Suomen Kovabetoni ostaa Consolis Parman Nastolan tehtaan

Turkulainen perheyhtiö Kovabetoni ostaa Consolis Parmalta Nastolan runkoelementtitehtaan. Nastolan tehtaassa valmistetaan ontelo-, TT-laattoja sekä pilareita ja palkkeja. Yritysostolla Suomen Kovabetoni pyrkii vahvistamaan asemiaan suurimmilla markkinoillaan pääkaupunkiseudulla.

Kauppa liittyy Betonimestarit Oy:ta koskevaan yrityskauppaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto hyväksyi helmikuussa 2019 yrityskaupan sillä ehdolla, että Parma luopuu Nastolan tehtaan liiketoiminnasta.

Kovabetoni pyrkii keskittämään Nastolan tehtaalle ontelo-, TT-laattojen sekä pilareiden ja palkkien valmistuksen. Vaativien julkisivuelementtien valmistaminen jatkuu pääasiallisesti Turun tehtaalla. Nastola on tuotantovalmiudessa heti kaupan jälkeen.

”Halusimme vahvistaa runkoelementtien tuotantokapasiteettiamme ja täydentää tuotepalettiamme ontelolaatoilla. Yritysosto vahvistaa kykyämme palvella asiakkaita, sillä nyt kykenemme toimittamaan entistä laajempia kokonaisuuksia tehokkaammin. Nastolan tehtaalla on ollut vahva rooli toimitilarakentamisessa erityisesti ontelolaattojen ja järeiden runkoelementtien valmistuksessa ja tätä toimintaa on tarkoitus jatkaa. Uskomme ketterälle ja laadukkaalle toimijalle olevan kysyntää tässä markkinassa”, kommentoi Kovabetonin toimitusjohtaja Marjet Mäkinen.

Kovabetoni työllisti ennen kauppaa noin 40 henkeä ja yritys arvioi Nastolan tehtaan lisäävän henkilöstöä reilulla 10 hengellä alkuvaiheessa. Kovabetoni kertoo asettaneensa tavoitteekseen tuplata liikevaihtonsa lähivuosien aikana. Kaupan jälkeen yhtiöllä on elementtitehtaat Turussa ja Nastolassa.

Lisätietoja:

Marjet Mäkinen