Suomen kuunnelluimmat podcastit siirtyvät PodMelle – Nikotellen ja POKS viimeisimmät kiinnitykset

PodMe Premiumissa 7.1. alkava Niko Saarisen ja Jenna Mäkikyrön hostaama Nikotellen saa seurakseen tammikuun lopulla Sita Salmisen ja Veronica Verhon POKS-podcastin.

Viime vuosien kuunnelluimpien suomalaispodien joukkoon kuuluvat Nikotellen ja POKS laajentavat PodMe Premiumin lifestyle-tarjontaa entisestään.

”Sekä Nikotellen että POKS kuuluvat isona osana yleisömme elämään. Halusimme varmistaa, että kyseiset podit saavat kovalla työllään ansaitsemansa tulevaisuuden, ja löytyvät jatkossa kätevästi yleisön jo omakseen ottamasta PodMesta”, PodMen sisältöjohtaja Ninja Huhtamäki kertoo.

Niko Saarisen ja Jenna Mäkikyrön hostaama Nikotellen on tullut tutuksi suorapuheisuudestaan. Niko Saarinen lupaa, että laatutakuuta ei ole – ainoastaan jaksojen pituus tulee kasvamaan.

”Nikotellen-podcast toimii kohdeyleisössään juuri sellaisena kuin se on, eikä meidän tarvitse sensuroida itseämme jatkossakaan.”

Veronica Verhon ja Sita Salmisen POKS on kerännyt vakiintuneen kuulijakunnan jo vuodesta 2019. Tekijöilleen siirtymä PodMelle tuo toivottua haastetta tekemiseen.

”POKSia on tehty meidän mittapuulla jo tosi kauan. Mahdollisuus tehdä podia kuukausipalkalla täysin ilman kaupallista puolta tuntui meille hienolta askeleelta eteenpäin.”

PodMen sisältöjohtaja Ninja Huhtamäki muistuttaa, että menestyvien podcastien luonteelle ominaista on tarjota mahdollisimman aitoa, tekijöidensä näköistä sisältöä.

"Kaupallisilla yhteistyökumppaneilla on usein tahtona vaikuttaa podcastien toteutustapoihin ja tehtyyn sisältöön. Mahdollistamme molempien podien kohdalla ammattimaisen ansainnan juuri sillä omintakeisella tiellä, jota heidän yleisönsä rakastaa.”

Tuija Pehkosen uusi silmiä avaava podcast

Tammikuussa alkaa myös Tuija Pehkosen uusi Laput silmiltä Pehkonen! sekä diktaattorien vaimoista kertova Rouva Diktaattori – molemmat PodMen alkuperäistuotantoa.

”Tuijan podi tulee olemaan paitsi hänelle itselleen myös monille muille silmiä avaava. Podissa Pehkonen penkoo rohkeasti aiheita, joista monilla on vahva mielipide, mutta syvempi tieto puuttuu esim. Sugardaddy-ilmiö, kulttuurinen omiminen tai nuorten asunnottomuus. Rouva Diktaattori taas avaa keitä olivat naiset hirmuhallitsijoiden, natsikomentajien ja kulttijohtajien takana? Uutta näkökulmaa historian tapahtumiin toimittaa taitava tarinankertoja, toimittaja ja kirjailija Maria Pettersson”, Huhtamäki kertoo.

Siirtyminen PodMelle antaa Tuija Pehkoselle mahdollisuuden tehdä Suomen markkinoille aivan uudenlaisen dokumentaarisen podcastin.

”PodMe on mielestäni vain muutamassa kuukaudessa ammattimaistanut Suomen podcast-kenttää ja satsauksillaan mahdollistanut entistä laadukkaamman tuotannon meille tekijöille ja tuotantoyhtiöille. Laput silmiltä! -podcast myös näyttää minusta aivan toisenlaisen puolen verrattuna aiempiin tv- ja radiotöihini. Olen siitä todella ylpeä ja innoissani, ja haluan tehdä tämänkaltaisia ohjelmia tulevaisuudessakin”, Tuija Pehkonen iloitsee.

NIINKU ja Bimbofikaatio joulukuun uutuuksina

Torstaina 9.12. alkaneen Kasmirin ja Joonas Kerosen NIINKU-haastattelupodin sekä keskiviikkona 15.12. startanneen Taika Mannilan ja Inka Valiman 2000-luvun viihdetapauksia käsittelevän Bimbofikaation myötä Premium-sisältöjen määrä on kasvanut jo ennen vuoden vaihdetta.

”Kasmirilla ja Joonaksella on mahtava kemia, ja heidän podinsa saa sekä vieraat että kuulijat hyvälle tuulelle. Bimbofikaatio ottaa kiinnostavan kulman viihteen vaikutukselle yhteiskuntaan ja pohtii, millä tavalla monet merkittävät viihdetapaukset ovat muuttaneet vaikkapa naiskuvaa”, PodMe Suomen Head of Studio Tuomas Rajala kertoo.

Uusien podien lisäksi myös PodMe Premiumin tutut kausisuosikit jatkavat – mm. Kolme käännekohtaa ja Hei Baby palaavat alkuvuodesta uusin jaksoin.

”Sitoudumme podeihimme ja mm. kaikkien lanseerauksesta asti mukana olleiden viikottaisten podiemme kanssa jatketaan luonnollisesti heti vuoden alusta”, Rajala jatkaa.

Miksi podit siirtyvät maksullisiin podcast-palveluihin?

Maksullisiin palveluihin siirtyvät podcastit ovat herättäneet runsaasti keskustelua podcast-fanien joukossa. Alan muutos on PodMe Suomen maajohtaja Henna Helskeen mukaan väistämätön.

”PodMe on tullut muuttamaan podcast-toimialaa Suomessa ja olemme onnistuneet lyhyessä ajassa tekemään isoja harppauksia eteenpäin. Erityisen ylpeitä olemme siitä, että mahdollistamme entistä kannattavamman jatkuvuuden monelle podille. Teemme podcasteista yhä varteenotettavamman vaihtoehdon muun viihteen rinnalle laadukkailla ja kiinnostavilla sisällöillä, joita ei yksinkertaisesti voi missata.”

Yksi PodMen syksyn puhutuimmista podeista on ollut Antti Holman Antin palautepalvelu.

”Kuuntelemme palautetta ja reagoimme yleisön toiveisiin. Antin houkutteleminen podien pariin oli ensimmäinen haaste, johon vastasimme ja laajennamme tarjontaamme edelleen sisällöillä, jotka takuulla herättävät podifanien kiinnostuksen. Samalla jatkamme myös sovelluskehitystä saamamme palautteen pohjalta”, Helske jatkaa.

PodMe Premium-palveluun voi tutustua ilmaisen 14 päivän kokeilujakson ajan, jonka jälkeen tilaus jatkuu hintaan 7,99 €/kk toistaiseksi voimassa olevana ilman sitovaa määräaikaisuutta. Lisäksi palvelun kautta voi kuunnella myös ilmaisia, vapaassa jakelussa olevia podcasteja. PodMe-palvelu on saatavilla selainversiona sekä iOS- ja Android -sovelluksina.

PodMe on vuonna 2017 perustettu podcast-palvelu, jonka kautta käyttäjät voivat kuunnella Premium-podcasteja kuukausimaksulla ilman mainoksia ja vapaassa jakelussa olevia ilmaisia podcastejaPodMe toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsissa ja Norjassa. Palvelu on saatavilla selainversiona sekä iOS- ja Android -sovelluksina.