusia kuvia. Aurinkoahven ja kyttyrälohi ovat vakiintuneet vesissämme, ja itämerenkampela on tunnistettu omaksi lajikseen.

Hannu Lehtonen on toiminut Helsingin yliopiston kalataloustieteen professorina vuodesta 1995. Kari Nyberg on Helsingin yliopiston kalatutkija sekä kala- ja kalastusbiologian opettaja vuodesta 1991.

Kirjan maalatut kuvat ovat palkitun graafikko ja kuvittaja Sakke Yrjölän käsialaa. Hän on itse matkannut pitkin Lapin puroja ja ulkosaaristoa saadakseen itse elävänä kiinni kaikki Suomen kalat. Koska kalojen värit alkavat tummua heti kalastuksen jälkeen, Yrjölä on ikuistanut saaliinsa tuoreeltaan, tarkasti, suomu suomulta.

Suomen kalat kuuluu jokaisen kalastajan, mökkiläisen, ruoanlaittajan ja luonnonystävän kirjahyllyyn.

Kirja ilmestyy nyt uutena laitoksena 5.5.2021.

Arvostelukappaleet, lisätiedot, haastattelupyynnöt: hanna-leena.soisalo@otava.fi

Nemo on osa kustannusosakeyhtiö Otavaa.

Suomen suosituimpiin nuoriin vaikuttajiin lukeutuva Nelli Orell julkaisee toisen kirjansa kesäkuussa28.4.2021 13:59:19 EEST | Tiedote

Luova kirjani – Style it inspiroi ja auttaa nuoria päästämään oman luovuutensa valloilleen. Sosiaalisen median vaikuttajana työskentelevän Nelli Orellin tavoite on, että fyysisen kirjan tehtävät kannustaisivat yhteisöllisyyteen piirtämisestä, värittämisestä ja visuaalisesta suunnittelusta kiinnostuneiden kesken somessa. Hänen ensimmäistä kirjaansa on myyty yli 20 000 kappaletta, ja sen #luovakirjani ja #luovakirjaninelliorell -tunnisteilla on TikTokissa yhteensä yli kolme miljoonaa näyttökertaa.

Viihderomaani kuuluu kesään – äänikirjojen suosio näkyy kevyen kaunokirjallisuuden kulutuksessa27.4.2021 16:51:50 EEST | Tiedote

Suomalaiset kuuntelevat nyt viihderomaaneja. Sähköisiä julkaisuja myydään nyt enemmän kuin painettuja kirjoja, ja äänikirjojen myyntilistoilla suosituimpia ovat viihde- ja jännityskirjat. Otava ja Karisto julkaisevat kesän alussa useita kevyeen kesälukemiseen sopivia teoksia. Maailmanmenestyskirjailija Lucy Diamondin Rantakahvila julkaistaan nyt ensimmäistä kertaa suomeksi ja Ulla-Maija Paavilaisen Kuin muuttolinnut -romaani on saanut aineksia maallemuutosta ja korona-vuodesta.

Paratiisi vai helvetti on ravisuttavan avoin äänikirja miehisyydestä, isyydestä, biseksuaalisuudesta ja kristinuskosta19.4.2021 12:22:09 EEST | Tiedote

Miten elää biseksuaalina herätysliikkeessä joutumatta helvettiin? Kun yksi identiteetti sulkee pois toisen, on sisäinen soppa valmis. Samuel Jyrinki on vanhoillislestadiolaisissa piireissä kasvanut biseksuaali. Kristinuskossa kysymys paratiisista ja helvetistä on ajankohtaista kuoleman jälkeen, Jyringin elämässä se on painanut jokaisella askeleella.