Suomen Kiinteistönvälittäjien asuntomarkkinaennuste huhti-kesäkuulle 2018 - Tulossa historiallisen vilkas asuntokevät

Suomen Kiinteistönvälittäjien noin 1300 jäsenvälittäjän ennuste huhti-kesäkuun 2018 Suomen asuntomarkkinoista on yhtä valoisa kuin kevätaurinko.

Huolimatta selvästä kysynnän kasvun ennusteesta hintojen ei odoteta enää kipuavan kuin kaikkein kysytyimmissä asunnoissa. Hintojen ei myöskään odoteta laskevan paitsi huonokuntoisissa ja remontointia vaativissa taloissa tai taloyhtiöissä. Keskimääräinen kerros- ja rivitalojen hintojen nousuennuste seuraavalle vuosineljännekselle on noin 1%. Omakotitalojen keskimääräisten hintojen ennustetaan pysyvän ennallaan tai laskevan hiukan.

Kuluttajien luottamusindikaattorit ovat korkealla ja esimerkiksi hyväkuntoisten ja kohtuuhintaisten omakotitalojen kysynnän odotetaan olevan erityisen vilkasta pääkaupunkiseudun kehyskunnissa sekä Turun, Tampereen ja Oulun seudulla.

Minkä ikäisistä taloista asuntoja etsitään?

”Kysyimme jäsenvälittäjiltämme myös sitä, mikä nyt erityisesti kiinnostaa asunnonostajia. Kaikki hyväkuntoiset asunnot, jotka ovat valmistuneet aikaisintaan 90-luvulla, mieluiten 2000-luvulla, ovat kiinnostavimpia”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. ”Asunnon ostajat ovat yhä haluttomampia aloittamaan suuret remontit hankkimassaan asunnossa tai pientalossa. Erityisesti lähestyvä putkiremontti vaikeuttaa asunnon oikean hinnan löytämistä myyjän ja ostajan välillä”, hän jatkaa.

Remontoitavien asuntojen ostamista hidastaa merkittävästi myös se, että remonttiin on hankala saada rahoitusta, kun ostajan käteisvarat menevät pankin edellyttämään omarahoitusosuuteen ja remonttilainaan tarvittavaa lisärahoitusta ei saa ilman omaa rahaa.

Ainoastaan Helsingissä, Turussa ja Tampereella kysyntä on kovaa vanhoista kerrostaloasunnoista ja esimerkiksi noin 100-vuotiaat talot ovat erittäin haluttuja. Turun alueella erityispiirteenä ovat myös harvinaiset vanhat omakotitalot.

70-luvun talot ongelmallisia

Pien- ja rivitaloissa on erityisryhmä, joka on hankalin myydä myyjien toivomaan hintaan: 70-luvulla valmistuneet pientalot, joissa on esimerkiksi alapohjan rakenteessa aikakaudelle tyypillisiä erityispiirteitä, jotka voivat vaatia merkittäviä peruskorjauksia. 70-luvun nopeasti rakennettu kerrostalokanta lähestyy myös kovaa vauhtia putkiremonttivaihetta, jolloin asuntojen hinnat laskevat nopeastikin.

Varainsiirtoveron poistaminen helpottaisi työn perässä muuttamista

Varainsiirtoveron merkitys korostuu erityisesti niille, jotka haluavat muuttaa työn vuoksi kasvukeskuksiin, joissa asuntojen hinnat ovat korkeammat ja varainsiirtovero syö ison osan asunnonvaihtoon tarvittavasta käteisen määrästä.

Vuokra-asuntojen kysyntä

Vuokra-asuntojen kysyntä nousee koko maassa tasaisesti. Erityisesti pääkaupunkiseutu kehyskuntineen ja yllättäen myös Pohjois-Suomi ovat vuokralaisten kiinnostuksen kohteena.

___

Alueelliset kommentit:

Pääkaupunkiseutu:

Keskimäärin jopa yli 5% nousua kysynnässä sekä noin 2-3% nousua keskihinnoissa kerrostaloasunnoissa. Omakoti-, pari- ja rivitaloissa ennustetaan ennallaan pysyvää hintatasoa kysynnän kasvusta huolimatta.

Pääkaupunkiseudun kehyskunnat:

Kysyntä jatkaa keskittymistä palveluiden ja hyvien liikenneyhteyksien läheisyyteen. Pienillä omakotitaloilla ja uudemmilla rivitaloilla kova kysyntä ja niiden hintojen odotetaan myös nousevan hiukan. Vanhojen rivitalojen sekä isojen omakotitalojen, joissa on vähän huoneita, hintojen odotetaan edelleen pysyvän ennallaan tai laskevan.

Turun seutu:

Turussa kovin kysyntä on pienemmistä hyväkuntoisista keskustan kerrostaloasunnoista. Kaksiot ja pienemmät kolmiot ovat kysyttyjä. Remontoitavat isommat omakotitalot ovat haasteellisia myydä.  Lähikuntien rivitaloja kysytään myös paljon. Turussa yli 70-vuotta vanhojen hyväkuntoisten omakotitalojen kysynnän ennustetaan jatkuvan hyvänä.

