Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP: Hankintalakiesitys vahvistaa kiertotaloutta –esitystä ei tule muuttaa

Suomen hallitus on asettanut tavoitteekseen tehdä Suomesta kierto- ja biotalouden edelläkävijä. Hankintalain uudistus tukee osaltaan tätä tavoitetta, sillä ympäristöalan yrityksillä on merkittävä rooli materiaalin kierron eri vaiheissa.

Ympäristöliiketoiminnassa on merkittävät mahdollisuudet suomalaisille yrityksille. Jätteet tulee nähdä syntylähteestä riippumatta materiaalina, johon liittyy paljon uusia taloudellisen kasvun ja työllistämisen mahdollisuuksia. Jotta nämä mahdollisuudet muuttuvat todeksi, pitää markkinoiden toimivuutta parantaa ja samalla saada jätettä pois poltosta kierrätykseen. Nyt Suomen kierrätysaste ei ole kehittynyt lähes 20 vuoteen.

SKAL:n ja YTP:n lähes 1 300 ympäristötoimialaan, jätehuoltoon sekä siihen liittyvään kuljetustoimintaan kuuluvan yrityksen mielestä jätealasta on kehitettävä normaalia, avointa liiketoimintaa. Hallituksen esitys hankintalaista tukee tätä tavoitetta ja hallitusohjelman muita kirjauksia kilpailun lisäämisestä, julkisten palveluiden avaamisesta kilpailulle sekä kilpailua estävän toimialakohtaisen sääntelyn purkamisesta.

Kuntien jätelaitosten julkisoikeudellinen asema perustuu jätelaissa kunnille annettuihin laajoihin yksinoikeuksiin. Niiden rinnalla kunnalliset jätelaitokset ovat kasvavassa määrin tulleet tarjoamaan palveluitaan markkinoille. Lakisääteisen yksinoikeuden ja markkinaehtoisen toiminnan sekoittaminen on taas aina omiaan aiheuttamaan kilpailuneutraliteettiongelmia.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on suosittanut jätealalle lisää markkinaehtoisia ratkaisuja ja kunnan roolin selkiyttämistä sekä tunnistanut tarpeen huolehtia kuntien ja yksityisten yritysten tasapuolisista kilpailun edellytyksistä.

Hankintalain yksi keskeinen muutos koskee juuri sidosyksikköjen toimintaa markkinoilla. Hallituksen esittämä 5 %:n ja 500 000 euron sidosyksikköraja on oikeansuuntainen ja vähentää markkinahäiriöitä kaikilla sektoreilla.

Jätehuollossa sidosyksikköjen toiminnan sääntely ehdotetulla tavalla edistää palvelujen kehittymistä, tuo erilaiset yritykset tasavertaisempaan kilpailuasetelmaan ja luo koko sektorille aiempaa selkeämmät, läpinäkyvämmät ja reilummat pelisäännöt. Tämä taas edistäisi omalta osaltaan siirtymistä kiertotalouteen.

Muutoksella on erittäin positiiviset vaikutukset ympäristötoimialalla. Kuntien jätelaitokset vastaisivat edelleen jätelain mukaisesta kuntien vastuulle kuuluvasta jätteestä. Kaikille muille jätehuollon tarvitsijoille ja toimijoille muutos tarkoittaa terveen kilpailun lisääntymistä ja ajan myötä palveluntarjonnan monipuolistumista. Alan yrityksille sidosyksikön ulosmyyntiä koskeva muutos taas antaa signaalin kasvavasta markkinasta ja siten tarvittavaa varmuutta investoinneille.

Jätehuollossa ei ole myöskään perusteita poiketa muille toimialoille asetettavasta sidosyksikön ulosmyynnille sallitusta rajasta, sillä viimekädessä jätelaki (33 §) turvaa erityissäännöksellä (kunnan toissijainen vastuu) jätehuoltopalvelut tilanteessa, jossa palvelua ei olisi saatavissa markkinoilta.

Kuntien jätelaitosten toiminta markkinoilla vaihtelee nykyisin alueittain 0-18 prosentin välillä eli osalla se ylittää selvästi vallitsevan oikeuskäytännön määrittelemän noin 10 prosentin rajan. Keskiarvoltaan ja mediaaniltaan kuntien jätelaitosten ulosmyynti kuitenkin asettuu alle 10 prosenttiin (9 %). Näin ollen hankintalakiehdotuksessa siirtymäajaksi esitetty 10 prosentin ulosmyynnin raja turvaa hallitun muutoksen myös ympäristötoimialalla kohti toimivampia markkinoita ja kasvavaa kierrätystä.

Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP ry

Toimitusjohtaja Tatu Rauhamäki, YTP

Asiantuntija Riikka Kinnunen, YTP

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry

Toimitusjohtaja Iiro Lehtonen, SKAL

Asiantuntija Pekka Loukola, SKAL,

Ympäristöyritysten jaosto

Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ja Ympäristöteollisuus ja -palvelut YTP edustavat yhdessä lähes 1 300 ympäristötoimialan, jätehuollon sekä siihen liittyvän kuljetuksen yksityistä toimijaa. Tämä yritysjoukko on hyvin laaja pienistä suuriin alan piirissä toimijoihin kattaen toiminta-alueena koko Suomen.

Lisätietoja:

YTP: toimitusjohtaja Tatu Rauhamäki, 050 521 2907

SKAL: asiantuntija Pekka Loukola, 050 577 9544

Lisätietoja:
YTP: toimitusjohtaja Tatu Rauhamäki, 050 521 2907
SKAL: asiantuntija Pekka Loukola, 050 577 9544

Kierrätysteollisuus ry on Suomessa toimivien kierrätys- ja kiertotalousalan yritysten toimialajärjestö.

Kierrätysteollisuuden yritykset tarjoavat käytännön ratkaisuja materiaalien kierrättämiseen ja kiertotalouden vauhdittamiseen vihreässä siirtymässä.