Tampereen seutu:

Kova kysyntä keskusta-alueen hyväkuntoisista kerrostaloasunnoista. 60-70-luvun kerrostaloista on paljon tarjontaa, mutta tulevat remontit taloyhtiöissä vaikeuttavat kaupankäyntiä ja painavat hintoja merkittävästi alaspäin. Uudehkot pienemmät asunnot käyvät parhaiten kaupaksi. Isommista vanhoista omakotitaloista kysyntä on alhaista.

Oulun seutu:

2000-luvun taloista hyvä kysyntä. Isommat talot vähemmän kysyttyjä, joten niiden hinnat laskevat.

Pienistä hyväkuntoisista kerrostaloasunnoista vahvaa kysyntää ja hinnat loivassa nousussa. Vanhempien yli 70 vuotta vanhojen omakotitalojen kysyntä edelleen hyvällä tasolla.

Etelä-Suomi:

Maaseututalojen myynti hankaloitunut rahoituksen saamisen ollessa vaikeampaa. Esimerkiksi Kouvolassa uudemmat omakotitalot erittäin kysyttyjä. Omakotitalot menevät parhaiten kaupaksi alle 250.000 euron hintaluokassa.

Itä-Suomi:

Kaupunkien keskustoissa 2000-luvun asunnot ja remontoidut vanhemmatkin ovat eniten kysyttyjä. 70-luvun kerrostalo- ja rivitaloasunnot vaikeimpia myytäviä erityisesti hissittömissä kerrostaloissa.

Länsi-Suomi:

Hyvin huolletut vanhatkin omakotitalot menevät hyvin kaupaksi, maaseutukin vetää hyvän työllisyyden myötä. Pienet kunnat kuten esimerkiksi Loimaa, jotka ovat kaukana suuremmista kaupungeista ovat haastavimmassa tilanteessa kysynnän suhteen. Työpaikka-alueiden raideyhteyksien parannussuunnitelmat lisäävät radanvarsipaikkakuntien kysyntää.

Pohjois-Suomi:

Hyväkuntoisista noin 120 neliön uudemmista omakotitaloista hyvää kysyntää. Remontoitavat kerrostaloasunnot vaikeampia myydä kuin uudehkot hyväkuntoiset. Pienistä kerrostaloasunnoista hyvin kysyntää.

Lisätiedot:
SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg
jussi.mannerberg@skvl.fi

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry on kiinteistönvälitysalan yrittäjien palvelu- ja edunvalvontajärjestö. SKVL:n jäsenyys takaa välittäjille ajantasaisen tiedon ja työvälineet sekä asiakkaille ammattitaitoisen ja turvallisen palvelun.  Liitto toimii yhdyssiteenä verkostossa, joka koostuu yli 400 paikallisesta kiinteistönvälitystoimistosta ympäri Suomen.

KUTSU MEDIALLE: Suomen Kiinteistönvälittäjien asuntomarkkinaennuste huhti-kesäkuulle 20188.3.2018 07:00Kutsu

Hyvä median edustaja, tervetuloa Suomen Kiinteistönvälittäjien (SKVL) aamiaistilaisuuteen kuulemaan erittäin mielenkiintoista uutta tietoa siitä, minkä ikäisiä asuntoja nyt etsitään! Tilaisuudessa esitellään uusin yli 1300 jäsenvälittäjämme antama todistetusti erittäin tarkka asuntomarkkinaennuste sekä kyselytutkimuksemme tulos siitä, minkä ikäisistä asunnoista nyt ollaan kiinnostuneita. Tulokset esittelee Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg. Aika: maanantaina 12.3.2018 klo 9.30-11.00 Aamiainen on tarjolla klo 9.30 alkaen ja esitys alkaa klo 10.00. Paikka: AnnaK, Ulappa-sali, Annankatu 24, 5. krs, 00100 Helsinki Aamiaistarjoilun vuoksi vapaaehtoinen ilmoittautuminen osoitteeseen: liitto@skvl.fi.

Suomen kiinteistönvälittäjät ry:n asuntomarkkinaennuste: Joulunaikaan ostajan markkinat11.12.2017 07:00Tiedote

Perinteisesti asuntokaupan kappalemäärät laskevat eniten joulunaikaan. Tähän vaikuttavat arkipäivien pienempi määrä ja päivänvalon puutteen tuomat haasteet asuntojen esittelyissä. Kysynnän hiljainen hetki myös laskee jonkin verran toteutuneita hintoja. ”Ostajan kannattaa olla liikkeellä vuodenvaihteessa, sillä tarjontaa on ja vuosi on hyvä aloittaa mukavilla asioilla”, toteaa Suomen Kiinteistönvälittäjien toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.